فناوری اطلاعات

December 12, 2013
11:54 پنجشنبه، 21ام آذرماه 1392
کد خبر: 59416

SMEهای موفق و احیای کسب‌وکار جهانی

مقدمه 
بنگاه‌های کوچک و متوسط (SMEs) در فضای کسب‌وکار شگفت‌آوری فعالیت می‌کنند. افزایش جهانی‌سازی، رقابت سنگین، افزایش اختیار مشتریان در بازارهای جدید و تکنولوژی‌هایی که به سرعت تغییر می‌‌کنند، باعث شده بنگاه‌های کوچک و متوسط هم مثل شرکت‌های بزرگ چند ملیتی در برابر این مسایل مصون نباشند. حتی شرکت‌هایی که به دنبال توسعه جغرافیایی نیستند، باید در داخل کشور خود با رقبای خارجی رقابت کنند. 
بنگاه‌های کوچک و متوسط برای اینکه بتوانند خود را برای این محیط جدید آماده کنند، در حال ایجاد تحولات بنیادین هستند. این بنگاه‌ها در سراسر جهان و در همه صنایع سعی می‌کنند مدل کسب وکار خود، محصولات و استراتژی‌های ورود به بازار خود را تغییر دهند و از تکنولوژی برای رقابت با شرکت‌های بزرگ‌تر استفاده کنند. بسیاری از بنگاه‌های کوچک و متوسط معتقدند نه تنها برای رقابت با شرکت‌های بزرگ مجهزند، بلکه نسبت به آن‌ها مزایایی هم دارند. 
این طرز تفکر، کلیشه‌های مسلم شرکت‌های کوچک‌تر را که معمولا نهادهای محلی یا منقطه‌ای تلقی می‌شوند و در بهترین حالت تنها یک نقش حمایتی در تجارت جهانی دارند، به چالش می‌کشد. در واقع، به گفته برایت سیمونز، کارآفرین اجتماعی و رییس شرکت mPedigree Network، حتی در این عصر از جهانی‌سازی، بنگاه‌های کوچک و متوسط صرفا عرضه‌کننده به شرکت‌های چندملیتی هستند. 
مطالعه و بررسی ۲۱۰۰ بنگاه کوچک و متوسط در قرن ۲۱ همه این تصورات را بر هم می‌زند. بنگاه‌های کوچک و متوسط در سطح جهانی تفکر و فعالیت می‌کنند و با شرکت‌های دیگر در هر اندازه‌ای که باشند به رقابت می‌پردازند – حتی شرکت‌های بسیار بزرگ – و در تکنولوژی سرمایه‌گذاری می‌کنند تا عملکرد خود را توسعه داده و چالاکی خود را افزایش دهند. یافته‌های کلیدی این تحقیق و بررسی عبارتند از: 
•    تنها یک چهارم SMEهای مورد بررسی در این تحقیق، در حال حاضر خارج از کشور خود درآمدی ندارند و انتظار می‌رود این رقم ظرف سه سال به ۱۷ درصد برسد. در حقیقت، یک سوم SME‌ها اکنون بیش از ۲۰ درصد درآمد بین‌المللی دارند که در سه سال تقریبا به نصف می‌رسد.

بنگاه‌های کوچک و متوسط در سطح جهانی تفکر و فعالیت می‌کنند و با شرکت‌های دیگر در هر اندازه‌ای که باشند به رقابت می‌پردازند و در تکنولوژی سرمایه‌گذاری می‌کنند تا عملکرد خود را توسعه داده و چالاکی خود را افزایش دهند.

