فناوری اطلاعات

December 3, 2013
20:35 سه شنبه، 12ام آذرماه 1392
کد خبر: 59217

ادغام دو نمایشگاه‌/عقب‌ماندگی سیستم اتوماسیون اداری وزارت ارشاد

ادغام نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال و نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای از سال آینده، پیشنهاد بودجه‌ی 105میلیارد تومانی برای سال 1393 مرکز رسانه‌های دیجیتال‌، نقش نداشتن وزارت ارشاد‌ در رگولاتوری شبکه‌های اجتماعی، مبهم بودن زمان نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال و امکان برگزاری آن توسط بخش خصوصی،‌ عقب‌ماندگی 15 ساله‌ی سیستم اتوماسیون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از صداوسیما‌، مهمترین مباحثی بودند که در نخستین نشست خبری حسن نجفی سولاری که دوماه و 12 روز است ریاست مرکز توسعه‌ی فناوری ارتباطات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد را برعهده دارد مطرح شد.
 
 
نجفی سولاری در این نشست که صبح امروز در مرکز رسانه‌های دیجیتال برگزار شد‌ در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر مشخص شدن زمان نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال و دلیل تأخیر آن، اظهار کرد: من ابتدا متذکر می‌شوم که نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال اصل مأموریت حاکمیتی این مرکز نیست. اولین اقدامی که من در راستای برگزاری این نمایشگاه خواهم کرد کم کردن حساسیت نسبت به آن است. با توجه به شرایط صنعت دیجیتال و نبودن بازار مناسب برای این صنعت، نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال به‌عنوان یک بازار به‌شمار می‌آمد. ما می‌خواهیم این محل را جایی برای عرض اندام رقابت‌، مهارت‌ و خلاقیت قرار دهیم و شاید یکی از دلایل متوقف کردن برگزاری این نمایشگاه که پیش از حضور من انجام شد ایجاد همین نگاه جدید باشد.
 
او ادامه داد: گروه‌های متعددی در حال بررسی شرایط برگزاری نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال هستند و من با توجه به سرفصل‌های برنامه‌ام از اصحاب تولیدکننده و ناشران دیجیتال در این زمینه نظرخواهی کردم که خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو شد.
 
نجفی سولاری با بیان این‌که اساسا برگزاری نمایشگاه‌ها با منابع دولتی مشکل اساسی بسیاری از صنوف است‌ تصریح کرد: باید کارگزاری این نمایشگاه را به خود صاحبان اصلی آن که ناشران و تولیدکنندگان هستند بازگردانیم و صرفا مأموریت دولت، تأمین اصول و سیاست‌های نمایشگاه باشد تا نمایشگاه بتواند به سمت ایجاد خلاقیت، ظهور محصولات نو و کارآفرینی پیش رود. اکنون در حال بررسی هستیم و جلسات مختلفی را با اعضای صنوف گذاشته‌ایم.
 
رییس مرکز توسعه‌ی فناوری اطلاعات با اشاره به زمان قطعی برگزاری نمایشگاه، گفت: باید اجازه دهیم صنوف در این‌باره به جمع‌بندی برسند و شاید نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال حتی تا پایان امسال نیز برگزار نشود چراکه قصد داریم برگزاری این نمایشگاه را به بخش خصوصی واگذار کنیم و در حقیقت، وزارت ارشاد فقط وظیفه‌ی هدایتی‌، نظارتی‌ و حمایتی داشته باشد.
 
او با تأکید بر این‌که جشنواره و نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال باید از یکدیگر جدا شوند یادآوری کرد: لزومی ندارد که کنفرانس‌ بین‌المللی‌، نمایشگاه و جشنواره‌ی رسانه‌های دیجیتال همزمان با یکدیگر برگزار شوند. شاید ضرورتا ما جشنواره‌های رسانه‌های دیجیتال را امسال برگزار کنیم البته اقدامات برای برگزاری این جشنواره آغاز شده و از 13 آبان‌ماه فراخوان ارسال آثار در سایت سرآمد قرار گرفته است که تا 25 آذرماه نیز مهلت دارد.
 
نجفی سولاری در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که چگونه می‌شود همگرایی لازم را میان نهادهایی مانند مرکز توسعه‌ی فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال که مأموریتی نزدیک به یکدیگر دارند‌ ایجاد کرد تا تعدد نمایشگاه‌هایی با این موضوع کاهش یابد اظهار کرد: ما در شورای عالی فضای مجازی، این موضوع را مطرح کرده‌ایم. تمام ارائه‌کنندگان خدمات ICT در آسیا سالانه یک نمایشگاه در سنگاپور برگزار و حتی اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها برای آن‌که از این بازار عقب نمانند به آن مراجعه می‌کنند. بنابراین ما باید توجه داشته باشیم که مزیت‌های رقابتی فراوانی در ایران وجود دارد که در منطقه نیست و ما می‌توانیم با استفاده از این مزیت‌ها و به‌وجود آمدن همگرایی لازم، نمایشگاهی با رویکرد جهانی و قابلیت برند شدن را برگزار کنیم.
 
وی افزود: ما با بنیاد بازی‌های رایانه‌ای و دکتر مینایی به تفاهم رسیده‌ایم و هماهنگ شده است که از سال آینده این دو نمایشگاه با یکدیگر برگزار شوند. همچنین در بخش رسانه‌های برخط نمایشگاه مطبوعات بنا بر این شده است که بخش دیجیتال خبر و خبرگزاری‌های نمایشگاه مطبوعات به کمک ما اداره شود. البته خوشبختانه انتخاب آقای انتظاری به‌عنوان دبیر شورای عالی فضای مجازی که در حال حاضر عضو فاوای وزارت ارشاد نیز است می‌تواند در ایجاد این همگرایی کمک باشد.
 
