تلفن همراه

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

گوشی

December 8, 2013
9:26 یکشنبه، 17ام آذرماه 1392
کد خبر: 59332

اندروید فاتح گوشی‌های هوشمند جهان

میترا جلیلی : در گزارشی که از سوی شرکت IDC، شرکت مشاوره بزرگی که با بیش از هزار تحلیلگر در سراسر جهان حدود 50 سال است که بازار فناوری اطلاعات و تکنولوژی را رصد می‌کند منتشر شده است، برای نخستین بار سیستم عامل اندروید فاتح میدان تلفن‌های هوشمند جهان معرفی شد. با این که تنها حدود 6 سال از حضور سیستم عامل اندروید در جهان می‌گذرد، با به روز‌رسانی مکرر و ارائه نسخه‌های جدید، این کوچولوی سبز دوست داشتنی موفق شد در سه ماهه سوم سال میلادی جاری، بیش از 80 درصد سهم بازار تلفن‌های هوشمند سراسر جهان را به خود اختصاص دهد و عملاً شرکت گو گل از مایکروسافت که قدمتی بسیار دیرینه در این زمینه دارد، پیش افتاد. 
 
در نیمه سوم سال 2013 حدود 1/261 میلیون تلفن هوشمند به بازار ارائه شده است که بنا به گفته تحلیلگران شرکت IDC، حدود 6/211 میلیون از این تعداد با سیستم عامل اندروید کار می‌کند و این رقم نشان می‌دهد سیستم عامل گوگل 3/81 درصد بازار تلفن هوشمند جهان را به خود اختصاص داده است. یعنی از هر 5 تلفن همراه هوشمند موجود در جهان که در این مدت به بازار ارائه شده است، 4 مورد با سیستم عامل اندروید کار می‌کند و حالا دیگر بسیاری معتقدند اندروید شکست ناپذیر بوده و برای همتایان خود تبدیل به حریفی قدرتمند شده است. از سویی دیگر تقریباً همه فروشندگان موفقی که سیستم عامل اندروید را به کار گرفته‌اند، یک فبلت 5 تا 7 اینچی را به مجموعه آثارشان افزوده‌اند و حالا فبلت‌ها حدود 21 درصد بازار تلفن هوشمند را به خود اختصاص داده‌اند که 3 درصد بیشتر از سال قبل است. اما چه چیزی اندروید را تا این حد موفق کرده است؟ تحلیلگران در پاسخ به این سؤال می‌گویند قیمت و تنوع، راز ماندگاری و موفقیت وسایلی است که با این سیستم عامل کار می‌کنند. به نظر می‌رسد افزایش میزان تولید و فروش فبلت‌ها یا تلفن‌های هوشمند با صفحات نمایشگر بزرگ که از3 درصد سه ماهه سوم سال 2012 به 21 درصد بازار سه ماهه سوم سال‌جاری میلادی رسیده، نقشی مؤثر در این پیشگامی داشته باشد. 
 
سامسونگ، پیشتاز استفاده از اندروید 
هرچند IDC جزئیات و ریز ارقام را درباره همه شرکت‌های فعال در عرصه تولید و فروش تلفن‌های همراه و هوشمند ارائه نداده است ولی گفته می‌شود شرکت‌هایی مانند آلکاتل، اچ تی سی (HTC)، هوآوی، ال جی، موتورلا، سونی، پان تک و ZTE برای داشتن سهمی از اندروید و ارائه آن به کاربران در محصولاتشان، تلاش می‌کنند از یکدیگر سبقت و پیشی بگیرند. اما آنچه مشخص است این که سامسونگ به تنهایی فروش 9/39 درصد تلفن‌های هوشمند با سیستم عامل اندروید را در سه ماهه سوم سال‌جاری میلادی به عهده داشت و در میان شرکت‌هایی که از این سیستم عامل در وسایل الکترونیکی خود بویژه تلفن هوشمند استفاده می‌کنند، در جایگاه نخست قرار گرفت و بیشترین سهم را در بازار به خود اختصاص داد. پس از آن، Galaxy S4 با 39 درصد در رده دوم تلفن‌های هوشمند با سیستم عامل اندروید قرار دارد ولی بقیه، سهمی تک رقمی و بسیار پائین دارند. 
 
Ios در جایگاه دوم سیستم‌های عامل 
در رده بندی شرکت IDC، سیستم عامل Ios مربوط به شرکت اپل پس از اندروید با 9/12 درصد سهم بازار قرار گرفت. درحالی که اپل با سیستم عامل Ios در امریکا بسیار خوب عمل کرده و طرفداران پروپا قرصی دارد ولی در بازار جهانی از محبوبیت چندانی برخوردار نیست. اپل در سه ماهه سوم سال‌جاری میلادی، 9/12درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داد که این رقم نسبت به سال گذشته که رقمی حدود 
4/ 14 درصد بود، 5/1 درصد کمتر شده است. تعداد تلفن‌های هوشمند اپل با این سیستم عامل که در سه ماهه سوم سال‌جاری میلادی به بازار ارائه شده است از 8/33 میلیون گوشی در مدت مشابه سال قبل به 9/26 میلیون عدد در سال‌جاری رسیده است. شاید بخشی از کاهش تقاضا برای اپل به یکنواخت‌تر شدن میزان تقاضا در هفته‌های قبل از رونمایی از iPhone 5S , iPhone 5C, و iOS 7مربوط باشد. ریان ریت، یکی از دست اندرکاران شرکت IDC نیز می‌گوید: ما معتقدیم نبود وسایلی با صفحات نمایشگر بزرگ ممکن است در ناتوانی اپل در رشد سهمش در بازار سه ماهه سوم سال‌جاری میلادی مؤثر باشد. پس هرچه زودتر اپل چنین آیفون‌هایی با صفحات نمایشگر بزرگ را به بازار ارائه دهد بهتر است و نتیجه بهتری می‌گیرد. 
 
