اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

December 3, 2013
21:08 سه شنبه، 12ام آذرماه 1392
کد خبر: 59228

رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد: 83درصد شکایات از پیامک‌های انبوه و ارزش افزوده از همراه اول و 17 درصد مربوط به ایرانسل بوده است

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال با اشاره به آمار ارائه‌ شده درباره‌ شکایت‌های پیامک‌های ارزش افزوده، گفت: 1388 مورد شکایت از پیامک‌های انبوه و تبلیغاتی داشته ایم که در این میان، همراه اول 83 درصد و ایرانسل 17 درصد شکایت داشتند.
 
به گزارش مهر، حسن نجفی سولاری امروز در نخستین نشست خبری خود در مورد ادغام نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال و نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای از سال آینده، پیشنهاد بودجه‌ 105میلیارد تومانی برای سال 1393 مرکز رسانه‌های دیجیتال‌، نقش نداشتن وزارت ارشاد‌ در رگولاتوری شبکه‌های اجتماعی و مبهم بودن زمان نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال و امکان برگزاری آن توسط بخش خصوصی و نیز عقب‌ماندگی 15 ساله‌ سیستم اتوماسیون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیحاتی داد.
 
وی با تاکید بر نقش نداشتن این مرکز در رگولاتوری شبکه‌های اجتماعی و در مورد موضع وزارت ارشاد برای مدل فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی براساس فیلترینگ محتوا گفت: وظیفه فیلترینگ و تصمیم گیری در این زمینه برعهده‌ کمیته‌ تعیین مصادیق مجرمانه رایانه‌ای است که نماینده وزارت ارشاد در این کمیته، معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد است.
 
مشاور وزیر ارشاد در مورد برپایی نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال گفت: نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال اصل مأموریت حاکمیتی این مرکز نیست. اولین اقدامی که من در راستای برگزاری این نمایشگاه خواهم کرد کم کردن حساسیت نسبت به آن است. با توجه به شرایط صنعت دیجیتال و نبودن بازار مناسب برای این صنعت، نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال به‌عنوان یک بازار به‌شمار می‌آمد. ما می‌خواهیم این محل را جایی برای عرض اندام رقابت‌، مهارت‌ و خلاقیت قرار دهیم و شاید یکی از دلایل متوقف کردن برگزاری این نمایشگاه که پیش از حضور من انجام شد ایجاد همین نگاه جدید باشد.
 
نجفی سولاری ادامه داد: گروه‌های متعددی در حال بررسی شرایط برگزاری نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال هستند و من با توجه به سرفصل‌های برنامه‌ام از اصحاب تولیدکننده و ناشران دیجیتال در این زمینه نظرخواهی کردم که خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو شد.
 
وی با تاکید بر اینکه برگزاری نمایشگاه‌ها با منابع دولتی مشکل اساسی بسیاری از صنوف است‌ تاکید کرد: باید کارگزاری این نمایشگاه را به صاحبان اصلی آن که ناشران و تولیدکنندگان هستند بازگردانیم و صرفا مأموریت دولت، تأمین اصول و سیاست‌های نمایشگاه باشد تا نمایشگاه بتواند به سمت ایجاد خلاقیت، ظهور محصولات نو و کارآفرینی پیش رود که اکنون در حال بررسی این موضوع هستیم.
 
رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال ادامه داد: ضرورتا ما جشنواره‌های رسانه‌های دیجیتال را امسال برگزار می کنیم. اقدامات برای برگزاری این جشنواره آغاز شده و از 13 آبان‌ماه فراخوان ارسال آثار در سایت سرآمد قرار گرفته که تا 25 آذرماه نیز مهلت دارد.
 
