فناوری اطلاعات

December 19, 2013
0:09 پنجشنبه، 28ام آذرماه 1392
کد خبر: 59594

“دریا” دسترسی رایگان به نیم میلیون کتاب و پایان نامه را فراهم کرد

پژوهشگران مرکز رشد دریا با راه اندازی کتابخانه دیجیتالی اقدام به بارگذاری 500 هزار کتاب و پایان نامه لاتین کردند که به مناسبت هفته پژوهش خدمات دسترسی رایگان برای کاربران ایجاد کرده است.
سیامک جدیدی- مجری طرح در گفتگو با مهر گفت: با راه اندازی کتابخانه دیجیتالی "دریا" اقدام به ایجاد متن دیجیتالی بیش از نیم میلیون کتاب و پایان نامه لاتین کردیم.
 
وی با اشاره به حوزه‌های این کتابخانه یادآور شد: کتاب‌های این کتابخانه در حوزه‌های فنی و مهندسی، علوم پایه و پزشکی است.
 
جدیدی به بیان مزایای این کتابخانه دیجیتال پرداخت و اظهار داشت: این کتابخانه قابلیت جستجوی موضوعی، متن کامل، نام مولف، ناشر، سال نشریه، ISBN و تعداد صفحات را دارد.
 
مجری طرح با تاکید بر اینکه این کتابخانه از قالب‌های PDF، Inf،DOC، CHM و DjVu پشتیبانی می‌کند، خاطر نشان کرد: طراحی این کتابخانه به صورت مستقل از سیستم عامل و با قابلیت نصب بر روی انواع سیستم‌های عامل Open BSD،ویندوز، لینوکس و Free BSD است.
 
وی با تاکید بر اینکه این کتابخانه در شرایط تحریمی حاضر می‌تواند نیازهای کشور را رفع کند، ادامه داد: برای توسعه این کتابخانه خط تولید دیجیتال راه اندازی کردیم که این امر موجب شده است تا ضریب نفوذ در کتابخانه دیجیتالی 5 هزار پایان نامه و کتاب لاتین در هفته برسد.
 
مجری طرح از دسترسی رایگان به این کتابخانه به مناسبت هفته پژوهش خبر داد و افزود: به مناسبت هفته پژوهش اقدام به دسترسی رایگان برای انجمن‌های علمی و محققان پژوهشگران کردیم و این خدمات نیز 2 هفته پس از هفته پژوهش ادامه خواهد داشت.
 
جدیدی با اشاره به شرایط ارائه خدمات دسترسی رایگان به این کتابخانه خاطر نشان کرد: سرویس رایگان برای کاربران حقیقی یک ساله و برای نهادها و سازمان‌ها 2 هفته در نظر گرفته شده است.
 
وی یادآور شد: انجمن‌های علمی نیز مشمول دسترسی رایگان به این کتابخانه هستند.
 
جدیدی با بیان اینکه در حال حاضر 50 انجمن علمی از این کتابخانه سرویس دریافت می‌کنند، اضافه کرد: با تعاملاتی که با دبیرخانه انجمن‌های علمی داشتیم از سوی این دبیرخانه به انجمن‌های علمی معرفی شدیم و هر فرد که عضویت در انجمن مربوط داشته باشد می‌تواند با مراجعه به انجمن خود نسبت به دریافت اکانت برای دسترسی رایگان به کتابخانه دیجیتال اقدام کنند.
 
مجری طرح در خصوص نحوه دسترسی رایگان نهادها و سازمان‌ها به این کتابخانه گفت: با ارسال نامه‌ای از آنها درخواست شد تا IP های خود را برای ما ارسال کنند تا بتواند 2 هفته از خدمات رایگان این کتابخانه بهره مند شوند.  
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.