اپراتورها

اینترنت و شبکه

باندپهن ثابت

تلفن همراه

رگولاتوری

December 17, 2013
0:17 سه شنبه، 26ام آذرماه 1392
کد خبر: 59534

وزیر ارتباطات: روستاییان هم اینترنت 128 کیلوبیتی را نمی خواهند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از برنامه های این وزارتخانه برای کاهش نرخ 30 درصدی پهنای باند اینترنت خبر داد و گفت: این امر به شرطی رخ می دهد که شرکت های ارائه دهنده اینترنت و مخابرات، اینترنت را با نرخ ارزان تری به مردم ارائه کنند.
 
 
محمود واعظی در حاشیه گردهمایی خبرگان فناوری اطلاعات با اشاره به جایگاه 101 تا 108 ایران در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات و نیز جایگاه پانزدهم کشورمان در منطقه گفت: این در حالی است که بر اساس برنامه پنجم توسعه ایران باید جایگاه دوم منطقه در حوزه فناوری را به خود اختصاص دهد. بر این اساس در عرض دو سال و چهار ماه آینده باید با برنامه ریزی و جهش در اقدامات، وضعیت فعلی را دگرگون کنیم و به اهداف مدنظر برسیم.
 
شبکه ملی اطلاعات سال 94 راه اندازی می شود
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه شبکه ملی اطلاعات در سال 94 راه اندازی خواهد شد، گفت: این شایعاتی که قرار است این شبکه بجای اینترنت ارائه شود، درست نیست و ما دو شبکه اینترنت نخواهیم داشت؛ آنچه که میزبانی سایت ها در داخل کشور است، قرار است از طریق شبکه ملی و با سرعت بالا به مردم ارائه شود و سایت هایی که از خارج کشور میزبانی می شوند با سرعت کمتری ارائه خواهد شد.
 
وی با تاکید بر اینکه بر روی شبکه ملی اطلاعات خدمات دولت الکترونیک ارائه می شود، اضافه کرد: در آینده 60 درصد فعالیت کاربران ایرانی با اینترنت با میزبانی داخل کشور صورت می گیرد و بر این اساس ما در نظر داریم با دایر کردن شبکه ملی اطلاعات دسترسی پرسرعت با دو مگابیت در ثانیه به منازل ایجاد کنیم.
 
وی افزود: در این زمینه تشویق و حمایت از ایجاد دیتاسنترهای داخلی در دستور کار قرار گرفته است.
 
مخابرات مبالغ اضافه دریافتی را برمی گرداند
 
واعظی بار دیگر در زمینه تعرفه خدمات مخابراتی و اضافه دریافتی که این شرکت از مشترکان داشته است، قول داد که این مبالغ در دوره بعدی صدور قبوض به مشترکان پرداخت شود.
 
وی با بیان اینکه مخابرات تعرفه را بالا نبرده و قول داده که مبالغ اضافی را برگرداند، گفت: باید مسئولان مخابرات را جمع کنیم. هنوز از زمانیکه قول بازگرداندن این مبالغ داده شده است، دو ماه نگذشته است. از این رو مخابرات به طور قطع در برنامه بعدی خود برای صدور قبوض این بدهی را به مشترکان خواهد داد.
 
واعظی با بیان اینکه این مبالغ مربوط به تلفن ثابت و همراه است، گفت: در صورتیکه مخابرات این امر را اجرایی نکند، از ابزارهای تنبیهی استفاده خواهد شد.
 
وزیر ارتباطات از حل مشکلات ودیعه های مشترکان تلفن همراه و رفع اختلاف نظر با مخابرات در این زمینه خبر داد.
 
ظرفیت پهنای باند 10 برابر می شود
 
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به توسعه زیرساخت های ارتباطی گفت: مقدمات کار برای زیرساخت شبکه ملی اطلاعات فراهم شده است و پس از تصویب بودجه در فروردین سال آینده شاهد اجرای پروژه های مختلف در این زمینه خواهیم بود.
 
وی با بیان اینکه ظرفیت پهنای باند اینترنت بین الملل هم اکنون 100 گیگابیت در ثانیه است، این ظرفیت به 700 گیگابیت در ثانیه می رسد که با توجه به زمانیکه ما دولت را تحویل گرفتیم این میزان 10 برابر خواهد شد. همچنین پهنای باند شبکه داخلی کشور که هم اکنون 500 گیگابیت در ثانیه است به دو هزار گیگابیت در ثانیه خواهد رسید.
 
وی در زمینه مخالفت دولت با بودجه پیشنهادی 4 هزار میلیارد تومانی وزارت ارتباطات گفت: باید دولت را نیز درک کرد و نمی توان تمام کشور را وزارت ارتباطات دید، اعتقاد ما بر این است که زیرساخت ها را باید فراهم کنیم و چند برابر سرمایه گذاری دولت، بخش خصوصی در این زمینه سرمایه‌گذاری کند.
 