نجفی سولاری در مورد همگرایی لازم میان نهادهای موازی این حوزه و جلوگیری از تعدد نمایشگاهی ادامه داد: ما در شورایعالی فضای مجازی، این موضوع را مطرح کرده‌ایم. تمام ارائه‌کنندگان خدمات ICT در آسیا سالانه یک نمایشگاه در سنگاپور برگزار می کند و حتی اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها برای آن‌که از این بازار عقب نمانند به آن مراجعه می‌کنند. بنابراین ما باید توجه داشته باشیم که مزیت‌های رقابتی فراوانی در ایران وجود دارد که در منطقه نیست و ما می‌توانیم با استفاده از این مزیت‌ها و به‌وجود آمدن همگرایی لازم، نمایشگاهی با رویکرد جهانی و قابلیت برند شدن را برگزار کنیم. براین اساس با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به تفاهم رسیده‌ایم که از سال آینده این دو نمایشگاه با یکدیگر برگزار شوند. همچنین در بخش رسانه‌های برخط نمایشگاه مطبوعات بنا شده است که بخش دیجیتال خبر و خبرگزاری‌های نمایشگاه مطبوعات به کمک ما اداره شود. البته خوشبختانه انتخاب دبیر شورای عالی فضای مجازی که در حال حاضر عضو فاوای وزارت ارشاد نیز است می‌تواند در ایجاد این همگرایی کمک باشد.
 
رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال درباره‌ درخواست بودجه‌ مرکز رسانه‌های دیجیتال برای سال 1393 توضیح داد: مرکز رسانه‌های دیجیتال دو مأموریت منفک از یکدیگر برای تأمین هزینه دارد؛ یکی از این هزینه‌ها برای به‌روز کردن اتوماسیون اداری در خود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که باید بگویم سیستم اتوماسیون اداری این وزارتخانه حداقل 15 سال از صداوسیما عقب‌تر است و وضعیت فناوری اطلاعات در این وزارتخانه بسیار ضعیف است. متاسفانه در وزارت ارشاد کمتر از یک درصد از بودجه به این موضوع اختصاص داده شده است. شرایط هرچقدر سخت‌تر شده به جای این‌که از هزینه‌های دیگر صرف‌ نظر شود از بودجه‌ زیرساخت کم گذاشته شده که البته این به ضرر بقیه‌ صنوف است.
 
وی درباره‌ مبلغ نهایی تعیین‌شده اظهار داشت: حداقل مبلغی که ما تعیین کردیم با بودجه هم‌خوانی نداشت چون به ما اجازه نمی‌دادند بیشتر از سقف مشخص‌شده بودجه تعیین کنیم؛ اما به‌دلیل کارهای نکرده که این مرکز دارد ما حداقل بودجه‌ پیشنهادی که دادیم 105میلیارد تومان برای کوتاه‌مدت و میان‌مدت بود. البته بودجه‌ی بلندمدت کاملا متفاوت است. من این موضوع را تأکید می‌کنم که مرکز رسانه‌های دیجیتال در سال 92 تقاضای 25میلیارد تومان بودجه کرده بود‌ مصوبه‌ی نهاد ریاست جمهوری 15میلیارد تومان بودجه و در نهایت، بودجه‌ی تخصیص‌یافته به این مرکز حدود چهار میلیارد تومان بود. حالا سوال من این است آیا واقعا در هجمه‌ای که ما در حوزه‌ی رسانه‌های دیجیتال داریم وظایف حاکمیتی نظام جمهوری اسلامی مصوب‌شده باید ابلاغش به اندازه‌ی قیمت یک بازیکن فوتبال باشد.
 
رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال همچنین درباره‌ حضور این مرکز در نمایشگاه الکامپ سال جاری گفت: همچنان درباره‌ حضورمان در این نمایشگاه به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم که البته بخشی از آن به کمبود بودجه برمی‌گردد.
 
وی با اشاره به آمار ارائه‌شده درباره‌ شکایت‌های پیامک‌های ارزش افزوده، اظهار کرد: 1388 مورد شکایت از پیامک‌ها بوده است که در این میان، همراه اول 83 درصد و ایرانسل 17 درصد شکایت داشتند. در محتوا نیز بیشترین حجم و شکایت‌ها به مسابقات پیامکی با 46 درصد و پس از آن پیامک‌های انبوه 26 درصد از شکایت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.