اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 6, 2013
0:00 جمعه، 15ام آذرماه 1392
کد خبر: 59266

مدل کسب و کار اجتماعی

در یادداشت‌های قبلی درباره رابطه کسب‌وکار و رسانه‌های اجتماعی حرف زدیم و کسب‌وکار اجتماعی را معرفی کردیم اما در این مقال می‌خواهیم درباره مدل کسب‌وکار اجتماعی بنویسیم و به‌این سوال پاسخ دهیم که چرا سازمان‌ها مدل کسب‌وکار اجتماعی را انتخاب می‌کنند و چه ساختارهایی را درگیر می‌کنند. مدل‌های کسب‌وکار سنتی به ‌ویژه در سازمان‌های بزرگ یک محدودیت مشخص و دقیق از تعامل مستقیم بین کسانی که در درون سازمان و کسانی که خارج آن هستند، ایجاد می‌کند. تنها برخی از افراد خاص (اغلب در نقش‌های فروش، مشاوره، ارایه خدمات به مشتری و روابط‌عمومی) برای ارتباط با مشتری تعیین شده‌اند.
سازمان‌هایی که مدل کسب‌وکار اجتماعی را اتخاذ کرده‌اند، از ابزارهای رسانه‌های اجتماعی و استانداردهای رفتاری در سرتاسر شبکه‌های‌اجتماعی جهت حوزه‌های کاربردی برای ارتباط‌ برقرارکردن و درگیرکردن با مخاطبان خارجی شامل مشتریان، مشتریان بالقوه، کارمندان بالقوه، تامین‌کنندگان و شرکای تجاری استفاده می‌کنند.
ترسیم آداب شبکه‌های‌اجتماعی (مفید بودن، شفاف و معتبر) با درگیری کسب‌وکارها در لینکدین (برای تعامل یک به یک)، توییتر(برای تعامل فوری) و فیس‌بوک (برای به اشتراک‌گذاری محتوا) باعث درگیر کردن کارمندان و افزایش صمیمیت و اعتماد مشتری به سازمان می‌شود.
المان‌های مدل کسب‌وکار اجتماعی
بازاریابی: واحد بازاریابی نقش اساسی در کسب‌وکار اجتماعی دارد و بیشتر به‌عنوان بازارسازی مفهوم می‌یابد. 
حمایت مشتری: بخشی با عنوان حمایت مشتری دقیقا نیازها و خواسته‌های مشتری در کسب‌وکار را دنبال می‌کنند. 
استخدام‌کردن: سعی بر این است که از بین مشتریان حرفه‌ای و متناسب با کسب‌وکار افراد توانمند و متخصص را جذب کرد. 
جمع‌سپاری: علاوه بر درون‌سپاری و برون‌سپاری کارها و فعالیت‌ها با رشد کسب‌وکارهای اجتماعی، بخشی به‌عنوان جمع‌سپاری مطرح می‌شود که سعی بر این دارد که کارها را به مردم یا همان جمع واگذار کنند تا سرعت و دقت کار و ایده‌ها افزایش یابد. 
مشارکت کارمندان داخلی: در مدل کسب‌وکار اجتماعی مشارکت کارمندان داخلی یک اصل ضروری تلقی می‌شود که باید آنها را نیز درگیر کرد.
فروش: واحد فروش نیز نقش بسزایی در شکل‌گیری مدل کسب‌وکار اجتماعی دارد تا بتواند محصولات و خدمات سازمان را در این ساختار به فروش بگذارد. 
توسعه محصول: بخشی از توسعه سازمان در مدل کسب‌وکار اجتماعی از طریق بررسی توسعه محصول در کسب‌وکار اجتماعی دنبال می‌شود. 
سیستم زنجیره تامین: زنجیره تامین که نقش اساسی در مدل‌های کسب‌وکار دارد، در مدل کسب‌وکار اجتماعی نیز نقش حیاتی خود را ایفا می‌کند. 
ارتباط سرمایه‌گذار: ارتباط و رابطه با سرمایه‌گذار در مدل کسب‌وکار اجتماعی بخشی حیاتی است که در این نوع از کسب‌وکارها نیز دنبال می‌شود. 
مدل کسب‌وکار اجتماعی به مشتری به چشم یک «انسان» نگاه می‌کند و سعی دارد تا آنجا که ممکن است، انسانیت انسان را به کسب‌وکارها اضافه کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.