فناوری اطلاعات

December 14, 2013
22:47 شنبه، 23ام آذرماه 1392
کد خبر: 59471

برترین‌ تکنولوژی‌های ایمنی در جاده‌ها

میترا جلیلی – روزنامه ایران : زندگی شهرنشینی و سختی تردد درخیابان‌ها، بسیاری را باز هم به سوی استفاده از دوچرخه به عنوان پاک‌ترین وسیله نقلیه جهان سوق داده است؛ وسیله نقلیه‌ای که حالا دیگر می‌توان آن را جشنواره‌ای از رنگ و زیبایی دانست که طراحان تلاش دارند هر روز بر قابلیت‌های مختلف آن بیفزایند. طراحان از تنظیم سرعت و زیبایی ظاهری دوچرخه گرفته تا کمک به راحت‌تر بودن آن، ایده‌هایی مناسب ارائه داده‌اند. در برخی ایمنی دوچرخه‌سوار در جاده و کلاه‌های ایمنی ارتقا یافته‌اند و در برخی دیگر از آسیب به مفاصل زانوها و… جلوگیری می‌شود. هرچه که هست نمی‌توان حضور دنیای فناوری و تکنولوژی برتر را در تولید دوچرخه‌های امروزی نادیده گرفت. این فناوری‌ها روز به روز پیشرفته‌تر شده‌اند و در سال 2013 که در حال نزدیک شدن به پایان آن هستیم، مروری بر برترین تکنولوژی‌های به کار رفته در 
دوچرخه‌ها داریم. 
 
چرا‌غ‌های ال‌ای‌دی نجات دهنده 
یکی از پرکارترین وسایل به کار رفته در فناوری‌های افزایش ایمنی دوچرخه‌سواران، چراغ‌های ال‌ای‌دی است. در همه موارد ایمنی از دستکش و کوله پشتی گرفته تا مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری، همه و همه ردپای این چراغ‌ها دیده می‌شود تا گامی باشد برای ایمن‌تر شدن دوچرخه‌سواری. یکی از جدیدترین راهکارهای افزایش ایمنی دوچرخه‌سواران، دستکش‌هایی ویژه با عنوان 
Zackees Turn Signal Gloves است که دوچرخه‌سوار با پوشیدن آن مجهز به سیستمی مناسب و کارآمد می‌شود. در رویه این دستکش تعدادی چراغ ال ای دی به کار رفته است که می‌تواند علائم مختلف را نمایش دهد. به این ترتیب دوچرخه‌سوار تنها با بالا نگاه داشتن دست خود، می‌تواند گردش به راست یا چپ خود را به رانندگان سایر وسایل نقلیه اطلاع دهد و میزان آسیب‌ها و تلفات دوچرخه‌سواران کمتر می‌شود. این دستکش علاوه بر دوچرخه‌سواران می‌تواند برای دونده‌ها و اسکیت بازها هم مفید باشد تا از برخورد احتمالی آنان با خودروها پیشگیری شود. این دستکش که با باتری خورشیدی کار می‌کند، 69 دلار قیمت دارد و بسیاری از دوچرخه‌سواران، آن را بسیار کارآمد می‌دانند. البته این تنها وسیله‌ای نیست که دوچرخه‌سواران با کمک چراغ‌های ال ای دی به افزایش ایمنی خود کمک می‌کنند. BLAZE نیز یکی دیگر از طرح‌هایی است که توسط امیلی بروک دانشجوی بریتانیایی دانشگاه برایتون برای افزایش ایمنی دوچرخه‌سواران ارائه شده است. این طرح که با همکاری چراغ‌های ال ای دی، لیزر، سنسورها و باتری‌های لیتیومی کار می‌کند، به تازگی جایزه 10 هزار پوندی مسابقه مجمع ملی کارآفرینان دانشگاه‌ها را از آن خود کرده است تا صرف تجاری‌سازی آن شود. در این طرح، یک دستگاه کوچک به دسته‌های دوچرخه متصل می‌شود و هنگام حرکت دوچرخه‌سوار، با کمک لیزر 4 تا 6 متر(13 تا 20 فوت) جلوتر از دوچرخه، یک علامت دوچرخه‌سوار روی زمین می‌افتد تا حتی در پیچ‌های جاده هم رانندگان بسرعت از حضور آن‌ها مطلع شوند. از چراغ‌های ال ای‌دی هم برای چشمک زدن دوچرخه استفاده می‌شود تا رانندگان از فواصل نسبتاً دورتر متوجه دوچرخه شوند. مزیت بزرگ این طرح درخشان و براق، این است که در طول روز نیز قابل دیدن است و مزیتی بزرگ محسوب می‌شود. 
 
ایمنی با کوله پشتی هوشمند 
بخشی دیگر از طراحان نیز با ارائه کوله پشتی‌های SEIL از این چراغ‌ها بهره گرفته‌اند تا جهت حرکت خود را به سایر رانندگان اطلاع دهند. با کمک این کوله پشتی، به جای این که دوچرخه‌سواران در خیابان و جاده با دست علامت بدهند، رانندگان سایر وسایل نقلیه علائم مختلف مانند گردش به راست یا چپ، ایست، پیام‌های کوتاه و هشدارها را روی کوله‌پشتی آن‌ها می‌بینند. اهرمی در جلوی دسته فرمان دوچرخه قرار دارد که در واقع عملکرد کوله پشتی را از طریق بلوتوث کنترل می‌کند. همچنین با کمک اپ تلفن‌های هوشمندی که با سیستم عامل اندروید یا iOSکار می‌کند می‌توان سیگنال‌های شخصی، تصاویری که می‌تواند متحرک باشد و پیام‌های کوتاه ایجاد کرد.شرکت طراح این کوله پشتی در حال مطالعه روی تلفن‌های اپل است تا از اپ‌های آن نیز برای افزایش ایمنی دوچرخه‌سواران استفاده کند. این کوله‌پشتی از مارس 2014 به بازار می‌آید. یکی دیگر از طرح‌های ارائه شده برای ایمنی دوچرخه‌سواران، LightLane است که توسط الکس تی و ایوان گانت از شرکت Altitude ارائه شده است. وسیله‌ای کوچک که زیر زین دوچرخه قرار می‌گیرد و تا 6- 5 متری پشت سر دوچرخه‌سوار را به صورت یک لاین و مسیر ویژه دوچرخه‌سواری و همچنین طرح یک دوچرخه‌سوار را به صورت درخشان در شب نشان می‌دهد و آمار تصادفات را پایین می‌آورد. 
Phantom Frames نیز یکی دیگر از طرح‌هایی است که با کمک چراغ‌های ال ای دی، فرصتی منحصر به فرد برای ایمنی دوچرخه‌سواران بویژه کودکان فراهم کرده است. این دوچرخه با 4 باتری کار می‌کند و در بدنه شفاف آن چراغ‌های ال‌ای‌دی در نظر گرفته شده که رنگ آن‌ها نیز قابل تنظیم است و در طول شب یک دوچرخه درخشان و رنگارنگ را در خیابان و جاده می‌بینید که مطمئناً از دید رانندگان سایر وسایل نقلیه مخفی نمی‌ماند. هر یک از این طراحان مطمئناً یک دنیا ایده پشت طرح‌های امروزی خود دارند که می‌تواند فردایی ایمن‌تر برای دوچرخه‌سواران رقم بزند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.