تلفن همراه

رگولاتوری

December 7, 2013
23:56 شنبه، 16ام آذرماه 1392
کد خبر: 59320

آقای وزیر؛ MNP به کشور آذربایجان هم رسید!

hs user.jpg

"علی عباسف"(Ali Abbasov) وزیر ICT آذربایجان اعلام کرد که تمامی شرکت‌های مخابراتی این کشور می‌بایست از ابتدای ژانویه 2014 امکان انتقال شماره تلفن‌ همراه بین شبکه‌های مخابراتی مختلف(MNP) را فراهم کنند.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، این شبکه‌های مخابراتی از مدت‌ها قبل اقدامات خود را برای ارایه سرویس یاد شده انجام دادند و هم‌اکنون در انتظار تاییده نهایی مراکز قانون‌گذار به‌سر می‌برند تا سرویس یاد شده را در اختیار مشترکان خود بگذارند.
 
وزیر ICT آذربایجان طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «اپراتورهای موبایلی آمادگی خود را برای ارایه این سرویس اعلام کرده‌اند. من بر این باورم که استفاده از سرویس یاد شده می‌تواند رقابت را در بازار مخابراتی آذربایجان بیشتر کند».
عرضه سرویس جابجای شماره در جمهوری آذربایجان در حالی منتشر میشود که سالهاست آئیین نامه اجرایی سرویس ترابردپذیری از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تدوین شده و چندسالی است که برای تصویب پشت در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات باقی مانده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این کشور هشدار داد که اگر شبکه‌های موبایلی طبق برنامه‌های تعیین شده سرویس MNP را ارایه ندهند، جریمه خواهند شد. 
این خبر در حالی اعلام شده است که احتمال می‌رود شرکت مخابراتی Azercell به دلیل بروز برخی مشکلات پیش‌بینی نشده با شرکت‌های تامین کننده قطعات و خدمات مربوطه، سرویس یاد شده را با تاخیر راه‌اندازی کند.
 
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، عرضه سرویس جابجای شماره در جمهوری آذربایجان در حالی منتشر میشود که سالهاست آئیین نامه اجرایی سرویس ترابردپذیری از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تدوین شده و چندسالی است که برای تصویب پشت در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات باقی مانده است.
 
در همین حال، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دهم شهریورماه، در نخستین نشست خبری خود، از اجرای طرح ترابردپذیری شماره ‌(MNP) میان اپراتورهای تلفن همراه استقبال کرد و گفت: این سرویس بهترین راه حل برای رقابت واقعی بین اپراتورهای تلفن همراه است و من اجرایی شدن این سرویس را پیگیری می‌کنم.
 
در همان جلسه، محمود خسروی، مدیرعامل فعلی شرکت ارتباطات زیرساخت پیش از این در سمت رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، آئین‌نامه ترابردپذیری شماره را با الگوپذیری از کشور ترکیه اجرا کرده بود.
 
وی نیز در این باره گفت: قبلا با مطالعه ارایه این سرویس در جهان آئین‌نامه آن را تنظیم کردیم اما به دلیل تفاوت شکل تعرفه‌گذاری خدمات اپراتورهای تلفن همراه امکان آن وجود نداشت.
خسروی افزود: اکنون با حذف هزینه جابجایی در سیم‌کارت‌های همراه اول و باتوجه به اجرای این طرح از ابتدا از سوی ایرانسل، امکان عرضه سرویس MNP برای ایجاد رقابت بیشتر فراهم شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.