تبلت

تلفن همراه

December 21, 2013
8:28 شنبه، 30ام آذرماه 1392
کد خبر: 59656

بهترین تبلت‌های سال 2013 را بشناسید

مانی آشتیانی – تبلت در زبان ساده به ‏یک رایانه قابل حمل گفته می‌شود که از یک تلفن همراه شخصی بزرگ‌تر است و دارای یک صفحه لمسی است. بسیاری بر این اعتقاد هستند که تبلت ترکیبی از تلفن همراه، اسمارت‌فون کنونی و یک لپ‌تاپ پیشرفته تشکیل شده است. به هرحال بازار فروش تبلت‌ها این روزها داغ است اما شاید برای بسیاری این سؤال مطرح شود که ایده تبلت به چه سالی برمی‌گردد که در پاسخ باید گفت ایده تبلت چندان جدید نیست و به سال ۱۹۶۸ برمی‌گردد. این ایده را یک دانشمند به نام «آلن کی» پیشنهاد کرده بود. بعد از آن یکی از تبلت‌های اولیه با نام GRiDPad در سال 1989 ساخته شد. این تبلت از یک صفحه لمسی خازنی تک رنگ و قلمی سیمی شکل گرفته بود که وزنی در حدود ۲/۲ کیلوگرم داشت. به دنبال GRiDPad تبلت‌های دیگری بر پایه قلم ارائه شدند که هیچ‌کدام با اقبال عمومی روبه‌رو نشدند و در نهایت اپل برای اولین بار با تبلت «نیوتن» وارد این کارزار شد. تبلتی که بعد از چند سال به همان میزان که مورد تحسین قرار گرفته بود، به سرعت مورد تمسخر قرار گرفت و دلیل آن به نرم‌افزار شناسایی دستنوشت این تبلت برمی‌گشت. در مجموع باید گفت برای اولین بار استیو جابز با ساخت آی‌پد توانست نام تبلت را میان کاربران محبوب کند و بعد از روی کار آمدن آی‌پد، رفته رفته دیگر کمپانی‌ها نیز به فکر ساخت تبلت افتادند تا آنجا که امروزه ساخت تبلت در دستور بسیاری از شرکت‌ها همچون گوگل، مایکروسافت، اچ‌پی، لنوو و… قرار گرفته است. 
 
نزدیک شدن به پایان سال 2013 فرصت خوبی به دست سایت‌های فناوری اطلاعات داده تا با تهیه گزارش‌های مختلفی بهترین محصولات دیجیتالی موجود در بازار را معرفی کنند تا از این طریق به گروهی که قصد خرید از بازار دیجیتال در این فصل سال را دارند کمک کنند در همین خصوص سایت zdnet در گزارشی به معرفی برترین تبلت‌های موجود در بازار بر اساس سیستم‌عامل‌هایشان پرداخته است. اگر شما هم تصمیم به خرید یک تبلت دارید قطعاً این رده بندی می‌تواند به شما کمک کند. 
بهترین تبلت‌های اندرویدی 
شاید با توجه به گستردگی استفاده از سیستم‌عامل اندروید در بین تبلت‌های شرکت‌های مختلف سخت باشد که یک تبلت برتر را انتخاب کرد. به همین علت سایت zdnet از میان محصولات تبلتی متنوع با سیستم عامل اندروید سه تبلت برتر با این سیستم عامل را معرفی کرده است تا به نوعی از طریق این روش به کاربران یاری برساند. 
 
1-آمازون با Kindle Fire HDX 
رتبه اول بهترین تبلت اندرویدی، به تبلت شرکت آمازون با نام Amazon Kindle Fire HDX اختصاص یافته است. این تبلت در دو مدل 7/7 دهم اینچی با وضوح تصویری برابر 1920 در 1200 پیکسل و 9/8 دهم اینچی که وضوح تصویر آن برابر 560 در 1600 پیکسل است به بازار عرضه شده است. این تبلت مجهز به پردازنده 4 هسته‌ای، دوربین 8مگاپیکسلی، سیستم عامل اختصاصی موسوم به Fire OS 3، بهینه‌سازی شده به اندروید است. کیندل فایر HDX در سه نسخه 16، 32 و 64 گیگابایتی روانه بازار شده که عمر باتری آن نیز تا 11 ساعت است. 
 
