اینترنت و شبکه

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

December 15, 2013
15:37 یکشنبه، 24ام آذرماه 1392
کد خبر: 59489

عنوان مدیر قسمت پایگاه داده از بین رفته!

kenney gorman موسس آبجکت راکت در یادداشتی نوشت: 
 
در حال پرواز بالای منطقه ای در اوتا در یک جت ناحیه ای نشسته بودم، و به آن روزهای خوب و بدی که هنوز مدیر قسمت پایگاه داده ها وجود داشت؛ چیزی حدود 15 سال پیش فکر می کردم.
 
بطور کلی DBA (مدیر قسمت پایگاه داده ها)، کسی بود که مسئول اتخاذ کردن استراتژی ها، بهینه سازی سیستم، برنامه ریزی بر اساس ظرفیت سیستم و همچنین امنیت سیستم برای ذخیره کردن اطلاعات بود و علاوه بر این اطلاعات هر نرم افزار را تامین می کرد.
 
اما امروزه شخصی با این عنوان وجود ندارد، برای مثال شرکت ObjectRocket که چنین عنوانی را در  عناوین کارکنان خود ندارد.
البته جای تعجب هم نیست. زیرا سازندگان سیستم های کامپیوتری این بار چرخه های همیشه در چرخ تکنولوژی را بدوش کشیده اند و به همان میزانی که بازار نرم افزار ها شتاب بیشتری به خود می گیرد، عنوان DBA نبز پیش از پیش محو می شود. زمان برای بازار بسیار باارزش شده است، همچنین ابتکار نیز در بازار حرف اول را می زند، و زبان های برنامه نویسی نیز بسیار پیشرفت کرده اند، زبان های node.js و یا php و همینطور python امروزه بسیار همه گیر شده اند. همه چیز سریعتر از گذشته در حال حرکت به جلو است.
 
این روند سازندگان را بر آن داشته است که بدنبال یافتن و برگزیدن فناوری هایی باشند که با خصیصه های طراحی خود آن شرکت متناسب باشد. کارگزاران سنتی دیگر قادر به رقابت کردن با شرکت های امروزی نیستند. در عین حال، فضای مجازی به اشتراک گذاری مطالب (Cloud) نیز فرصت ظهور و بروز را برای سازندگان جدید قراهم کرده است.
 
اگرچه این فضای به اشتراک گذاری مطالب (Cloud) باعث  دگرگیسی سریع  نرم افزار ها به نرم افزار هایی تمام عیار شده است. دیگر حتی سازندگان نسل جدید چیزی بجز Cloud رانمی شناسند. البته دیگر نیازی ندارند که مسائل دیگر را نیز بشناسند، تجربه ای که سازندگان از کار کردن با Cloud بدست میاورند در بسیاری از موارد از سازندگان سنتی نیز بیشتر و کارآمدتر است. 
حتی تجربیات نیز در Cloud دستخوش تغییر و تحول شده است. دیگر سازندگان عادت کرده اند که با استفاده از Boto برنامه های nodes  را به سرعت بارگذاری کنند،برنامه های Flask را با سرعت باورنکردنی ایجاد کنند و بدون هیچگونه زحمتی نرم افزاری توانمند و کافی ایجاد کرده اند. حتی شاید از موتور های نرم افزاری استفاده کنند و دیگر زیر ساخت ها نیز به دست فراموشی سپرده شوند.
پس در این دوره ما به اطلاعات دست یافته ایم.
 
بطور غیر قابل باوری، اطلاعات بعنوان حجیم ترین و عظیم ترین عنصر هر نرم افزار تبدیل شده است. همیشه اطلاعات در اطراف ما بوده اما امروزه با ساخت دستگاه مجهز به سنسور، ایجاد شبکه های اجتماعی و توییت های بیشمار روزانه باعث انفجار اطلاعات شده که این اطلاعات باید در جایی ذخیره شود.
رابط های نرم افزاری بطرز باور نکردنی پیشرفت کرده اند بطوریکه حتی موقعیت دقیق مکانی شما را تشخیص می دهند. این نرم افزار ها بر پایه طراحی های پیچیده جغرافیایی و اجتماعی  قرار گرفته اند.
این انواع جدید اطلاعات و سایر اقسام پیرشفت های تکنولوژی ما را به سمت شیوه ای نوین از ذخیره اطلاعات هدایت کرده اند. شاید اصطلاح NOSQL را شنیده باشید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.