•    به طور مشابه، تنها یک سوم SME‌ها در حال حاضر تنها در کشورهای اصلی خودشان فعالیت می‌کنند. در مدت سه سال، تعداد شرکت‌های کوچک که در شش کشور یا بیشتر به کسب‌وکار می‌پردازند، بیش از دو برابر خواهد شد و از ۱۵ درصد امروز به ۳۵ درصد خواهد رسید. 
•    تحول – که تغییر بزرگی در مدل کسب‌وکار، عملیات یا استراتژی ورود به بازار یک شرکت است – روند کار اصلی همه انواع SME‌ها است. تنها یک سوم آن‌ها درگیر تحول نشده‌اند و برنامه‌ای برای انجام آن ندارند و بیش از یک سوم آن‌ها اکنون درگیر این تحول هستند. سودآور‌ترین شرکت‌ها در مقایسه با همتایان کم سود‌تر خود، تمایل بیشتری به درگیر شدن در فرآیند تحول را دارند. 
•    عوامل انسانی، از جمله موضوعات فرهنگی و شخصی، نقش قابل توجهی در استراتژی SME ایفا می‌کنند. بیش از یک چهارم موسساتی که در نظرسنجی شرکت کرده‌اند، افزایش هزینه‌های نیروی کار را یک روند مهم دانسته‌اند و نزدیک به نیمی از آن‌ها (۴۶ درصد) در حال استخدام نیروهای جدید هستند تا فعالیت‌های مربوط به رشد را مورد حمایت قرار دهند – با این حال، ۳۹ درصد معتقدند استخدام نیروی کار با مهارت‌های مناسب برای کسب‌وکار آن‌ها کار بسیار سختی است. 
اعتماد SME‌ها به توانایی‌های تکنولوژیک خود زیاد است و تمرکز آن‌ها بر نرم‌افزارهای مدیریت کسب‌وکار (BMS) و نرم‌افزارهای تحلیل کسب‌وکار بیشتر و بیشتر می‌شود. این نوع نرم‌افزار‌ها این روز‌ها برای SME‌ها دسترس‌پذیر‌تر شده‌اند. همچنین آن‌ها به دنبال تکنولوژی‌های موبایل هستند تا کسب‌وکارشان را متحول کنند و نیز در پایگاه‌های اجتماعی و ابری سرمایه‌گذاری می‌کنند. البته استقبال نسبی SME‌ها از تکنولوژی‌های ابری که مدیریت کسب‌وکار و استفاده از نرم‌افزارهای آن را آسان‌تر و اجرای آن را ارزان‌تر می‌کند، فرصت مهمی است که بیشتر باید شناخته شود. 
بخش SME در سراسر جهان موتور حیاتی نوآوری و ایجاد شغل است. شناسایی فرصت‌ها و چالش-های واقعی که آینده SME‌ها را شکل می‌دهد، موضوعی است که اهمیت بسیار زیادی دارد. 

روند جهانی
باید بدانیم که انواع نیرو‌ها در حال تغییر شکل چشم‌انداز کسب‌وکار هستند و مهم‌ترین آن‌ها ابهامات اقتصادی موجود و تغییر تقاضای مشتریان است. از فاکتورهای تاثیرگذار دیگر می‌توان به افزایش هزینه‌های نیروی کار، افزایش رقابت‌پذیری جهانی، فرصت‌های رشد در بازارهای محلی و نوظهور و پیچیدگی زنجیره عرضه اشاره کرد. اثر این گرایش‌ها در همه صنایع، مناطق و شرکت‌ها در اندازه‌های مختلف حس می‌شود، اما در شدت و میزان اثر آن‌ها تفاوت وجود دارد. 
در میان این عوامل، ابهامات موجود در شرایط اقتصادی بزرگ‌ترین نگرانی شرکت‌های بازارهای توسعه یافته است؛ بازارهایی که نشانه رونق اقتصادی در آن‌ها بعد از رکود جهانی درجات مختلفی دارد. عوامل دیگر در حوزه‌های مختلف کم و بیش حس می‌شوند. تغییر انتظارات مشتری و تقاضا، مهم‌ترین نگرانی شرکت‌های خرده‌فروشی است. برای مثال، مساله افزایش دستمزد به طور خاص به موضوع جنجال برانگیزی در منطقه آسیا-اقیانوسیه تبدیل شده است، چرا که شرکت‌های فعال در بازارهای توسعه یافته برای کاهش هزینه‌های تولید خود به سوی این منطقه هجوم آورده‌اند. افزایش رقابت جهانی نیز مشکل اساسی یک شرکت از هر چهار شرکت در صنایع، مناطق و شرکت‌هایی با درآمد‌ها و سودآوری‌های مختلف است. 

