اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 1, 2013
8:31 یکشنبه، 10ام آذرماه 1392
کد خبر: 59157

گوگل را چه‌کسی ابداع کرد؟

شرکت‌های موفق جهان، از قبیل IBM، مایکروسافت و اپل تاریخچه‌ای نسبتا طولانی‌تری نسبت به شرکت گوگل دارند، اما این شرکت‌ نسبتا جوان در عرصه فناوری جهان در کنار شرکت‌های قدیمی‌تر قدم برداشته و به موفقیت‌های بزرگی دست یافته‌است.
براساس گزارش هاواستافورکز، تاسیس شرکت IBM به سال 1911 باز می‌گردد،‌شرکت مایکروسافت و اپل نیز در اواسط دهه 70 تاسیس شده‌اند، اما تاسیس گوگل به سال 1995 بازمی‌گردد، زمانی که سرگئی‌برین 21 ساله از دانشگاه استنفورد لری‌پیج 22 ساله فارغ‌التحصیل دانشگاه میشیگان را در بازبینی از دانشگاه استنفورد همراهی کرد.
 
ظاهرا این دو چندان از یکدیگر خوششان نیامده و در تمامی طول بازدید از دانشگاه درحال بحث و مشاجره بوده‌اند. پس از آن روز پیج در استنفورد ثبت‌نام کرد تا در دکترای رشته علوم رایانه‌ای تحصیلات خود را تکمیل کند.
 
پیج برای تز دکترای خود چندین موضوع را در نظر گرفته بود و سرانجام World Wide Web را انتخاب کرد، موضوعی که با وجود رو به رشد بودن آن در اواسط دهه 90 ،‌هنوز سوالات زیادی درباره آن مطرح بود. پیج تصمیم گرفت بر ساختار لینکی وب متمرکز شود. او می‌خواست بداند این امکان وجود دارد تا از لینک‌های میان صفحات وب برای رتبه‌بندی آنها متناسب با اهمیت نسبی‌شان استفاده کرد؟ و اگر این کار امکان‌پذیر است، آیا او می‌تواند الگوریتمی ایجاد کند تا هر لینکی را در وب شمارش و ارزیابی کند.
 
پیج در سال 1996 به شدت درگیر این پروژه بود اما پیچیدگی ریاضیات این پروژه برایش دشواری‌های زیادی به وجود آورده‌بود. از این رو وی با برین تماس گرفت و پس از آن بود که برین به همراه پیج کار برروی پروژه رتبه‌بندی لینک‌های وب را براساس اهمیت آنها آغاز کرد.  آنها الگوریتم ایجاد شده را PageRank نامیدند و سپس آن را وارد موتور جستجویی به نام BackRub کردند،‌موتور جستجویی که جستجو در وب را از صفحه اصلی وب‌سایت دانشگاه استنفورد آغاز کرده و 10 میلیون صفحه آنلاین وب را که در آن زمان فعال بودند،‌مورد بررسی قرار داد.
 
یک سال پس از تلفیق الگوریتم با BackRub این دو دانشجو می‌دانستند که در شرف خلق پدیده‌ای بزرگ هستند. از نظر آنها نتایج جستجویی که از این موتور جستجو به دست می‌آمد بسیار عالی‌تر از نتایج به دست آمده از تمامی موتورهای جستجوی آن زمان بود. علاوه بر این، برین و پیج دریافته بودند که با رشد بیشتر وب، نتایج به دست آمده موتور جستجوی آنها بهتر و بهتر می‌شود زیرا افزایش تعداد صفحات وب به معنی افزایش تعداد لینک‌ها است و افزایش تعداد لینک‌ها به افزایش شفافیت لینک‌های مرتبط و غیرمرتبط کمک می‌کند. این دو تصمیم گرفتند نام BackRub را به نامی بهتر تغییر دهند که بتواند عظمت پروژه آنها را بهتر منعکس سازد. آنها در نهایت Google را پس از مورد توجه دادن Googol، به معنی عدد به اضافه 100 صفر، برای موتور جستجوی خود انتخاب کردند.
 
با وجود اینکه نام گوگل جالب توجه و خلاقانه به نظر می‌آید،‌اما در اصل این الگوریتم PageRank بود که بنیان این شرکت را بنا نهاد.  پیج و برین در ژانویه سال 1998 اختراعی را به نام خود به ثبت رساندند. این ابداع با عنوان شیوه‌های رتبه‌بندی نود‌ها در دیتا‌سنتری مرتبط به ثبت رسید و لری‌پیج به عنوان مخترع آن ثبت شد و به دانشگاه استنفورد نسبت داده شد. این به آن معنی است که حق اختراع گوگل به دانشگاه استنفورد تعلق یافت و پیج و برین مجوز استفاده تجاری از الگوریتم PageRank را به دست آوردند.
 
این الگوریتم از آن زمان تا کنون دست‌نخورده باقی نمانده‌است. در سال 2001 گوگل کدها را در اختیار یکی از کارمندان سابق شرکت AT&T قرار داد. این فرد، آمیت سینگال، الگوریتم را بازنویسی کرد تا بتوان معیارهای رتبه‌بندی بیشتری را به موترو جستجوی گوگل افزود. البته اگر بخواهیم نام این بازنویسی را بازخلق گوگل بنامیم، در این صورت گوگل همواره درحالت نوشدن قرار گرفته است. برای مثال گوگل در سال 2007 جستجوی جهانی را عرضه کرد. گوگل تاکنون صدها اختراع را برای افزایش اثرگذاری جستجوهایش به ثبت رسانده‌است که همگی مبتنی بر الگوریتم‌ها هستند.
 
دیگر بخش‌های گوگل، از جمله جی‌میل،‌ AdWords, AdSense and Google Voice کار گروهی تیم مهندسان گوگل است و نمی‌توان ابداع آنها را به شخصی خاص نسبت داد. تنها بخش اخبار گوگل است که ایده آن زائیده ذهن خلاق دانشمند ارشد گوگل، کریشنا بارات بوده‌است.
 
از این رو برای یافتن پاسخ این سوال که مخترع گوگل کیست، باید دو جنبه را در نظر گرفت. مخترع موتور جستجوی گوگل لری پیج است که با همکاری حیاتی سرگئی برین توانست پروژه خود را به سرانجام برساند. اما شرکت چند‌بعدی و بین‌المللی که امروز با نام گوگل فعالیت دارد محصول فعالیت تیمی از مهندسان با استعداد و خلاق است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.