اپراتورها

تلفن همراه

December 11, 2013
19:56 چهارشنبه، 20ام آذرماه 1392
کد خبر: 59382

حواشی خودکشی دانش‌آموز شیرازی که موبایل به مدرسه برد!

اخراج دانش‌آموز شیرازی به دلیل استفاده از تلفن همراه و خودکشی وی پس از این ماجرا، موضوعی بود که در هفته گذشته خبرساز شد و بازهم استفاده یاعدم استفاده موبایل در مدرسه را مطرح کرد؛ موضوعی که دستخوش اعمال نظرهای شخصی مدیران مدارس شده است.
 
به گزارش دانا، این روزها تلفن همراه در کیف اغلب دانش‌آموزان به خصوص ساکنان پایتخت و شهرهای بزرگ جاخوش کرده است و در بسیاری از مدارس می‌توان به وضوح مشاهده کرد که دانش‌آموز از تلفن همراه به راحتی استفاده می‌کند اما در برخی دیگر از مدارس کافی است تا مدیر یا معاون، تلفن همراه دانش‌آموز را مشاهده کنند آن وقت است که حتی تا پای اخراج دانش‌آموز از مدرسه نیز پیش می‌روند در واقع استفاده یا عدم استفاده از تلفن همراه در مدرسه موضوعی است که هنوز بسیاری از خانواده‌ها پاسخ آن را نمی‌دانند.
 
مسئولان آموزش و پرورش معتقدند که بارها ممنوعیت استفاده از موبایل در مدارس را اعلام کرده‌اند؛ مهدی نوید ادهم دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص استفاده دانش‌آموزان از تلفن همراه که هم اکنون نیز در مدارس مشاهده می‌شود، می‌گوید: بر اساس آئین‌نامه اجرایی مدارس، ورود تلفن همراه به مدارس ممنوع است و مدیر مدرسه باید این موضوع را پیگیری کند.
 
شاید آن‌چه که باعث شد یک‌بار دیگر بحث ورود یا ممنوعیت تلفن همراه به مدارس را بررسی کنیم، ماجرایی بود که پنج شنبه هفته گذشته برای یک دانش‌آموز شیرازی رخ داد؛ ماجرا از این قرار بود که پسر 14 ساله‌ای در شیراز پس از اخراج از مدرسه به دلیل همراه داشتن تلفن همراه خود را حلق آویز کرد. طبق گفته‌های والدین این دانش‌آموز،‌ وی یک روز بعد از اخراج به همراه پدرش به مدرسه رفت اما مدیر مدرسه از پذیرشش امتناع کرد و روز دوم که خودش به تنهایی به مدرسه رفته بود مسئولان مدرسه وی را نپذیرفتند.این دانش‌آموز پس از مراجعه به منزلشان در حالی که تنها بود خود را حلق آویز کرد و به زندگی خود پایان داد.
 
وقتی به سراغ قوانین آموزش و پرورش می‌رویم به این نتیجه می‌رسیم که طبق قوانین انضباطی استفاده از تلفن همراه در مدارس ممنوع است اما با وجود صدور بخشنامه‌های مختلف در این زمینه همچنان شاهد استفاده از این وسیله ارتباطی در مدارس هستیم و برخورد با این موضوع به مدیر مدرسه بستگی دارد به گونه‌ای که برخی از مدیران مدارس با سخت‌گیری، حتی کیف دانش‌آموز را جست‌وجو می‌کنند و برخی نیز به آسانی از کنار این موضوع می‌گذرند اما سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا می‌توان دانش‌آموزی را به دلیل استفاده از موبایل از مدرسه اخراج کرد؟ طبق گفته‌های علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اخراج تنبیه سختی است که طی یک فرایند طولانی اجرا می‌شود و هیچ مدرسه‌ای حق اخراج را ندارد بلکه حق جابه‌جایی دانش‌آموز به مدرسه دیگر را دارد که آن هم طی فرایندی با تصمیم شورای مدرسه و شورای منطقه‌ای امکان‌پذیر است.
 
وی می‌افزاید: اخراج دانش‌آموز از مدرسه همانند حکم اعدام است و برای هر تخلفی نمی‌توان حکم اعدام صادر کرد بلکه مدیران و معلمان باید با شفقت و مهربانی با دانش‌آموز برخورد کنند.
 