بنگاه‌های تکنولوژی‌محور
داده‌های مختلف نشان می‌دهد SME‌ها در حوزه حیاتی تکنولوژی کاملا فعالند. با اینکه اکثر آن‌ها (۵۲ درصد) گفته‌اند وقتی در حوزه تکنولوژی سرمایه‌گذاری می‌کنند که بازده مالی آن‌ها مبرهن باشد، اما بیش از یک سوم نشان داده‌اند که در‌‌ همان مراحل اولیه این سرمایه‌گذاری‌ها را می‌پذیرند. 
تنها ۱۳ درصد SME از بکارگیری تکنولوژی‌های جدید اظهار عدم تمایل کرده‌اند. در این میان تولیدکنندگان بیشترین سهم را دارند (۴۲ درصد) و خرده‌فروشی‌ها و عمده‌فروشی‌ها سهمشان کمتر است (هر کدام زیر ۳۰ درصد). اختلافات جغرافیایی هم در این میان موثرند: تقریبا ۴۷ درصد SMEهای آمریکای شمالی جزو اولین شرکت‌هایی هستند که تکنولوژی‌های جدید را به کار می‌گیرند و در مقابل سهم شرکت‌های واقع در آسیا-اقیانوسیه کمتر از یک چهارم است. تقریبا از هر سه شرکت این منطقه، دو شرکت می‌گویند سرمایه‌گذاری در حوزه تکنولوژی به بازدهی سرمایه مشخص بستگی دارد. شرکت‌های بزرگ (۴۲ درصد) در مقابل شرکت‌های کوچک (۲۸ درصد) تمایل بیشتری به استفاده از تکنولوژی‌های جدید دارند. این موضوع برای شرکت‌های سودآور هم صدق می‌کند. 
در حقیقت، SME‌ها تکنولوژی را کلید موفقیت خود می‌دانند. تقریبا دو سوم آن‌ها معتقدند تکنولوژی به آن‌ها کمک می‌کند که به رشد پایدار و بلندمدت دست یابند و نیز بیش از نیمی از آن‌ها اظهار دارند که تکنولوژی در قلب تلاش‌های آن‌ها برای تحول کسب‌وکارشان قرار دارد. تکنولوژی‌های موبایل از نظر ۶۰ درصد SME‌ها متحول کننده است. تقریبا ۶۰ درصد پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی موافقند که تکنولوژی کلید تفاوت آن‌ها با شرکت‌های دیگر بوده است. 

نرم‌افزارهای مدیریت کسب‌وکار
دلیل سرمایه‌گذاری SME‌ها در نرم‌افزارهای مدیریت کسب‌وکار این است که می‌دانند باید شالوده تکنولوژی ایجاد کنند که از رشد بلندمدت آن‌ها در بازارهای جهانی پشتیبانی کند. نرم‌افزار مدیریت کسب‌وکار مزایای متعددی دارد که از نظر SME‌ها عبارتند از: 
تحلیل هزینه-فایده………………………………………………….. ۲۵/۴ درصد
توسعه محصولات و خدمات……………………………………….. ۲۴/۷ درصد
بهینه‌سازی زنجیره عرضه………………………………………….. ۲۰/۴ درصد
ارائه خدمات بهتر به مشتری…………………………………………….. ۱۹/۶ درصد
توسعه نوآوری……………………………………………………………….. ۱۰ درصد
مهم‌ترین چالشی که شرکت‌ها در استفاده از نرم‌افزار مدیریت کسب‌وکار با آن روبه‌رو هستند، طبق اظهار یک‌سوم پاسخ‌دهندگان، هزینه پایگاه‌های نرم‌افزاری جدید است. نگرانی‌های دیگر آن‌ها عبارت است از هماهنگ‌سازی نرم‌افزارهای جدید با سیستم‌های موجود، تعیین بازگشت سرمایه و دستیابی به سطح فروش بالا است. 

