سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

December 2, 2013
8:36 دوشنبه، 11ام آذرماه 1392
کد خبر: 59167

8 اشتباه بزرگ مدیران تکنولوژی

همه ما گاهی اوقات تصمیماتی می‌گیریم که شاید نتیجه‌ آنها آنطور که انتظارش را داشتیم نباشد. درست است که فرقی نمی‌کند آدم بزرگی باشید یا یک آدم معمولی، اما اشتباه آدم‌های بزرگ و مطرح بیشتر به چشم می‌آید، چرا که می‌تواند سرنوشت بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار دهد. 

مثلا مدیران شرکت‌های آی‌تی مطرح دنیا که به نظر می‌رسد با پیش‌بینی و برنامه‌ریزی‌های دقیق تصمیم می‌گیرند و به خاطر همین هم هست که به این موفقیت‌ها دست پیدا کرده‌اند، گاهی اوقات برای اینکه بیشتر به چشم بیایند تصمیماتی می‌گیرند که در نهایت به دلیل نداشتن نتایج مطلوب از ادامه اجرای تصمیم سر باز می‌زنند. سایت zdnet در گزارشی به هشت تصمیم اشتباه مدیران بزرگ شرکت‌های تکنولوژی اشاره کرده که در ادامه می‌خوانید. 
 
 
1- فروش عکس‌های کاربران اینستاگرام
اینستاگرام سرویس عکسبرداری که به دلیل امکانات جذابی که به عکس‌های مختلف می‌دهد و اشتراک‌گذاری آن را در سایت‌های شبکه‌های اجتماعی را به راحتی امکان‌پذیر می‌کند به سرعت در بین کاربران محبوب شد. همین محبوبیت نیز باعث شد که مارک زوکربرگ، مدیرعامل شبکه اجتماعی فیس‌بوک با پیشنهاد رقم یک‌میلیارد دلار، این سرویس اشتراک‌گذاری عکس را بخرد. اما استفاده از این ابزار که روز به روز در بین کاربران مختلف جهان روبه گسترش بود با یک تصمیم اشتباه آقای زوکربرگ با چالش اساسی روبه‌رو شد. زوکربرگ با تغییر قانون حریم خصوصی کاربران اینستاگرام اعلام کرده بود که تصمیم دارد عکس‌های کاربران را به شرکت‌های تبلیغاتی به فروش برساند. مسوولان فیس‌بوک هدف از این تصمیم خود را رسیدن به سودآوری اعلام کرده بودند.
براساس این تصمیم کاربران این شبکه تنها می‌توانستند با بستن حساب کاربری خود، تا پیش از ۱۶ ژانویه 2012 از فروش عکس‌هایشان جلوگیری کنند. این تصمیم مدیرعامل فیس‌بوک در همان ثانیه‌های ابتدایی مورد خشم و اعتراض بسیاری از کاربران قرار گرفت و حتی بسیاری از کاربران گفتند که دیگر از این برنامه استفاده نخواهند کرد و بسیاری دیگر این تصمیم را «خودکشی» از سوی اینستاگرام دانسته بودند. در نهایت شدت گرفتن اعتراض کاربران اینستاگرام باعث شد مدیران فیس‌بوک و اینستاگرام تسلیم شوند، چرا که مدتی بعد اینستاگرام خبر فروش عکس‌های کاربران را تکذیب و اعلام کرد که استفاده از «کلمات پیچیده» در متن قانون جدید باعث برداشت اشتباه کاربران شده است.
 
2- قوانین سر سخت
 برای کاربران Xbox one  
کام شیرین کاربران کنسول‌های کامپیوتری چندی بعد از معرفی کنسول جدید مایکروسافت یعنی xbox one‌ با اعلام قوانین پیچیده و سرسخت از سوی این شرکت به سرعت تلخ شد. شرکت مایکروسافت بعد از معرفی این کنسول بازی در خصوص سیاست‌های استفاده از بازی‌ها از طریق xbox one‌اعلام کرد این کنسول باید به اینترنت متصل باشد. براساس تصمیم مایکروسافت کنسول جدید این شرکت باید در هر ۲۴ ساعت یک بار به اینترنت متصل شود تا امکان اجرای بازی‌ها را داشته باشد. این سیاست یعنی کاربران برای داشتن این کنسول حتما باید بازی‌ها را به شکل قانونی خریداری کنند. اما این تمام ماجرا نبود چرا که در ادامه این سیاست‌ها مایکروسافت محدودیت‌های تازه‌ای برای قرض دادن بازی به دوستان دیگر هم اعمال کرد که نارضایتی بسیاری از کاربران را به دنبال داشت. اما در نهایت چند هفته بعد از اعلام این سیاست‌ها و افزایش نارضایتی کاربران، این شرکت سیاست‌هایش را تغییر داد و در وب‌سایت رسمی این کنسول بازی اعلام کرد که این کنسول برای اجرای بازی‌ها دیگر به اینترنت نیاز ندارد و اتصال به اینترنت تنها یک بار و آنهم هنگام راه‌اندازی اولیه این کنسول در هنگام خرید محدود خواهد شد. همچنین این شرکت محدودیت قرض دادن بازی به دیگر کاربران را نیز حذف کرد.
 
