امنیت

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

December 14, 2013
18:55 شنبه، 23ام آذرماه 1392
کد خبر: 59455

در همایش دشمن شناسی کارکردها و ابعاد پنهان تلفن همراه بررسی شد

یک پژوهشگر آسیب‌های استفاده از تلفن همراه به بررسی ابعاد پنهان تلفن همراه و تهدیداتی که از ناحیه این وسیله متوجه زندگی فردی و اجتماعی انسان‌هاست پرداخت.
 
به گزارش ایسنا، سعید بخشی‌زاده سخن خود را با پرسشی در خصوص اینکه امنیت از منظر شما چیست آغاز کرد و گفت: در واقع نمی‌توان گفت ما به صددرصد امنیت می‌رسیم، آنچه ما با آن سروکار داریم احساس امنیت است؛ یعنی هر چقدر آگاهی مبتنی بر اطلاعات بیشتری داشته باشیم احساسمان، قابل اعتمادتر است. ما باید آگاهی و شناخت لازم را نسبت به محصولی که در پیرامون‌مان بیشترین کاربرد را دارد داشته باشیم.
 
وی ادامه داد: برای استفاده وسایل یا فناوری‌های نوین به‌خصوص تلفن همراه باید با نحوه و چگونگی استفاده از آشنایی داشته باشیم؛ یعنی بدانیم این ابزار مخابراتی علاوه بر امکان برقراری مکالمه چه قابلیت‌های دیگری دارد.
 
بخشی‌زاده ضمن اشاره به پارامترهایی چون عکاسی، فیلمبرداری، ضبط صدا و اتصال به شبکه جهانی در تلفن همراه افزود: در فضای مجازی و سایبر هیچ حد و مرزی وجود ندارد و ما می‌توانیم اطلاعات خود را همواره مطابق دانش روز درآوریم. با این همه همین فضای مجازی، با ویژگی ناملموس خود مضرات نامحسوسی برای کاربران دربردارد.
 
‌وی ادامه داد: نکته قابل توجه دیگر در تمایز این وسیله در مقایسه با سایر ابزار ارتباطی، مدت زمان استفاده از آن است. در واقع تلفن همراه وسیله‌ای است که در تمام مدت شبانه‌روز همراه ماست و به نوعی در کاربران وابستگی روانی ایجاد می‌کند.
 
بخشی‌زاده با تاکید براینکه فرهنگ کاربری این وسیله را به درستی فرا نگرفته‌ایم، بیان کرد: الگوی مصرف ما نه تنها در نخوردن مواد مضر مثل نمک، شکر و نوشابه و… بهم ریخته است بلکه ما در استفاده از تلفن همراه نیز از الگوی نادرستی پیروی می‌کنیم و بدون توجه به اثراتی که این وسیله بر بخش‌های مختلف زندگی دارد از آن استفاده می‌کنیم.
 
این پژوهشگر که در همایش دشمن شناسی در فرهنگسرای خاوران صحبت میکرد افزود: تلفن همراه یک وسیله چندمنظوره است و یک حافظه قابل ‌حمل حساب می‌شود که قابلیت‌های فراوان و به تبع آن جذابیت بسیاری برای ما ایجاد کرده است. اما آیا این شناخت و آگاهی باعث شده تا به درستی از آن استفاده کنیم؟
 
وی متذکر شد: تلفن همراه رابطه مستقیم با سلامتی دارد زیرا که تشعشعات آن روی پروتئین‌های مغز تاثیر مخرب دارد. همچنین براساس برخی آزمایش‌های انجام شده این تشعشعات برای کسانی که زیاد از تلفن همراه استفاده می‌کنند سرطان‌زاست.
 
بخشی زاده افزود: البته تشعشعات بلوتوث 14/2 مگاهرتز است که توان تشعشع پایینی است و در حدی نیست به ما ضرر بزند ولی به‌طور کلی براساس آخرین یافته‌های علمی کودکان کمتر از 12 سال نباید بیشتر از فاصله یک متری به گوشی‌های تلفن همراه نزدیک شوند. افزایش آب دهان، داغی سر، وزوز گوش، ریزش مو، سردرد، حالت تهوع، کاهش تراکم استخوان، مشکلات بینایی و پرخاشگری از جمله آسیب‌هایی است که در خصوص استفاده بدون آگاهی از تلفن همراه اثبات شده است.
 
