فناوری اطلاعات

December 1, 2013
23:30 یکشنبه، 10ام آذرماه 1392
کد خبر: 59163

شهریاری: برای همه قضات باید رایانه تهیه کنیم

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت :با ۵۰ درصد بودجه مصوبی که در اختیارمان قرار می‌گیرد برای قضات یارانه تهیه کرده و "امضای الکترونیک" نیز راه‌اندازی شود.
 
حجت الاسلام حمید شهریاری در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران ضمن بیان مطلب فوق اظهار کرد: سیستم سمت سیستمی است که در کمترین زمان می‌تواند پرونده را ارسال و نامه را بازگرداند که این سیستم بسیاری از مشکلات را حل می‌کند.
 
دکتر شهریاری همچنین در خصوص فعالیتهای شورای عالی فضای مجازی بیان داشت : دبیر جدید شورای عالی فضای مجازی تازه تعیین شده است که باید فرصت استقرار به آن دهیم تا در خصوص شبکه‌های اجتماعی نیز طبق قانون اقدام کند.
 
 
وی افزود :در واقع در خصوص شبکه‌های اجتماعی باید تابع قانون باشیم چرا که برخی اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که یک تهدید و یک فرصت است، فرصت از نظر اینکه باعث گسترش ارتباطات می‌شود و تهدید به دلیل فعالیت و کار این شبکه‌هاست که در خصوص ساماندهی اطلاعات علیه کشور و نظام است.
 
 
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با اشاره به اینکه ما با تکنولوژی و فناوری مخالف نیستم خاطرنشان کرد:نباید این موضوع مطرح شود که چون برخی مسئولان از فیسبوک استفاده می‌کنند ما نیز می‌توانیم از آن استفاده کنیم و این موضوع اشکالی ندارد مطرح شود. در واقع عملی که نادرست باشد از هر شخصی که سر زند نادرست خواهد بود.
 
وی تصریح کرد:باید نگاه عمیق تری داشته و از جایی تبعیت نکنیم و در واقع با یک برنامه ریزی دارای یک الگوی داخلی مستقل باشیم.
 
منتظر تایید "شورای نگهبان" در راستای دادرسی الکترونیکی هستیم
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با اشاره به اینکه در رابطه با دادرسی الکترونیکی آیین‌نامه‌ای در ابتدای سال ۹۲ از سوی رئیس قوه قضائیه ابلاغ شده است گفت : چنین قانونی در مجلس به تصویب رسید که منتظر تایید شورای نگهبان در راستای دادرسی الکترونیکی هستیم.
 
حجت الاسلام حمید شهریاری در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که امروز برگزار شد بیان داشت:یک از خدمات قوه قضائیه ارائه خدمات قضایی به وکلاست که بتوانند خدمات خود را الکترونیکی انجام دهند .
 
وی افزود:اجرای چنین خدمتی ضمن تسریع در فرایند رسیدگی موجب برطرف شدن مشکلات و باعث اتمام ارجاعات می‌شود ودر واقع وکلا از دفاتر خود ثبت دادخواست و خدمات قضایی را انجام می‌دهند.
 
 
وی بیان کرد: از ابتدای آذر ارجاع پرونده در دیوان عالی کشور به صورت الکترونیکی انجام می‌شود که برای تهران از ۲ ماه آینده این اتفاق رخ خواهد داد.
 
معاون قوه قضائیه در خصوص تعرفه‌ها گفت: تعرفه‌ای که در اختیار مرکز آمار و فناوری اطلاعات قرار گیرد اگر کفایت نکند باید تجدیدنظر شود.
 
مرحله هشتم از فعالیت "دفا‌تر خدمات الکترونیک قضایی" در آبان ماه امسال کلید خورد
تا پایان امسال ثبت تمام دادخواست‌های قضایی تهرانی‌ها به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد و این در حالی است که در حال حاضر ۸۰ درصد دادخواست‌ها الکترونیکی به ثبت می‌رسند.
 
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در نشست خبری امروز اظهار داشت: خوشبختانه مرحله هشتم و نهم راه‌اندازی دفا‌تر الکترونیک از اواخر آبان تا اوایل آذرماه اجرایی شد و مرحله دهم نیز تا دو هفته آینده اجرا می‌شود. 
 
 وی با بیان اینکه در فرآیند اعطای تصدی دفا‌تر خدمات الکترونیک از ۲۸۰۰ متقاضی تنها ۲۳ نفر پس از مصاحبه پذیرفته شده‌اند افزود: اگر این افراد شرایط راه‌اندازی دفا‌تر را داشته باشند و اداره کل قضایی قوه قضاییه آنها را تأیید کند برای آنها پروانه فعالیت صادر خواهد شد. 
 
 وی همچنین درخصوص اجرای طرح مراقبت الکترونیک خاطرنشان کرد: مجری این طرح، سازمان زندان‌ها است که اخیرا محموله پابندهای الکترونیکی وارد کشور شده و به زودی طبق آیین‌نامه مربوطه عملیاتی می‌شود. 
 
 به گفته وی اجرای طرح مراقبت الکترونیکی تحولی جدی به دنبال دارد که اجرای آزمایشی آن پس از انجام مطالعات کار‌شناسی فراوان انجام شد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.