3- توقف دورکاری در یاهو
بسیاری از مردم از دورکاری و کنترل کارهای‌شان از منزل شخصی‌شان استقبال می‌کنند. این شرایط به باور بسیاری از کاربران علاوه بر کاهش استرس در محیط کار سرعت عمل کاری‌شان را نیز افزایش می‌دهد. اما ماریسمایر، در زمان شروع به کار به عنوان مدیرعامل شرکت یاهو چندان با این شیوه کاری موافق نبود. به همین دلیل یکی از اولین تصمیمات مایر بعد از انتخاب شدن به‌عنوان مدیرعامل یاهو، توقف دورکاری کارمندانش بود. 
در حالی که منتقدان این تصمیم او را بازگشت یاهو به عقب عنوان می‌کردند، اما مایر هدف از این تصمیم را ایجاد یک فرهنگ جدید نوآوری و همکاری در شرکت معرفی کرد. این تصمیم مایر موجی از انتقادها را علیه این شرکت به راه انداخت، اما در مقابل این اعتراض‌های مایر تصمیم به سکوت گرفت و تنها زمانی سکوت خود را شکست که در نشستی در لس‌آنجلس با موضوع بهترین محیط‌های کاری شرکت کرده بود. وی در توجیه تصمیم خود گفته بود که: افراد وقتی تنها هستند خلاقیت بیشتری از خود به خرج می‌دهند، اما وقتی با هم کار می‌کنند از روحیه همکاری جمعی و نوآوری بیشتری برخوردار هستند.
 
4- اشتباه تاریخی
 برای Netflix
Netflix یکی از محبوبترین و البته موفق‌ترین سرویس‌دهنده خدمات اینترنتی در بخش نمایش فیلم و سریال به صورت آنلاین است، اما این شرکت با توجه به این موفقیت تصمیمات اشتباهی هم گرفته است. یکی از بزرگ‌ترین تصمیمات اشتباه این شرکت زمانی بود که تصمیم گرفت. خدمات ارسال دی وی دی را از سیستم اصلی شرکت خود جدا و به شرکتی به نام Qwikster واگذار کند. 
هستینگز، مدیر ارشد اجرایی Netflix، هدف این شرکت از این تقسیم را، فروش بخش تجاری آن به سایت فروش آمازون اعلام کرده بود. تصمیمی که به شدت سبب نارضایتی کاربران این شبکه اینترنتی شد. علاوه بر اعتراض کاربران و کم شدن تعداد مشترکان، سهام این شرکت نیز با کاهش قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو شد. به دنبال این اتفاقات و سه هفته بعد از اتخاذ این تصمیم هستینگز، خبر از منصرف شدن نت‌فلیکس برای اجرای این تصمیم داد.
 
5- HP و توقف ساخت کامپیوترهای شخصی 
شرکت HP‌ که بزرگترین سازنده و فروشنده کامپیوترهای شخصی در دنیا به حساب می‌آید در دوسال اخیر و با تصمیماتی که گرفته سبب سقوط سهامش در بازار بورس کشور آمریکا شده است. 
یکی از این تصمیمات به توقف تولید تبلت‌های تاچ پد و دیگر دستگاه‌ها با سیستم‌عامل WebOS بازمی‌گردد. این تصمیم در سال 2011 و در زمان مدیریت لئو آپوتیکر گرفته شد. این تصمیم علاوه بر اعتراض کاربران صدای بسیاری دیگر از بازیگران سیستم فروش را درآورد برای مثال هنوز فروشگاه Best Buy با اعتراض به این تصمیم اعلام کرد که ۲۰۰ هزار تبلت تاچ پد در انبارهایش موجود است و از اچ پی خواست تا آنها را پس بگیرد، اما این تصمیم سبب کاهش بحران در این شرکت و سقوط سهامش در بازار نشد و در نهایت این شرکت بعد از تغییر مدیرعامل و انتخاب مگ ویتمن به عنوان مدیرعامل جدید تصمیم گرفت که برای حل بحران بخش تولید کامپیوترهای شخصی و لپ‌تاپ‌اش را جدا کند و در قالب یک شرکت دیگر در بیاورد. در واقع این شرکت اعلام کرد که قصد دارد از بازار کامپیوترهای شخصی خارج شود، اما مدیران این شرکت زودتر از آنچه که انتظار می‌رفت از تصمیم خود برای این جداسازی منصرف شده‌اند.
مگ ویتمن، اعلام کرده که این شرکت به ساخت کامپیوتر مانند قبل ادامه خواهد داد، چرا که به این نتیجه رسیده‌اند که مجزا کردن این بخش دارای هزینه و ریسک‌هایی است که نسبت به مزایای آن بیشتر است.
 
