امنیت

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

December 17, 2013
21:46 سه شنبه، 26ام آذرماه 1392
کد خبر: 59559

رگولاتور ایران در باکو: امنیت فضای سایبر نیازمند مشارکت همه کشورها است

مقابله با حملات سایبری و تامین امنیت فضای سایبری به همکاری و هماهنگی کشورها در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی نیازمند است.
 
 به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، دکتر علی‌اصغر عمیدیان در کنفرانس "همکاری جهانی در زمینه امنیت فضای سایبر؛ چالش‌ها و چشم‌اندازها" در باکو با اشاره به مطلب فوق افزود: تهدیدها و حملات سایبری با صرف هزینه‌های اندک، اثرات و پیامدهای مخرب‌تری را به دنبال دارند و از آنجائیکه این حملات مرزهای جغرافیائی نمی‌شناسند و ممکن است در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی رخ دهند، بنابراین مقابله با آنها نیز مسئولیتی مشترک است که همکاری و هماهنگی کشورها را می‌طلبد.
 
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی با اشاره به وقوع حملات سایبری مانند افزایش نرخ نفوذ به برخی سایت‌های حساس و مهم کشورها و انتشار بدافزارهائی شامل Stuxnet، Flame و … در سال‌های اخیر در منطقه گفت: قطعاً در آینده با حملات و تهدیدهای رایانه‌ای پیچیده‌تری مواجه خواهیم بود که مقابله و یا پیشگیری از وقوع آنها نیازمند کسب آمادگی بیشتر می‌باشد.
 
وی اظهار کرد: براساس گزارش سازمان‌های فعال در زمینه امنیت اطلاعات، جرایم سایبری نسبت به جرایم فیزیکی پرهزینه‌تر است و این تخمین‌ها به طور واضح اهمیت حفاظت ساختار زیربنائی اطلاعات را نشان می‌دهد.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد یک CERT ملی به نام "مرکز ماهر" به منظور افزایش سطح امنیت فضای سایبر و کاهش اثرات مخرب رخدادهای کامپیوتری، عضویت در مجامع بین‌المللی CERT، ایجاد زیرساخت مناسب جهت امنیت نرم‌افزارها و سخت‌افزارها و سازماندهی و مدیریت صدور گواهی‌نامه برای بخش خصوصی در زمینه مشاوره مدیریت امنیت اطلاعات را از جمله اقدامات جمهوری اسلامی ایران در  تامین امنیت فضای سایبر عنوان کرد.
 
در کنفرانس "همکاری جهانی در زمینه امنیت فضای سایبر، چالش‌ها و چشم‌اندازها" که به منظور تبادل‌نظر در مورد موضوعات امنیت فضای سایبر و اشتراک تجربیات و اطلاعات درباره پیشرفت‌های عمده در حمایت از فعالیت‌های برخط در آذربایجان برگزار شد کشورهای شرکت‌کننده بر تعریف جهانی جرم در فضای سایبر، تهیه قوانین لازم برای مقابله با جرایم سایبری و لزوم همکاری‌های منطقه‌ای در این زمینه تاکید داشتند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.