اگر چه طبق قوانین وزارت آموزش و پرورش آوردن تلفن همراه به مدرسه ممنوع است اما باید به این موضوع توجه داشت که برخی از دانش‌آموزان به دلیل وضعیت خاصشان مثلاً معلولیت جسمی نیاز به داشتن تلفن همراه دارند، از سوی دیگر برخی والدین  برای اطلاع از وضعیت دانش‌آموز و این که در کجاست و چه شرایطی دارد، برای او تلفن همراه تهیه کرده‌اند.
 
رحیم میرشاهولد، مدیر کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش در خصوص حادثه شیراز می‌گوید: این حادثه به بنده گزارش شده است و هم‌اکنون کمیته‌ای در آموزش و پرورش فارس برای پیگیری این موضوع تشکیل شده است که باید مشخص شود ماجرا به چه صورت بوده است؟ آیا صرفاً همراه داشتن تلفن همراه مطرح بوده است؟‌ در حال بررسی کامل جوانب موضوع هستیم تا پس از ان بتوانیم گزارش نهایی را اعلام کنیم.
 
طبق پیگیری‌های انجام شده بر اساس شکایت اولیای دانش‌آموز از مسئولان مدرسه، در دادسرا پرونده‌ای به این منظور تشکیل شده است و این ماجرا در حال رسیدگی توسط مراجع ذی‌صلاح است. همچنین از مسئولان قضایی درخواست شده تا با توجه به حساسیت ماجرا، پرونده را سریع‌تر رسیدگی کنند.
 
مدیر مدرسه نیز برای ارائه توضیحات احضار شده و در اداره کل آموزش و پرورش فارس پرونده‌ای برای وی تشکیل شده است که اگر مشخص شود مدیر متخلف است پرونده وی به هیئت تخلفات اداری ارجاع می‌شود.
 
جبار کوچکی‌نژاد نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز درباره ورود تلفن همراه به مدارس می‌گوید: نمی‌توان دانش‌آموز و خانواده‌ها را از آوردن تلفن همراه به مدرسه ممنوع کرد چرا که بسیاری از والدین از طریق تماس با فرزندشان از وضعیت او و مکان حضورش مطلع می‌شوند.
 
وی می‌افزاید: بر این اساس نمی‌توان به والدین گفت که برای فرزندشان تلفن همراه نخرند و دانش آموز آن را به مدرسه نیارود بلکه معلم و مدیریت مدرسه باید اعلام کند که در سر کلاس درس تلفن همراه تمام دانش‌آموزان باید خاموش باشد و اگر مواردی را مشاهده کردند که بر خلاف این دستورالعمل رفتار می‌کنند با دانش‌آموز برخورد شود.
 
اغلب افکار عمومی به یاد دارند که درسال گذشته سی دی های قرآنی تحت عنوان سروش ایمان در مدارس سراسر کشور توسط شرکت همراه اول توزیع شد که همراه این سی‌دی سیم‌کارت‌هایی به دانش‌آموزان ارائه شد همین ماجرا مهر تأییدی بر سیاست‌های دوگانه ورود تلفن همراه به مدارس است.
 
به هر حال بحث ممنوعیت استفاده ازتلفن همراه در مدارس در شرایطی مطرح می‌شود که اجرای این قانون دستخوش سیاست‌های دوگانه شده است و عمدتاً این مدیران مدارس هستند که به دلخواه خود برای برخورد با این موضوع تصمیم‌گیری می‌کنند از سوی دیگر اگر چه مسئولان آموزش و پرورش اعلام می‌کنند که استفاده از تلفن همراه در مدرسه ممنوع است اما خود طرح‌هایی را همچون ورود تبلت به مدارس مطرح می‌کنند.
 
وقتی به سراغ یوسف نوری، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات می‌رویم تا از او جویا شویم که ضرورت وجود تبلت به مدارس چیست؟ در پاسخ می‌گوید: ما تلفن همراه را وسیله آموزشی نمی‌دانیم اما تبلت را یک وسیله آموزشی می‌دانیم. برای استفاده از تبلت در کلاس درس نیز پیوست فرهنگی و نرم افزار خاصی را طراحی کرده‌ایم که معلم بتواند کلاس درس را کنترل کند.
 
 آموزش و پرورش در شرایطی صحبت از ممنوعیت ورود تلفن همراه به مدارس می‌کند که هنوز روش‌های برخورد با دانش‌آموزانی که از تلفن همراه استفاده می‌کنند، دقیقا مشخص نیست شاید همین موضوع باعث شده تا برخی از مدیران از کنار این ماجرا به سادگی گذشته و برخی حتی تا پای اخراج دانش‌آموز پیش بروند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.