6- حمایت و انصراف GoDaddy از قانون سانسور اینترنتی
GoDaddy که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات‌ها است و فروش دامنه اینترنتی شاخته می‌شود با حمایت خود از قانون بحث‌برانگیز SOPA که به سانسور اینترنتی رسمیت می‌بخشد، بزرگ‌ترین اشتباه تاریخی خود را انجام داد. 
این تصمیم GoDaddy  باعث بروز خشم بسیاری از کاربران و حتی ایجاد کمپینی علیه این شرکت با نام Move Your Domain ‌شد. 
در این کمپین از افراد خواسته می‌شود دامنه‌های خود را از GoDaddy به یک شرکت ثبت دامنه دیگر منتقل کنند. به دنبال این خواسته کمپین،37 هزار نام دامنه توسط کاربران به نام ‌دامنه‌های دیگر منتقل شد. 
همچنین سایت GoDaddy به دنبال گرفتن این تصمیم مورد حمله هکر ها نیز قرار گرفتند تا در نهایت این شرایط GoDaddy از حمایت خود از قانون SOPA انصراف داد.
 
7- تغییر سیاست‌های اپل

یکی از دلایل محبوبیت شرکت اپل در میان کاربران، خدمات پس از فروش عالی این شرکت به مشتریانش است.
 اما در سال 2012 به دنبال تصمیمات جان برووت که نایب‌رییس ارشد بخش خرده‌فروشی در شرکت اپل بود، این خدمات با مشکلات قابل توجهی همراه شد. 
یکی از سیاست‌های او این بود که تعداد کارمندان فروشگاه‌های اپل را کم کند. این تصمیم باعث شد که بسیاری در درون این شرکت به او اعتراض کنند و این اعتراض‌ها به بیرون هم درز کرد.
 در نتیجه این تصمیمات اشتباه، تیم کوک او را از شرکت اخراج کرد و به جای او Angela Ahrendts مدیر اجرایی شرکت Burberry را بر صندلی مدیریت فروشگاه‌های اپل بنشاند. 
اما این تنها اشتباه شرکت اپل نبود، چرا که این شرکت که تا پیش از سال 2012 تمامی محصولاتش را منطبق با برنامه سازمان جهانی EPEAT (مسوول مستقیم نظارت بر چگونگی وضعیت سازگار با محیط زیست محصولات الکترونیکی) می‌ساخت اعلام کرد که از این به بعد، محصولاتش را منطبق با برنامه این سازمان نخواهد ساخت.
 این تصمیم اپل باعث شد کاربران کمپینی را تشکیل دهند تا در حمایت از محیط زیست، دیگر از محصولات این شرکت خریداری نشود. در نهایت نیز باب منسفیلد، مدیر بخش مهندسی سخت‌افزار این شرکت در یک نامه ضمن عذرخواهی از کاربران اعلام کرد که این شرکت در حمایت از محیط‌زیست همچنان براساس برنامه‌ها EPEAT عمل خواهد کرد.
 
8- ممنوعیت استفاده از آی‌فون و آی‌پدهای قدیمی

کمیسیون ITC ایالات متحده به دنبال شکایت سامسونگ در خصوص نقض پتنت‌های ارتباطی، رای بر ممنوعیت ورود مجموعه‌ای از محصولات اپل (آی‌فون 3G و 3GS و 4 – آی‌پد 3G و آی‌پد 2 3G) به خاک آمریکا داد و قرار بود این تصمیم از تابستان سال‌جاری اجرا شود.
 اما محبوبیت و خوش‌شانسی اپل مانع از اجرای این تصمیم شد؛ چرا که باراک اوباما رییس‌جمهوری آمریکا به صورت رسمی وارد شده و این حکم را وتو کرد البته دفتر ریاست‌جمهوری در نامه‌ای اعلام کرد: سامسونگ همچنان قادر خواهد بود «حقوق خود را از طریق محاکم قضایی دنبال کند».
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.