پهنای باند اینترنت 30 درصد ارزان می شود
 
واعظی در پاسخ به مهر در زمینه برنامه های وزارتخانه برای کاهش قیمت اینترنت گفت: قرار است با شرکت های اینترنتی و شرکت مخابرات جلسه مشترکی برای رفع این مشکل داشته باشیم؛ قصد داریم پهنای باند اینترنت را 20 تا 30 درصد به این شرکت های ارائه دهنده اینترنت ارزان تر بفروشیم به شرطی که نتیجه این ارزان شدن را مردم به عنوان مصرف‌کنندگان نهایی اینترنت احساس کنند.
 
وی در پاسخ به این سوال که افزایش ظرفیت پهنای باند اینترنت از ابتدای دولت یازدهم تاکنون برای مردم ملموس نبوده است، گفت: در وهله اول قصد داریم اینترنت را به کسانی که در نوبت دریافت هستند، بدهیم و پس از رفع این مشکل برای سرعت دسترسی فکری خواهیم کرد.
 
به گفته واعظی برخی از متقاضیان اینترنت حدود دو سال است که در نوبت دریافت اینترنت هستند و با افزایش ظرفیت پهنای باند این مشکل حل خواهد شد.
 
وی از مردم خواست به وزارت ارتباطات فرصت دهند تا خدمات اینترنت به حد قابل قبولی از نظر دسترسی و قیمت برسد.
 
تشکیل سه گروه کارشناسی برای رفع مشکل فیلترینگ
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه رفع مشکل فنی سیستم فیلترینگ کشور که روز گذشته نیز از سوی کمیته فیلترینگ به وزارت ارتباطات نسبت داده شده است، گفت: ما به دنبال این هستیم که سیستم هوشمندی را تعبیه کنیم تا دسترسی به محتوای نامناسب را محدود کند و اینطور نباشد که کل سایت و دامنه از دسترس خارج شود. بر این اساس سه گروه کارشناسی مشغول کار در این زمینه هستند.
 
وی گفت: اگرچه اقلیت بالای کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در اختیار دولت است، اما فیلترینگ در اختیار ما نیست و فقط مسائل فنی آن توسط وزارت ارتباطات اجرایی می شود.
 
موبایل نسل چهارم اواخر سال آینده می آید
 
وزیر ارتباطات با بیان اینکه نسل سوم موبایل را از اوایل سال آینده راه اندازی کرده و سرویس های آن ارائه خواهد شد، گفت: پیش بینی می شود مجوز فعالیت در زمینه خدمات نسل چهارم موبایل از اواخر سال آینده داده شود.
 
روستاییان هم اینترنت 128 کیلوبیتی را نمی خواهند
 
 
محمود واعظی در نخستین گردهمایی خبرگان فناوری اطلاعات کشور که با هدف بررسی و تبادل نظر پیرامون مدل مفهومی شبکه ملی اطلاعات برپا شد، تشکیل این جلسه را تلفیقی از دانش و تجربه عنوان کرد که باید پل مستقیم میان این دو با محوریت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد شود.
 
وی با تاکید بر مشارکت و تبادل نظر بخش خصوصی و وزارت ارتباطات در زمینه مدل مفهومی شبکه ملی اطلاعات و نقشه جامع دولت الکترونیک گفت: با همبستگی و تبادل نظر می توان به اهداف مدنظر دست یافت.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تمام کسانی که در کشور کار پژوهشی، آموزشی و خدماتی و توسعه انجام می دهند باید بدانند که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به آنها تعلق دارد بر لزوم حمایت بخش خصوصی تاکید کرد: در صورت مشارکت بخش خصوصی، امنیت سرمایه گذاری و سود لازم از این مشارکت تضمین شده است.
 
واعظی با اشاره به برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت برای توسعه زیرساختها گفت: نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان پیشران توسعه بر کسی پوشیده نیست و در همین زمینه باید برای تحول اقتصادی، همکاری با بخش خصوصی را افزایش دهیم.
 
وی با اشاره به مطالبات مردم برای دریافت امکانات ارتباطی و با اشاره به عقب ماندگی های موجود در این بخش گفت: اگرچه تا پیش از این دغدغه روستاییان دریافت تلفن ثابت بود اما امروز روستاییان از ما اینترنت می خواهند و اینترنت 128 کیلوبیتی فعلی را به رسمیت نمی شناسند؛ براین اساس زیرساختهای ارتباطی باید بگونه ای طراحی شود که خدمات در شان ملت ایران بوده و حاصل کار نیز بهبود وضعیت معیشتی مردم باشد.
 
عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید، مهار رشد تورم و ایجاد اشتغال را جزء اولویتهای خود قرار داده است گفت: فناوری اطلاعات می تواند فرصتهای شغلی ایجاد کرده و ما باید نسبت به آن توجه کنیم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: شورایعالی فضای مجازی این وزارتخانه را مکلف کرده که مدل مفهومی چارچوب شبکه ملی اطلاعات را طراحی کند که سازمان فناوری اطلاعات ایران چارچوب اولیه را تنظیم کرده و با نظرات بخش خصوصی و خبرگان این بخش، چارچوب نهایی شکل خواهد گرفت؛ از سوی دیگر قبل از تکمیل شبکه ملی اطلاعات باید دولت الکترونیک با سرعت بیشتری اجرایی شود تا عقب افتادگی این بخش با سرعت بیشتری جبران شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.