اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

December 14, 2013
12:54 شنبه، 23ام آذرماه 1392
کد خبر: 59444

وزیر ارتباطات: سایتهای علمی نباید فیلتر شوند/پهنای باند اینترنت هشت برابر می‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: فیلترینگ نباید به کندی اینترنت و همچنین فیلتر‌ شدن سایت‌های علمی بینجامد.
 
 
دکتر محمود واعظی روز پنجشنبه در حاشیه نشست مشترک با معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در پارک علم و فناوری پردیس در جمع خبرنگاران همچنین درباره رفع فیلتر‌ برخی سایت‌ها گفت: این موضوع مرتبا از بنده سوال می‌شود، اما فیلتر‌کردن سایت‌ها ربطی به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ندارد. این موضوع مربوط به یک کمیته در قوه قضاییه است که دارای 13 عضو بوده و وزارت ارتباطات هم یک عضو و نماینده در این کمیته دارد.
 
وی با تقسیم‌کردن بحث فیلتر به دو بخش گفت: یک بخش فیلترینگ مربوط به سایت‌های علمی، تخصصی، آموزشی و تمامی سایت‌های مربوط به این حوزه‌هاست که دولت و وزارت ارتباطات اعتقادی به فیلتر سایت‌های علمی ندارد.
 
واعظی موضوع دیگر فیلتر را مربوط به سایت‌های غیراخلاقی و نامناسب دانست و تصریح کرد: این موضوع تنها خواسته ما نیست، بلکه خواسته بسیاری از خانواده‌هاست که در این خصوص مرتب با مراجعه به بخش‌های مختلف خواستار هستند که سایت‌های غیراخلاقی در دسترس فرزندانشان نباشد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: به عنوان نمونه در حال حاضر بسیاری از نوجوانان 14 و 15 سال به مراتب بیشتر از پدر و مادر‌هایشان از اینترنت استفاده می‌کنند.
 
واعظی تاکید کرد: با تمام این موارد موضوع فیلترینگ نباید به کندی اینترنت بینجامد و باعث فیلتر‌شدن سایت‌های علمی شود.
 
وی در ادامه‌ با اشاره به برنامه‌های تدارک دیده شده جهت ایجاد شهرک ICT گفت: در این زمینه از تجربیات مسؤولین و دست‌اندرکاران پارک علم و فناوری بهره‌مند می‌شویم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: در کنار پارک علم و فناوری یک محوطه‌ای وجود دارد که می‌توان در آینده آن را در زمینه‌ی بحث ICT توسعه داد. همچنین می‌توان بحث ICT را علاوه بر شهرک ICT در پارک علم و فناوری استان البرز نیز توسعه داد. در این زمینه باید حداکثر بهره‌برداری از زیرساخت‌های موجود صورت گیرد تا بتوان با ارتقای سطح علمی و فناوری کشور و قوت شرکت‌های دانش‌بنیان در سطح داخل و صادرات کالا پیش رویم.
 
واعظی با اشاره به استقبال مجلس از بحث ICT نیز گفت: این موضوع جزو اولویت‌های دولت بوده و ما نیز در نظر داریم در این بحث تا حدود 25 درصد از حمایت دولت استفاده کرده و مابقی را با حمایت بخش خصوصی پیش ببریم و در واقع در بحث ICT دولت و بخش خصوصی مکمل یکدیگر هستند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با اشاره به وجود فیبر نوری بین شهری در کشور گفت: بنا داریم 22 هزار کیلومتر به فیبر نوری 51 هزار کیلومتری موجود اضافه کنیم.
 
واعظی از افزایش پهنای باند اینترنت در یکصد روز گذشته خبر داد و گفت: پهنای باند اینترنت هم 550 گیگابایت در ثانیه بود که به 800 گیگابایت در ثانیه رسیده و تا پایان برنامه پنجم توسعه به چهار ترابایت یعنی هشت برابر خواهد رسید.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه در پاسخ به سوالی درباره عضویت وی در شبکه اجتماعی گفت: من در چهار شبکه اجتماعی عضو هستم.در یکی از این شبکه‌ها نزدیک به 11 هزار لایک داشتم و فکر نمی‌کردم استقبال مردم تا این حد زیاد باشد؛ بنابراین قصد دارم وقت بیشتری را به این موضوع اختصاص دهم.
 
وی افزود: شبکه‌های اجتماعی کانال ارتباطی با مردم است و در نظر دارم با تقسیم‌بندی سوالات کاربران به آنها پاسخ‌ دهم.
 
واعظی هم‌چنین با بیان این‌که تعرفه‌های مربوط به تلفن همراه و اینترنت در کمیسیون تنظیم مقررات مشخص می‌شود، گفت: هر یک از اپراتورها و شرکت‌هایی که خدمات اینترنتی ارائه دهند و بیشتر از تعرفه‌های موجود از مردم مبالغی را دریافت کنند، طبق ابزار‌های تنبیهی که داریم با آنها صحبت و مکلفشان خواهیم کرد تا مبالغ اضافی را به مردم باز گردانند.
 
وی یکی از ابزار‌های تنبیهی را این‌گونه عنوان کرد که پروانه‌ این شرکت‌ها و اپراتورهای ذکر شده در صورت تخلف تمدید نخواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.