اندروید و سهم دیگران 
هرچند شرکت مایکروسافت همچنان به دنبال کسب سود است و فروش تلفن‌های هوشمند و وسایلی با سیستم عامل ویندوز فون، هر سال با 156 درصد افزایش مواجه است ولی باز هم این سیستم عامل با کسب 6/3 درصد بازار تلفن‌های هوشمند بازار، در جایگاه سوم قرار گرفته است. شرکت مایکروسافت تعداد تلفن‌های هوشمندی که در نیمه سوم سال 2012 حدود 7/3 میلیون واحد بوده است را در سه ماهه سوم سال‌جاری میلادی به 5/9 واحد رسانده است. 
متخصصان و دست اندرکاران و محققان IDC در انتظار هستند که فبلت تازه نوکیا به افزایش میزان فروش ویندوز فون تا پایان سال‌جاری میلادی کمک کند هرچند زمان زیادی از آن باقی نمانده است. در همین حال صفحات نمایشگر کوچک آیفون‌ها به میزان فروش اپل آسیب می‌زند. 
 
میزان فروش وسایلی با سیستم عامل بلک بری نیز به نحو 
اعجاب انگیزی دچار رکود و مشکل شده است. بلک بری که در نیمه سوم سال 2012 حدود 7/7 میلیون واحد وسایل الکترونیکی را در بازار حمل کرده ولی این رقم در نیمه سوم سال 2013 به 5/4 میلیون رسیده است. این رقم نشان می‌دهد که سهم تلفن‌های هوشمند و سایر وسایل الکترونیکی با سیستم عامل بلک بری از 1/4 درصد به 7/1 درصد نزول داشته و سقوط کرده است. با وجود تلاش‌های فراوان بلک بری برای به کار گرفتن استراتژی‌های مختلف برای نجات از این وضعیت، این سیستم عامل از نظر اقتصادی در قعر جدول قرار گرفته است.با توجه به همه این موارد می‌توان گفت اندروید و ویندوز فون در نیمه سوم سال 2013 گام‌هایی بلند برداشته و به این روند ادامه دادند. رامون لیاماس مدیر تیم تحقیقاتی شاخه تلفن همراه IDC نیز دراین باره می‌گوید: با وجود تفاوت‌هایی در سهام بازار، هر دو یک فاکتور را پشت موفقیت خود پنهان می‌دانند و آن هم قیمت و بهای کالاهاست. 
در خط مشی و برنامه هر دو، مجموعه‌ای از وسایل الکترونیکی با بهایی کم در نظر گرفته شده است تا در بازار انبوه بتواند کسانی را که از درآمد آنچنانی برخوردار نیستند را نیز در فهرست خریداران قرار دهند چون معتقدند این بازار انبوه است که سرنوشت اقتصادی شرکت‌ها را مشخص کرده و آنها را رو به جلو می‌برد. فروش آیفون نیز نسبتاً پیشرفت دارد ولی هرگز به پای وسایلی که با سیستم عامل اندروید کار می‌کنند نمی‌رسد. 
 
اندروید محبوب اما کم سود 
با وجودی که اندروید سهم غالب بازار را به خود اختصاص داده است ولی وقتی پای سود به میان آمد این اندروید نیست که برنده بازار است بلکه اپل گوی سبقت را در این زمینه می‌رباید. دلیل این اختلاف در سود و سهم بازار به این باز می‌گردد که دوسوم وسایلی که با سیستم عامل اندروید کار می‌کنند و 81 درصد بازار را به خود اختصاص داده‌اند بسیار ارزان هستند. از سویی دیگر اپل سهم بالایی از فروش اپ‌های تلفن‌های هوشمند و تبلت، جست‌و‌جوگر وب و پیام‌های تبلیغاتی شبکه نت ورک دارد. هرچند در حال حاضر اندروید هم تلاش کرده تا از قافله عقب نماند و با اپ‌های گوگل پلی، خود را به اپل برساند. البته حالا گوگل گزارش می‌دهد که 75درصد از دانلودهای اپ مربوط به اندروید بوده و تنها 18درصد ازآن اپل است که شاید بتواند در گزارش بعدی آی‌دی‌سی کمی اوضاع را عوض کند. حدود نیمی از درآمد همه اپ‌ها در سه ماه سوم سال‌جاری میلادی به اپل اختصاص یافت و باز هم نشان داد که حجم و سهم بازار را دقیقاً نمی‌توان به معنای درآمد تعبیر کرد. با این که اندروید در سهم بازار و همچنین در میزان دانلود اپ‌ها غالب است اما در نهایت این iOS اپل است که پول‌ها را جارو می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.