اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 12, 2013
13:49 پنجشنبه، 21ام آذرماه 1392
کد خبر: 59441

یادش بخیر؛ اورکات

وقتی بحث از شبکه‌اجتماعی در ایران می‌شود، ناگهان «اورکات» (orkut.com) به ذهن می‌آید. اورکاتی که از ۲۲ ژانویه سال ۲۰۰۴ یعنی قبل از فیس‌بوک و توییتر به وجود آمد و بعد از آنها هم‌گویی که از بین رفت! البته نه از بین رفتن به معنای خاموش شدن بلکه به معنای فراموش شدن!
 
اورکات در ایران داستان خودش را داشت. اولین تجربه عمومی ایرانی‌ها از شبکه‌اجتماعی به معنای امروزی بود. برخی برای تمرین زبان با آن کار می‌کردند و بعضی به دنبال دوست بودند! اورکات در ایران برای قشر فناوری اطلاعات و اینترنت جذاب بود و سریع همه در آن عضو شدند، برخی اولین تجربه ارتباط با افراد خارجی را در اورکات داشتند. به معنای واقعی شبکه بود.
در آگوست ۲۰۰۴ در اورکات از نظر محل اقامت کاربران، به ترتیب ۳ کشور برزیل (۶۹ درصد)، ایالات متحده آمریکا (۱۸ درصد)، و ایران (۶ درصد) در رده‌های بالا قرار داشتند. پس از آن وب‌گاه اورکات از داخل ایران فیلتر شد. اما اورکات هنوز هم زنده است. زیرا در برزیل اورکات هنوز هم حرف اول را می‌زند، انگار که شبکه‌ای برای زردپوشان است! 
اورکات بخشی از دارایی گوگل است و البته بخشی از زندگی ما بود و شاید هنوز هم هست! چون مانند گودر (گوگل ریدر) به تاریخ نپیوست! هنوز جبر گوگل‌پلاس به روی او حاکم نشده که گوگل به خاطر آن اورکات را حذف کند! اورکات در حال حاضر حدود ۳۸میلیون کاربر دارد و به ۴۸ زبان مختلف در دسترس است. البته در ۹ سال این اعداد برای یک شبکه‌اجتماعی بزرگ کم است اما هیچ هم نیست! سوال اساسی این است که چه شد که ‌این چنین شد؟ چرا اورکات با قدرت گوگل موفق نشد و فیس‌بوک و … جایگزین آن شد؟
شاید بتوان گفت، اورکات مفهوم شبکه به معنای توسعه را درک نکرد! یعنی به مرور زمان ابزارها و امکانات جدید ارایه نکرد تا مخاطب را بیشتر جذب کند! جالب است که بدانید، نام «اورکات» از نام کارمند شرکت گوگل، اورکات بویوک‌کوکتن (Orkut Büyükkökten) از کشور ترکیه است که ‌این سیستم را از شرکت قبلی که در آن کار می‌کرده با خود به همراه آورده و در گوگل آن را بیشتر گسترش داد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.