تحلیل داده 
تحولات کسب‌وکار نیازمند داشتن آگاهی کامل از عملکرد کسب‌وکار با استفاده از تحلیل‌های آماری است. تکنولوژی در این زمینه ابزار مقرون به صرفه‌ای به شمار می‌رود. مزایای نرم‌افزارهای تحلیل داده از نظر SME‌ها عبارت است از: 
تحلیل هزینه-فایده………………………………………………….. ۲۷/۲ درصد
توسعه محصولات و خدمات………………………………………… ۲۶/۱ درصد
ارائه خدمات بهتر به مشتری……………………………………………. ۲۰/۷ درصد
توسعه نوآوری……………………………………………………………….. ۱۶/۲ درصد
بهینه‌سازی زنجیره عرضه…………………………………………………. ۹/۸ درصد
با این حال بسیاری از SME‌ها با صلاحیت داده‌های موجود و صحت اعتبار آن‌ها مشکل دارند. این نگرانی تقریبا در همه صنایع وجود دارد. دیگر چالش‌های موجود در این زمینه در رابطه با جمع‌آوری داده (۳۷ درصد) و توسعه مهارت‌های داخلی برای تحلیل درست این داده‌ها (۳۹ درصد)، مطرح می‌‌شود. 

تکنولوژی موبایل
تحرک عامل نوآوری است که این مساله به ارائه خدمات بهتر به مشتری منجر می‌شود: 
ارائه خدمات بهتر به مشتری……………………………………… ۲۴/۹ درصد
توسعه محصولات و خدمات…………………………………….. ۲۳ درصد
بهینه‌سازی زنجیره عرضه……………………………………….. ۱۷/۸ درصد
توسعه نوآوری………………………………………………………….. ۱۷/۴ درصد
تحلیل هزینه-فایده………………………………………………… ۱۶/۹ درصد
چالش‌های موجود در رابطه با تکنولوژی موبایل عبارت است از فاکتورهای انسانی مرتبط با مصرف‌کننده و هم کارمندان. مسایل امنیتی و شخصی در کنار تکثیر پایگاه‌ها و ابزار‌ها بزرگ‌ترین چالش SME‌ها عنوان شده است (۳۴ درصد). اگرچه فرهنگ استفاده از تکنولوژی‌های موبایل به سرعت در جهان در حال گسترش است، تقریبا یک‌سوم SME‌ها در تشویق کارمندان خود برای استفاده از تکنولوژی موبایل با مشکل مواجه‌اند. 

رسانه‌های اجتماعی
رسانه‌های اجتماعی را می‌توان تکنولوژی مردم محور تعریف کرد. این تکنولوژی در ارائه خدمات بهتر به مشتری کاربرد دارد: 
ارائه خدمات بهتر به مشتری………………………………………….. ۳۰/۶
توسعه محصولات و خدمات……………………………………… ۲۴/۹
تحلیل هزینه-فایده…………………………………………………. ۱۹/۸
بهینه‌سازی زنجیره عرضه………………………………………… ۱۲/۹
توسعه نوآوری………………………………………………………. ۱۱/۹
چالش‌های مرتبط با تکنولوژی رسانه‌های اجتماعی به مسال فرهنگی بازمی‌گردد و ۴۳ درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند تشویق کارمندانشان به استقبال از رسانه‌های اجتماعی چالش بزرگی برای آن‌ها است. این مانع به خصوص در منطقه آسیا-اقیانوسیه پررنگ‌تر است. محاسبه بازگشت سرمایه نیز چالش مهم دیگری برای SME‌ها در این راستا محسوب می‌شود. 

رایانش ابری
مهم‌ترین مزیت تکنولوژی ابری به همراه داشتن هزینه-فایده برای شرکت‌ها (۳۰ درصد) و توسعه محصول و خدمات است (۲۵ درصد). اما چالش‌های این تکنولوژی از نظر SME‌ها عبارتند از: امنیت (۳۸ درصد) عدم آگاهی از مزایای آن (۳۵ درصد)، عدم داشتن مهارت کافی در استفاده از آن (۳۴ درصد) و تعیین بازگشت سرمایه مشخص (۳۱ درصد) است. این دامنه گسترده از نگرانی‌ها باعث می‌‌شود SME‌ها در بکارگیری مزایای تکنولوژی ابری در شرکت‌های خود روند کندی داشته باشند. 

منبع: 
www۵۴.sap.com

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.