نجفی سولاری درباره‌ی وضعیت متقاضیانی که برای نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال امسال ثبت‌ نام و پول نیز واریز کرده بودند گفت: 600 شرکت‌کننده برای حضور در نمایشگاه ثبت‌ نام کرده و 52 مورد از آن‌ها وجه واریز کرده‌اند. ما به‌محض این‌که مشخص شد‌ نمی‌توانیم زمان روشنی را برای نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال مشخص کنیم همه‌ی پول‌ها را به صاحبان‌شان برگرداندیم.
 
رییس مرکز رسانه‌های دیجیتال درباره‌ی درخواست بودجه‌ی مرکز رسانه‌های دیجیتال برای سال 1393 توضیح داد: مرکز رسانه‌های دیجیتال دو مأموریت منفک از یکدیگر برای تأمین هزینه دارد؛ یکی از این هزینه‌ها برای به‌روز کردن اتوماسیون اداری در خود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که اگر آقایان در این وزارتخانه ناراحت نشوند باید بگویم سیستم اتوماسیون اداری این وزارتخانه حداقل 15 سال از صداوسیما عقب‌تر است و وضعیت فناوری اطلاعات در این وزارتخانه بسیار ضعیف است.
 
او ادامه داد: وزارت ارشاد تکلیف داشته اتوماسیون اداری‌اش را به‌روز کند و اصولا همه‌ی سازمان‌ها سه درصد به بالا از بودجه‌شان را به این موضوع اختصاص داده‌اند؛ اما متأسفانه در وزارت ارشاد کمتر از یک درصد از بودجه به این موضوع اختصاص داده شده است. شرایط هرچقدر سخت‌تر شده به جای این‌که از هزینه‌های دیگر صرف‌ نظر شود از بودجه‌ی زیرساخت کم گذاشته شده که البته این به ضرر بقیه‌ی صنوف است.
 
او اضافه کرد: همه‌چیز در حوزه‌ی سینمای وزارت ارشاد آنالوگ است. در حالی که اگر قرار باشد با دوربین‌های پیشرفته‌ای که در حال حاضر آمده است اقدام به فیلم‌سازی کنیم همه‌چیز صنعت سینما باید عوض شود. با توجه به این موضوع، ما چند سالن قابل نمایش برای نشان دادن این چنین فیلم‌هایی داریم البته عدد بالای 100 سالن است؛ اما نیازمند یک برنامه‌ی تجاری درست است. همین‌طور در حوزه‌ی مطبوعات و تبدیل هنرهای تجسمی به هنرهای دیجیتال نیز باید یک برنامه‌ریزی درست داشته باشیم.
 
نجفی سولاری درباره‌ی مبلغ نهایی تعیین‌شده اظهار کرد: حداقل مبلغی که ما تعیین کردیم با برنامه‌ی بودجه هم‌خوانی نداشت چون به ما اجازه نمی‌دادند بیشتر از سقف مشخص‌شده بودجه تعیین کنیم؛ اما به‌دلیل کارهای نکرده که این مرکز دارد ما حداقل بودجه‌ی پیشنهادی که دادیم 105میلیارد تومان برای کوتاه‌مدت و میان‌مدت بود. البته بودجه‌ی بلندمدت کاملا متفاوت است. من این موضوع را تأکید می‌کنم که مرکز رسانه‌های دیجیتال در سال 92 تقاضای 25میلیارد تومان بودجه کرده بود‌ مصوبه‌ی نهاد ریاست جمهوری 15میلیارد تومان بودجه و در نهایت، بودجه‌ی تخصیص‌یافته به این مرکز حدود چهارمیلیارد تومان بود. حالا سوال من این است آیا واقعا در هجمه‌ای که ما در حوزه‌ی رسانه‌های دیجیتال داریم وظایف حاکمیتی نظام جمهوری اسلامی مصوب‌شده باید ابلاغش به اندازه‌ی قیمت یک بازیکن باشد.
 
او همچنین درباره‌ی حضور این مرکز در نمایشگاه الکامپ سال جاری، بیان کرد: همچنان درباره‌ی حضورمان در این نمایشگاه به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم که البته بخشی از آن به کمبود بودجه برمی‌گردد.
 
رییس مرکز رسانه‌های دیجیتال با اشاره به آمار ارائه‌شده درباره‌ی شکایت‌های پیامک‌های ارزش افزوده، اظهار کرد: 1388 مورد شکایت از پیامک‌ها بوده است که در این میان، همراه اول 83 درصد و ایرانسل 17 درصد شکایت داشتند. در محتوا نیز بهترین حجم و شکایت‌ها به مسابقات پیامکی با 46 درصد و پس از آن پیامک‌های انبوه 26 درصد از شکایت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.
 
سولاری در پایان در پاسخ به این پرسش که وزارت ارتباطات اعتقاد دارد که مدل فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی می‌تواند براساس فیلترینگ محتوا باشد موضع وزارت ارشاد در این‌باره چیست؟ توضیح داد: وزارت ارشاد در این حوزه رگولاتوری نمی‌کند و این وظیفه برعهده‌ی کمیته‌ی تعیین مصادیق مجرمانه رایانه‌ای است که نماینده وزارت ارشاد در آن کمیته، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.