سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

December 2, 2013
8:35 دوشنبه، 11ام آذرماه 1392
کد خبر: 59166

پررونق‌ترین مشاغل جدید دنیای تکنولوژی

مشاغلی مانند کارشناس پردازش اطلاعات و همچنین توسعه‌دهنده رابط کاربری در طول سه سال اخیر در دسته پرطرفدارترین مشاغل بوده‌اند.
 
قانون عرضه و تقاضا درباره اغلب موارد در دنیای کار و تجارت درست از آب در می‌آید؛ چه درباره محصولات و کالاهای مختلف و چه درباره مشاغل متفاوت. در حقیقت نیازهای مختلف است که مقدمه ایجاد مشاغل جدید یا رونق مشاغل قدیمی می‌شود. درست به همین دلیل هم هست که در سال‌های اخیر و با نفوذ تکنولوژی در زندگی روزمره افراد، مشاغل مرتبط با تکنولوژی و دنیای دیجیتال هم رونق بیشتری پیدا کرده‌اند.
رونق در مشاغل مرتبط با IT در واقع به معنای افزایش میزان درآمد این مشاغل و به دنبال آن افزایش تقاضا برای تصدی این مشاغل در میان افراد مختلف است که آنها را به مطالعه و تحصیل بیشتر در این زمینه‌ها سوق می‌دهد. در واقع از جهت دیگر به همین دلیل است که میزان تقاضا برای تحصیل در رشته‌های مرتبط با صنعت تکنولوژی و IT در دانشگاه‌ها هم در این سال‌ها افزایش چشمگیری پیدا کرده است. 
با این اوصاف است که مشاغلی مانند دانشمند و کارشناس پردازش اطلاعات و همچنین توسعه‌دهنده رابط کاربری در طول سه سال اخیر در دسته پرطرفدارترین مشاغل بوده‌اند که رشد زیادی هم داشته‌اند، قرار گرفته‌اند. این موضوع را اطلاعات منتشر شده از سوی سرویس تحقیقات مشاغل TheLadders تایید می‌کند. میزان تقاضا و استخدام در هر دو این مشاغل در سال جاری میلادی نسبت به سال 2010 تا 12 برابر رشد کرده است. این در حالی است که در همین مدل روند رشد استخدام و تقاضا برای مشاغل در زمینه‌های دیگر به طور متوسط رشد 4/1 برابر داشته است. کارشناسان TheLadders معتقدند که مشاغل پرطرفدار با بیشترین میزان رشد در سه سال اخیر را می‌توان با بررسی جست‌وجوهای مختلف سایت‌های کاریابی و پست‌هایی با بیشترین میزان استخدام در این سال‌ها را پیدا کرد. با این اوصاف است که این موسسه تحقیقاتی به‌تازگی فهرستی از پنج شغل پرطرفدار با سریع‌ترین روند رشد در سه سال اخیر را منتشر کرده است که آن را در اینجا می‌بینید:
 
توسعه‌دهنده رابط کاربری و کارشناسان پردازش اطلاعات (Data scientist and user interface developer): هر دو این مشاغل رشد 12 برابری را در میزان استخدام تقاضا در طول سه سال گذشته تجربه کرده‌اند. براساس بررسی‌های TheLadders، در حال حاضر بیش از 200 فرصت شغلی برای استخدام در این پس  از سوی شرکت‌ها اعلام و منتشر شده است، در حالی که این تعداد برای این مشاغل در سه سال پیش کمتر از 50 فرصت شغلی بوده است. 
 
توسعه‌دهنده آندروید و iOS (iOS- and Android-developer): از آنجا که بازار دستگاه‌های شخصی هوشمند مبتنی بر این دو سیستم‌عامل در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است، طبیعتا این شغل هم رونق و درآمد بیشتری پیدا کرده است تا بتواند نظر کارجویان بیشتری را هم در این سال‌ها به خودش جلب کند. 
براساس آمار و بررسی‌های مختلف TheLadders، روند تقاضا و استخدام شغل توسعه‌دهنده آندروید و iOS در طول سه سال اخیر تا ده برابر رشد داشته است. این بررسی‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر بیش از 500 فرصت شغلی برای استخدام در این پست از سوی شرکت‌ها اعلام و منتشر شده است. 
 
طراح کاربردپذیری برای کاربران (User experience designer): این شغل اگر چه به اندازه دو شغل قبلی در این سال‌ها رشد نکرده است، اما اهمیت زیادی دارد که به تدریج در این سال‌ها این اهمیت برای صاحبان مشاغل، بنگاه‌ها و شرکت‌های IT مشخص و درک شده است. در واقع کار این طراح القای مفهوم کاربردی بودن به محصولات و سرویس‌های IT است که این روزها اهمیت زیادی برای کاربران پیدا کرده است و می‌تواند تا اندازه‌ای به موفقیت یک محصول یا سرویس در آینده کمک کند. بر اساس آمار منتشر شده از سوی TheLadders، روند تقاضا و استخدام برای این شغل در طول سه سال اخیر تا هفت برابر رشد داشته است.
 
توسعه‌دهنده بینش تجاری (Business intelligence developer): این شغل آنقدر حساس و تعیین کننده است که می‌تواند آینده تجاری یک شرکت یا استارت آپ تکنولوژی را تضمین کند. کسی که در این شغل فعالیت می‌کند باید توانایی پردازش اطلاعات تجاری، پیش‌بینی آینده بازار و ارائه راهکارهای تجاری درست و خلاقانه را داشته باشد. درست به همین دلیل هم هست که شرکت‌های مختلف این روزها احساس نیاز بیشتری به حضور یک توسعه‌دهنده بینش تجاری می‌کنند. با این اوصاف است که بر اساس آمار منتشر شده از سوی TheLadders، روند تقاضا و استخدام برای این شغل در طول سه سال اخیر تا شش برابر رشد داشته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.