تلفن همراه

فناوری

گوشی

December 21, 2013
8:11 شنبه، 30ام آذرماه 1392
کد خبر: 59652

۱۰ پیش‌بینی بزرگ برای جهان موبایل در سال ۲۰۱۴

موبایل‌ها در سال آینده میلادی به موثرترین ابزار صنعت تکنولوژی تبدیل می‌شوند.
 
به گزارش سی‌آی‌او، سال 2013 میلادی رو به‌پایان است و کارشناسان از هم‌اکنون احتمال می‌دهند که در سال پیش‌رو بازار جهانی دستگاه‌های موبایلی در بخش‌های مختلف پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ای داشته باشند.
 
با تمام شدن سال 2013 میلادی و نزدیک شدن به آغاز سال 2014، کارشناسان فناوری 10 پیش‌بینی بزرگ خود برای فناوری‌های موبایلی در سال جدید میلادی را به قرار زیر اعلام کرده‌اند:
 
1- برتری فروش گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها بر رایانه‌های شخصی 
آن‌گونه که مرکز تحقیقاتی IDC پیش‌بینی کرده است، دستگا‌ه‌های موبایلی همچنان محبوبیت بیشتر خود نسبت به رایانه‌های شخصی را حفظ می‌کنند و بر این اساس در سال 2014 میلادی به‌ازای هر 5/2 گوشی هوشمند و رایانه لوحی فروخته شده یک دستگاه رایانه شخصی هم به فروش می‌رسد. در این سال از فروش جهانی رایانه‌های شخصی 6 درصد کاسته می‌شود.
 
2- سیستم‌‌عامل‌های iOS، آندروید و ویندوز فون گسترده‌تر می‌شوند
مرکز تحقیقاتی IDC پیش‌بینی کرده است که در سال جدید میلادی اپل با افزایش قابل ملاحظه فروش دستگاه‌های موبایلی خود مواجه می‌شود. در این سال فروشگاه اینترنتی Play Store گوگل رقابت سختی را با فروشگاه App Store اپل آغاز می‌کند. 
 شرکت مایکروسافت هم گام‌های مهمی در این عرصه برمی‌دارد و انگیزه تولیدکنندگان موبایل برای افزایش سرمایه‌گذاری روی ویندوز فون را بین 50 تا 100 درصد
بیشتر می‌کند.
 
3- مشاهده تصاویر ویدیویی موبایلی افزایش می‌یابد
در سال 2014 میلادی برای نخستین بار میزان مشاهده تصاویر ویدیویی در دستگاه‌های موبایلی با رایانه‌های شخصی برابری می‌کند. مرکز تحقیقاتی Yankee Group پیش‌بینی کرده است که این فرآیند باعث می‌شود دستگاه‌های موبایلی پیشرفته‌تر، شبکه‌های بی‌سیم پرسرعت‌تر و طرح‌های موبایلی ارزان‌تر ارایه شوند.
 
4- سیستم‌های پرداخت موبایلی گسترش می‌یابد
در سال 2014 میلادی سیستم‌های پرداخت مخصوص گوشی‌های همراه(mPoS) گسترده و امکان پرداخت از این طریق برای عموم کاربران
فراهم می‌شود.
 مرکز Yankee Group پیش‌بینی کرده است که این فرآیند باعث می‌شود شرکت‌های بیشتری برای عرضه این خدمات اقدام کنند.
 
5- عرضه گسترده خدمات بانکداری موبایلی 
در سال جدید میلادی فناوری‌های پوشیدنی از جمله عینک هوشمند Google Glass به صورت گسترده در اختیار مردم قرار می‌گیرند و کاربران به کمک همین ابزارها، فعالیت‌های بانکی خود را انجام می‌دهند. مرکز ACI Worldwide پیش‌بینی کرده است که در سال 2014 میلادی روش‌های گسترده‌تری برای استفاده از خدمات بانکداری موبایلی به مردم ارایه می‌شود.
 
6- برتری ابزارهای مخصوص تبلت‌ها بر نرم‌افزارهای مخصوص رایانه‌های شخصی 
در سال 2014 میلادی نه تنها ابزارهای موبایلی به صورت گسترده توسط کاربران خانگی و سازمان‌ها به‌کار گرفته می‌شوند، بلکه میزان توجه به این ابزارها باعث می‌شود تا کارآیی و محبوبیت آنها نسبت به ابزارهای مخصوص رایانه‌های شخصی بیشتر شود. 
مرکز CA Technologies پیش‌بینی کرده است که در سال آینده ابزارهای مخصوص رایانه‌های لوحی در سازمان‌ها محبوبیت بسیار زیادی پیدا می‌کنند.
 
7- رشد کاربرد پیامک‌ها در ابزارهای موبایلی 
«استیو فرنچ» (Steve French) مدیر مرکز OpenMarket که در زمینه خدمات پرداخت‌ها و پیام‌های موبایلی فعالیت می‌کند، بر این باور است که در سال 2014 میلادی میزان استفاده از سرویس پیامک افزایش می‌یابد و به‌خصوص کاربران خانگی و سازمانی بیش از گذشته از آن استفاده می‌کنند. پیامک به‌دلیل ارزانی و آسان بودن در استفاده محبوبیت فراوان دارد.
 
8- امنیت خدمات نسل چهارم (4G LTE) افزایش می‌یابد
هم‌اکنون تمام اپراتورهای آمریکا خدمات LTE را در اختیار مشترکان خود می‌گذارند، اما مرکز Stoke بر این باور است که در سال جدید میلادی امنیت این خدمات افزایش می‌یابد. پیش‌بینی شده است که در سال جدید میلادی امنیت به اولویت اصلی در این شبکه‌های مخابراتی تبدیل شود.
 
9- ارتقای فناوری‌های پوشیدنی
«لیزا فالزون» (Lisa Falzone) موسس و مدیرعامل شرکت Revel Systems که در زمینه ارایه سیستم‌های mPoS برای تبلت‌های iPad فعالیت می‌کند، بر این باور است که خدمات پرداخت‌های موبایلی در سال آینده به میزان قابل ملاحظه ارتقا می‌یابند. او همچنین تاکید دارد که ابزارهای مخصوص بازی و فناوری‌های پوشیدنی هم در این سال پیشرفت‌های قابل ملاحظه می‌کنند.
 
10- خدمات پول‌ الکترونیکی بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند
شرکت Revel Systems همچنین پیش‌بینی کرده است که خدمات پولی دیجیتالی از جمله PayPal و Bitcoin در سال 2014 میلادی بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند و نسبت به قبل سازگاری بیشتری با کاربران پیدا می‌کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.