اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 12, 2013
13:48 پنجشنبه، 21ام آذرماه 1392
کد خبر: 59440

کدام سازمان‌ها از مدل کسب‌وکار اجتماعی استفاده می‌کنند؟

در یادداشت‌های قبلی درباره کسب‌وکار اجتماعی و مدل‌های آن صحبت کردیم اما در این مطلب ‌می‌خواهیم درباره سازمان‌هایی حرف ‌بزنیم که از مدل کسب‌وکار اجتماعی استفاده می‌کنند.
 
سازمان‌هایی که از مدل کسب‌وکار اجتماعی استفاده می‌کنند، باید دارای ۴ ویژگی اصلی باشند:
متصل(Connected): کارمندان قادر خواهند بود که به طور یک به یک و لحظه‌ای با سایر کارکنان و افراد خارج از سازمان (مشتریان، شرکا، رسانه‌ها و …) با استفاده از روش‌های ارتباطی مانند چت، تماس صوتی، اشتراک‌گذاری فایل، پست‌ الکترونیک و تماس ویدیویی ارتباط برقرار کنند. 
اجتماعی(Social): کارمندان به وسیله شبکه‌های اجتماعی (معتبر، مفید و شفاف) تعاملات خارجی را دنبال می‌کنند. تمرکز روی پاسخ‌دادن به پرسش‌ها و ارایه اطلاعات به جای خرید و فروش با ارتقا آشکار می‌شود.
حضور(Presence): این حضور ممکن است در قالب گفت‌وگو در وب‌سایت شرکت یا در فضای آنلاین دیگری (به عنوان مثال وب‌سایت‌های انتشار محتوا، شبکه‌های اجتماعی و …) انجام شود.
هوشمند(Intelligent): سازمان‌های امروز از تحلیل برای مانیتور کردن اتصالات، روابط اجتماعی و حضور، اندازه‌گیری نتایج کسب‌وکار و به طور مستمر تنظیم و بهبود شیوه‌های اثربخش استفاده می‌کنند.
نیازمندی‌های فنی و عملی کسب‌وکار اجتماعی
در حالی که بسیاری از تغییرات ذاتی در اتخاذ مدل کسب‌وکار اجتماعی عموما فرهنگی است، نیاز به تغییر فرآیند فناوری‌های کسب‌وکار اجتماعی است. نیازمندی‌های اساسی برای پلتفرم‌های فناوری‌های کسب‌و‌کار اجتماعی عبارتند از:
تجزیه و تحلیل ازجمله هزینه‌های درگیر کردن و نیز اقدامات مختلف مانند بازگشت سرمایه‌گذاری از قبیل سرنخ‌های فروش، ارجاع، توصیه‌نامه و حفظ مشتری. 
همگرایی با سایر رسانه‌های اجتماعی و ابزارهای کسب‌وکار مانند سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، نرم‌افزار مدیریت رابطه شریک تجاری (PRM)، توسعه محصول، تجزیه و تحلیل وب‌سایت‌ها و استخدام کارمندان جدید است. گردش کار مبتنی‌بر قوانین (به عنوان مثال مسیریابی این‌که چه کسی پاسخگوی نظر افراد باشد). 
منطقه جغرافیایی (مشتریان و شرکا می‌توانند فروش و خرید محلی داشته باشند). به اشتراک‌گذاری محتوا. ابزارهای مشارکتی (از ابزارهای اجتماعی گوناگون برای مشارکت داخلی و خارجی استفاده می‌شود). شفافیت (به عنوان مثال مردم باید بدانند که با چه کسی در تعامل هستند).
ارتباطات یکپارچه (تعامل از طریق متن، صدا، تصویر، ویدیو و به اشتراک‌گذاری طیف گسترده‌ای از فایل‌ها).
شبکه (توانایی برای ذخیره فعل و انفعالات برای مقاصد قانونی، آموزش، پذیرش و جبران خسارت برای پاک‌شدن داده‌های ذخیره شده زمانی که براساس سیاست و الزامات قانونی شرکت است). فوریت (پایش و پاسخ لحظه‌ای به تعاملات داخلی و خارجی). البته همان‌طور که اشاره شد، مدل کسب‌وکار اجتماعی برای سازمان‌ها بیشتر از آن‌که نیازمند ویژگی و امکانات فنی است بیشتر یک فرهنگ است که باید همه در آن مشارکت داشته باشند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.