وی در ادامه ضمن اشاره به دو رویکرد خوشبینانه و واقع‌گرایانه به مضرات تلفن همراه گفت: پیروان نگاه خوشبینانه می‌گویند همه استفاده می‌کنند ما هم استفاده می‌کنیم و پیروان نگاه واقع‌بینانه معتقدند برای استفاده از تلفن همراه باید تمام حسن‌ها و زیان‌های آن شناخته شود تا آسیب به حداقل برسد؛ به گمان من این نگاه درستی باشد.
 
بخشی زاده همچنین به برخی راهکارهای کاهش آسیب تلفن همراه اشاره کرد و گفت: حداکثر زمان صحبت با تلفن همراه باید بین 1 تا 2 دقیقه باشد؛ استفاده از هندزفری استاندارد، توزیع زمان مکالمه با گوشی درهر دو طرف سر، اجتناب از آلودگی‌های گوشی تلفن همراه، توجه به روش حمل درست گوشی، پرهیز از مکالمه با تلفن همراه در زمان شارژ کردن و استفاده از کیف‌های ضد تشعشعات هنگام حمل از جمله راهکارهای کاهش آسیب تلفن‌همراه است.
 
به گفته بخشی‌زاده، استفاده از تلفن همراه در دنیا در میان افراد 40 سال متداول است که در کشور ما جامعه آماری 16 تا 45 سال از آن استفاده می‌کنند. وابستگی روانی، کاهش مهارت‌های ارتباطی، بحران هویت و هویت کاذب و اعتیاد به تلفن همراه از جمله عواملی است که استفاده زیاد از تلفن همراه به همراه دارد و اگر استفاده از این فناوری‌ها بومی نشود از نظر روابط انسانی آسیب جدی به جامعه وارد می‌کند
 
بخشی‌زاده در بخش دیگری از گفته‌های خود با اشاره به استفاده از بلوتوث در تلفن‌های همراه گفت: متاسفانه به دلیل عدم آگاهی کاربران، استفاده از بلوتوث خطرات و عواقب تلخی به همراه دارد. روشن بودن بلوتوث و تایید پیام‌های مشکوک زمینه نصب برنامه‌هایی در تلفن همراه فراهم می‌کند که صاحب تلفن همراه از آن بی‌خبر است؛ نرم‌افزاری که باعث می‌شود یک نسخه از پیام‌های گوشی شما به تلفن کنترل‌کننده ارسال شود که بنا به گفته برخی کارشناسان در صورت بروز چنین مشکلی باید تا برد 10 متر از منبع مزاحم دور شد که البته تفنگ‌های بلوتوثی دسترسی به اطلاعات را کیلومترها فراهم کرده است.
 
وی تاکید کرد: تبدیل تلفن همراه به دستگاه شنود و دوربین از جمله قابلیت‌های این برنامه است.
 
این کارشناس الکترونیک افزود: در بسیاری از موارد پس از ورود برنامه‌های ذکر شده هیچ راهی برای حذف مزاحم، نیست. خاموش کردن یا بیرون آوردن باطری، تنظیم کارخانه، بیرون کشیدن اطلاعات، عوض کردن سیم کارت در این باره چاره‌ساز نیست و در صورت تعویض سیم کارت، گوشی با یک پیام شماره سیم کارت جدید شما را به کنترل‌کننده می دهد.
 
بخشی‌زاده در پایان بهترین راه جلوگیری را پیشگیری دانست و گفت: بلوتوث‌هایتان را خاموش کنید، برای تعمیر و خرید گوشی‌های دست دوم به افراد مطمئن مراجعه کنید، در هنگام هدیه گرفتن گوشی تلفن همراه، به فرد هدیه‌دهنده اطمینان داشته باشید. فراموش نکنید تلفن همراه وسیله‌ای شخصی است که حتی برای مدت کوتاه هم نباید آن را به کسی امانت دهید چرا که ممکن است بی‌خبر از شما برنامه‌ای روی آن نصب کند و برای شما دردسر و مشکلات فراوانی ایجاد شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.