بازی

فناوری اطلاعات

December 11, 2013
20:14 چهارشنبه، 20ام آذرماه 1392
کد خبر: 59386

51درصد کسانی که بازی‌های رایانه‌ای خشن انجام می‌دهند تمایل به شرکت در نزاع دارند

عضو هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی اظهار داشت : تحقیقات در دنیا نشان می دهد کسانی که بازی های رایانه خشونت بار انجام می دهد،51 درصد تمایل به شرکت در دعوا دارند، در حالی که بقیه 28 درصد تمایل به شرکت در جنجال های مختلف را دارند.
 
 
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) از پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا (www.cyberpolice.ir)،رضا صبح خیز کارشناس فضای مجازی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی در خصوص تاثیرات اجتماعی بازی های رایانه ای خشن  بر کودکان و نوجوانان اظهار داشت : تحقیقات در دنیا نشان می دهد کسانی که بازی های رایانه خشونت بار انجام می دهد،51 درصد تمایل به شرکت در دعوا دارند، در حالی که بقیه 28 درصد تمایل به شرکت در جنجال های مختلف را دارند.
 
این کارشناس  در ادامه  به برخی از معایب  استفاده از بازی های رایانه ای شامل  اسیب های جسمانی به  ستون فقرات و استخوانها ، عوارض پوستی مدام در معرض اشعه صفحه رایانه و آسیب های تربیتی و روانی شامل  تقویت حس پرخاشگری ، انزوا طلبی ، تنبل شدن ذهن، تاثیر منفی در روابط خانوادگی اشاره کرد .
 
صبح خیز افزود : بسیاری از روان پزشکان و متخصصان علوم تربیتی ، بر رابطه مستقیم میان بازی های خشن کامپیوتری و بروز رفتار های نا سالم اجتماعی تاکید می کنند. به طور کلی تحقیقات بیانگر خطرات ناشی از کاربرد بی رویه و غلط از بازیهای رایانه ای است که تمامی کاربران به ویژه کودکان را تهدید میکند و استفاده بی رویه اثرات سو را بر جای خواهد گذاشت.
 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی در ادامه درجه شدت خشونت در بازی ، توانایی کودک برای تشخیص و تمیز بین دنیای تخیلی و واقعیت زندگی ،  قدرت کودک برای مهار کردن تمایلات و انگیزه های وجودی ، . چارچوب ارزشی که کودک در آن رشد کرده است و یا هم اکنون زندگی می کند و نیز ارزشهای که در متن و محتوای بازی مستتر است را از جمله عوامل تاثیر بازی های رایانه ای بر رفتار خشونت آمیز کودکان و نوجوانان برشمرد .
 
 
 
این کارشناس فضای مجازی در ادامه عنوان کرد : بازی یک رسانه تعاملی بوده و نفوذ ان در مقایسه با دیگر تولیدات سرگرمی بالاست تاثیر و همزاد پنداری کاربر در بازی رایانه ای بر خلاف کتاب که تا حدود 15 در صد و در فیلم و انیمیشن که تا 50 در صد بوده حدود 80 درصد می رسد.
 
 وی در خاتمه با اشاره به اینکه   در فرایند گیم کاربر خود فیلم و انیمیشن بازی را به صورت ذهنی  میسازد . میزان انتقال پیام بازی به گونه ان اثر بستگی دارد ، تصریح کرد :  بازی نقطه تلاقی تفریح، سرگرمی و اموزش پنهانی است که توسط هنجار ها ی داخل بازی معرفی می شود، برای انجام بازی ، کاربر باید تمام قوانین بازی را رعایت کند ،  این قوانین در واقع هنجار های بوده  که کاربر را به سمت تعامل بیشتر هدایت میکند .
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.