لبه تکنولوژی

December 7, 2013
23:29 شنبه، 16ام آذرماه 1392
کد خبر: 59316

نانو ترانزیستور تشخیص سرطان توسط محققان دانشگاه تهران تولید شد

پژوهشگران دانشگاه تهران با استفاده از نانوسیم‌ها ترانزیستوری را عرضه کردند که قادر به شناسایی و تشخیص توده‌های سلولی سرطانی از سالم هستند.
دکتر محمد عبدالاحد – عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران و مجری طرح در گفتگو با مهر، با بیان اینکه در این پروژه تحقیقاتی موفق به تولید ترانزیستوری با استفاده از فناوری نانو شدیم، افزود: در این طرح تحقیقاتی ترانزیستوری بر پایه نانو سیم‌‌های سیلیکون برای کاربرد در حوزه پزشکی تولید کردیم.
 
وی با تاکید بر اینکه میزان بار الکتریکی منفی در غشای سلول سالم نسبت به سلول‌های سرطانی متفاوت است، اظهار داشت: میزان بار منفی غشا سلول‌های سرطانی بیشتر از سلول‌های سالم است ضمن آنکه در زمان مشخصی روند تکثیر سلول‌های سرطانی از سلول‌های سالم بیشتر خواهد بود.
 
عبدالاحد، ادامه داد: بر این اساس زمانی که در غلظت‌های یکسان در شرایط اولیه در سطح ترانزیستور دو مدل سلول سالم و سرطانی گذاشته شود پس از مدت زمانی هم سلول‌های سرطانی بیشتر تکثیر می‌شوند و هم بار منفی هر کدام از آنها بیشتر خواهد شد.
 
وی با تاکید بر اینکه بارهای منفی سلول‌های سرطانی بر روی هم  انباشته می‌شود، خاطر نشان کرد: این امر موجب تغییر پاسخ جریان ترانزیستور خواهد شد.
 
مجری طرح ادامه داد: با استفاده از این ویژگی ترانزیستوری ارائه شد که قادر است از تغییرات بار الکتریکی غشا متوجه شود که سلول به چه میزانی سرطانی هستند.
 
عبدالاحد همچنین اضافه کرد: از روی تغییر پاسخ ترانزیستور متوجه می‌شویم که سلول‌ها سالم و در صورت سرطانی بودن در چه گریدهایی سرطانی هستند.
 
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران با بیان اینکه در این روش به جای استفاده از تک سلول از جمعیت سلولی استفاده شد، یادآور شد: بیشتر بیماری‌هایی که در بدن اتفاق می‌افتد، بیماری‌های جمعیتی سلولی است از این رو نمونه‌هایی که ما از آنها استفاده کردیم نمونه‌های جمعیتی سلول‌ها است.
 
وی با بیان اینکه فاز آزمایشگاهی این طرح به پایان رسیده است، گفت: مقاله این مطالعات تایید شده و در حال حال تکمیل و انتشار است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.