اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 7, 2013
22:48 شنبه، 16ام آذرماه 1392
کد خبر: 59297

گشتی در الکامپ نوزدهم ؛ بازار داغ اشانتیون و قرعه‌کشی

با اینکه هوا سرد است، بازدید از نوزدهمین نمایشگاه الکامپ نوزدهم گرمای خود را حفظ کرده که از شور و حال بازدیدکنندگان نسبت به تکنولوژی و فناوریهای روز خبر می‌دهد، اما در کنار خود حاشیه‌ها و مسائل جالبی هم به همراه دارد.
 
 
الکامپ نوزدهم از روز پنجشنبه در محل دایمی نمایشگاه بین‌المللی تهران برپا شده و با وجودیکه در افتتاحیه این نمایشگاه مطرح شد که غرفه‌ها گروه‌بندی شده‌اند اما در بعضی از سالن‌ها نظم چندانی وجود ندارد.
 
آدمک‌های عجیب که در گوشه و کنار نمایشگاه به چشم می‌خورند توجه کودکان را به سمت خود جلب می‌کند. بعضی از اپراتورهای اینترنتی نیز برای جلب مشتری بیشتر غرفه‌هایی مجهز به کنسول‌هایی بازی راه‌اندازی کرده و مسابقات فوتبال بین افراد مختلف برگزار و جوایزی به آن‌ها اهدا می‌کنند.
 
به علت وسعت الکامپ نوزدهم تمامی سالن‌های نمایشگاه بین‌المللی به این رویداد اختصاص یافته است. اما در این بین نظر افرادی که برای تماشا به نمایشگاه آمده‌اند هم جالب است.
 
نوجوانی که برای اولین بار به این نمایشگاه آمده و شاد به نظر می‌رسد می‌گوید "فکر نمی‌کردم نمایشگاه انقدر باحال و به قدری بزرگ باشد که پاهایم درد بگیرد اما درعوض کلی اشانتیون گرفتم.
 
اما آقایی که از الکامپ‌ها در سالهای گذشته بازدید کرده بود سطح کیفی این نمایشگاه را مانند دهه‌ی هشتاد نمی‌دانست و معتقد بود:" نمایشگاه نسبت به سال‌های قبل خیلی بهتر است، اما هنوز مثل سال‌های 82 و 83 نیست. خیلی از شرکت‌های بزرگ اصلا حضور ندارند. در آن زمان همه برندهای معروف مثل سامسونگ، ال.جی و نوکیا و شرکت‌های زیاد دیگری حضور داشتند. البته نسبت به هشت سال گذشته وضعیت نمایشگاه خیلی بهتر شده ولی باز هم به آن سال‌ها نمی‌رسد و فکر میکنم سرمایه‌گذاری خارجی در زمینه فناوری اطلاعات در ایران نسبت به سال‌های گذشته کمرنگ‌تر شده است.
 
وقتی به سراغ برخی از غرفه‌داران رفتیم با نظرات متفاوتی رو به رو شدیم. عده‌ی بسیاری اعتقاد داشتند که نمایشگاه نسبت به سال گذشته چه از لحاظ استقبال مردمی و چه از لحاظ عملکرد بهتر بوده است. در این رابطه غرفه‌داری می‌گوید: نسبت به سال گذشته بازدیدمان خیلی بهتر بود و اصلا انتظارش را نداشتیم. فقط امسال کمی زمان انتخاب غرفه‌ها فشرده بود و از این لحاظ فشارهایی را متحمل شدیم.
 
غرفه‌دار دیگری از مشکلات در الکامپ نوزدهم برایمان گفت: خیلی دیر اقدام به ساختن غرفه‌ها کردند؛ غرفه ما دقیقا شب قبل از اففتاح ساعت 10 آماده شد و به نظر اگر برنامه کمی منظم‌تر بود، راحت‌تر بودیم.
 
در میان گشت و گذار میان غرفه سخت‌افزار، تبلتی توجهم را به خود جلب کرد؛ در رابطه با مشخصات تبلت مورد نظر پرسیدم وغرفه‌دار دقیقا مشخصات تبلت ارزان قیمتی را داد که چندی پیش در ایران رونمایی شده بود. بدنه همان بدنه بود و تنها نام پشت تبلت به برند تجاری دیگری تغییر یافته بود.
 
زمانی که از غرفه‌دار قیمت تبلت را پرسیدم پاسخ داد 300 هزار تومان و ادامه داد: این تبلت‌ها ساخت انگلستان هستند و چهار ماهی می‌شود که ما آن‌ها را وارد کردیم.
 
اما بعد از گشت و گذاری در دنیای وب متوجه شدم که آن تبلت نه انگلیسی و نه تبلت تولید داخلی است. بلکه هر دو متعلق به یک شرکت چینی است که برای سایر شرکت‌ها با برندهای مختلف تبلت می‌سازد.
 
فعالیت اپراتورهای حوزه اینترنت نیز با توجه به سرویس‌هایی که ارائه می‌شد جالب به نظر می‌رسید؛ این اپراتورها سعی کرده بودند در نمایشگاه هدیه‌ها یا اشانتیون‌هایی را برای بازدیدکنندگانشان در نظر بگیرند.
 
هر جا که با توده‌ای از جمعیت در نمایشگاه مواجه می‌شدی بعد از گذشت زمان معلوم می‌شد که اپراتوری اینترنتی درحال دادن قرعه‌کشی برای هدیه دادن تبلت و لپ‌تاپ است و بعضی از اپراتورها نیز با ساختن یک گیم‌نت کوچک سعی در جذب مشتریان خود داشتند.
 
در این بین با غرفه‌داری که نمایندگی انحصاری یک برند خارجی بود رو به رو شدم و از او در رابطه با مشکلات و نقاط مثبت نمایشگاه پرسیدم که گفت: استقبال نمایشگاه خیلی خوب بود و ما اصلا وقت استراحت نداشتیم ولی نمایشگاه از لحاظ امنیتی با مشکلاتی رو به رو است.
 
یکی از دوربین‌های ما امروز دزدیده شد و ما انتظار داشتیم تعداد مامورهای امنیتی بیشتر از این‌ها باشد؛ به علاوه هر روز ما مجبوریم تمامی محصولاتمان را جمع کنیم و درصورتی که در نمایشگاه عکاسی، امنیت بسیار بالا بود و تمام وسایل ما درون نمایشگاه قرار داشت.
 
الکامپ نوزدهم در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران تا تاریخ هفدهم آذرماه به کار خود ادامه خواهد داد. در این نمایشگاه 460 شرکت ایرانی و 40 شرکت خارجی از هشت کشور جهان حضور دارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.