تلفن همراه

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

گوشی

December 14, 2013
18:59 شنبه، 23ام آذرماه 1392
کد خبر: 59460

سامسونگ و موزیلا یک سیستم عامل جدید موبایلی می‌سازند

شرکت سامسونگ برای سیستم عامل موبایلی خود موسوم به "تیزن" که با همکاری شرکت اینتل در حال توسعه آن است برنامه‌های زیادی در سر دارد.
 
 
وونسوک لی – رییس اجرایی سامسونگ – در یک کنفرانس فن آوری برای همکاری با شرکت موزیلا برای نزدیک‌تر کردن سیستم‌های عامل تیزن و فایرفاکس ابراز علاقه کرد زیرا هر دوی آن از HTML5 پشتیبانی می‌کنند.
 
مطمئنا سیستم عامل فایرفاکس رقیبی کوچکی برای سامسونگ خواهد بود زیرا برای گوشی‌های سطح پایین طراحی شده اما مطمئنا این برنامه برای شرکت کره‌ای سامسونگ نیز جالب توجه خواهد بود زیرا مایل است سیستم عامل تیزن روی گوشی‌های سطح پایین نیز به خوبی کار کند.
 
سامسونگ معتقد است این دو سیستم عامل با تلفیق با یکدیگر می‌توانند توسعه یافته و به حدی برسند که با IOS اپل و اندروید گوگل رقابت کنند.
 
به گزارش ایسنا، در سال 2005 نوکیا حاکم بلامنازع بازار تلفن همراه در جهان بود و هیچ تحلیل‌گری پایانی را برای این حکمرانی متصور نبود. امروز نوکیا ورشکست و به مایکروسافت واگذار شده است.
 
اکنون این قضیه در مورد گوگل و اپل نیز مطرح است و تصور اینکه این دو شرکت با کوچک‌ترین لطمه‌ای مواجه شوند، دشوار است.
 
اما رونالد کلینگبیل، استاد دانشکده اقتصاد وارویک و تحلیلگر حوزه فن آوری می‌گوید: ایمنی هیچ کدام از این دو کمپانی تضمین شده نیست.
 
به گفته وی سیستم عامل‌ موبایلی جدیدی موسوم به "کلاود" در حال ساخت است که مزیت‌هایی نظیر کار روی گوشی‌های ارزان قیمت را به همراه دارد. وقتی نرم افزاری روی سیستم عامل کلاود کار می‌کند گوشی برای اجرای برنامه به پردازنده سریع یا حافظه زیاد(عواملی که باعث افزایش قیمت می‌شوند) احتیاج نخواهد داشت.
 
سیستم‌های عامل جدید نظیر سامسونگ تیزن، سیستم عامل فایرفاکس، گوشی هوشمند "ابونتو اج" که با سیستم عامل لینوکس کار می‌کند و سیستم عامل "سیل‌فیش" شرکت "جولا" که توسط کارکنان سابق نوکیا طراحی شده از جمله مواردی هستند که هر یک ممکن است جای اندروید گوگل و آی اُ اس اپل را بگیرند.
 
کلینگبیل افزود: تمام این محصولات اگر رویکردی را در پیش بگیرند که با نرم افزارها سازگار باشند، همگی می‌توانند موفق باشند. هر یک از آنها اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند و روی هم می‌توانند سهم قابل توجهی از بازار را تصاحب کنند.
 
وی گفت: به زودی اسمارت فون‌ها به گوشی‌های گنگی تبدیل خواهند شد که دسترسی به سیستم عامل هوشمند کلاود را ممکن می‌سازند. نرم افزارها صرفا راه ارتباطی به برنامه‌های اجرا شده روی کلاود هستند و به هیچ پردازنده قوی احتیاج ندارند. اگر این به ابزار استاندارد دسترسی به نرم افزارها در گوشی‌ها تبدیل شود، روی تمام بخشهای بازار کنونی اسمارت فونها تاثیر خواهد گذاشت.
 
وی گفت: این تحول هنوز در مراحل اولیه خود است و موفقیت آن تضمین نشده است اما به سرعت می‌تواند رشد کند. اگر فقط یک شرکت بزرگ از یکی از این سیستم‌های عامل جدید استفاده کند، کل بازار را متحول خواهد کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.