2-سامسونگ با Galaxy Note 1/10 
اما در رتبه دوم بهترین تبلت‌های اندرویدی، تبلت سامسونگ مدل Galaxy Note 10/1 جای گرفته است. این تبلت 10 اینچی دارای پردازشگر 4 هسته‌ای 4/1 گیگاهرتز و از نوع GH Exynos است . دوربین 5 مگاپیکسلی و طراحی در سه مدل 16 ، 32 و 64 از دیگر خصوصیات این تبلت است. سیستم عامل آن اندروید 0/4 است. گلکسی نوت 1/10 علاوه بر پشتیبانی کامل از لمس چندانگشتی دارای یک قلم دیجیتال است که یادداشت‌برداری، طراحی و برخی قابلیت‌های دیگر مانند برش قسمتی از صفحه و… را به شکل کاربردی انجام می‌دهد. 
 
3-Nexus 7 فرزند گوگل و ایسوس 
اما رتبه سوم بهترین تبلت اندرویدی به تبلت Google Nexus 7 اختصاص داده شده است. این تبلت بهترین تبلت هفت اینچی بازار نیز شناخته می شود. از امکانات برجسته این تبلت می‌توان به ترکیب صفحه نمایش با کیفیت 7 اینچی با رزولوشن 1280 در 800 ، پردازنده 4 هسته ای از نوع Cortex A9 با فرکانس 3/1 گیگاهرتز ، پیشتیبانی از شبکه WIFIو بلوتوث، یک گیگا بایت حافظه داخلی و 32 یا 16 گیگابایت حافظه خارجی اشاره کرد. 
 
بهترین تبلت ویندوزی 
سیستم‌عامل ویندوز با اینکه در بازار کامیپوترهای شخصی بسیار خوش‌اقبال است اما در بازار تبلت حضور نسبتاً کمرنگی دارد. اما براساس گزارش سایت zdnet‌ بهترین تبلت ویندوزی برای علاقمندان معرفی شده است. 
 
4-Transformer Book T100 ایسوس 
تبلت شرکت ایسوس مدل Transformer Book T100 به نوعی بهترین تبلت موجود در بازار است که از سیستم عامل ویندوز نسخه 8 پشتیبانی می‌کند. این محصول که در اواسط شهریور ماه سال جاری معرفی و در اواخر مهر ماه نیز وارد بازار جهانی شده است در دو مدل 32 گیگابایتی با قیمت 349 دلار و 64 گیگابایتی با قیمت 399 دلار به فروش می‌رسد. این تبلت مجهز به نمایشگر 1/10 اینچی با وضوح تصویر 1366 در 768 پیکسل است. پردازنده آن چهار هسته‌ای Bay Trail-T از خانواده Atom اینتل است و سیستم‌عامل ویندوز 1/8 روی آن نصب شده است. مجهز بودن به حافظه microSD، دو گیگابایت حافظه رم، پورت microHDMI و یک پورت USB 3از دیگر ویژگی‌های این تبلت است. 
 
بهترین تبلت با سیستم‌عامل ios 
تاکنون نسل‌های مختلفی از تبلت شرکت اپل یعنی ipad‌روانه بازار شده است و به نوعی باید گفت این تبلت محبوب‌ترین تبلت‌ها نزد کاربران به حساب می‌آید اما با این حال بنا به اعلام سایت zdnet در میان تبلت‌های کمپانی اپل یک تبلت محبوبیتی بسیار دارد. 
 
5-ipad air محبوب اپل 
براساس اعلام شرکت اپل،آخرین نسخه تبلت این شرکت یعنی 
ipad air لقب ظریف ترین تبلت در بازار این محصولات را از آن خود کرده است. 
آی‌پد ایر به مراتب سبک‌‌تر، باریک‌تر، با حاشیه کمتر و از نظر سخت‌افزاری نیز عملکرد بهتری نسبت به هم‌نسلان گذشته خود دارد. 
نسل پنجم آی‌پد مجهز به صفحه نمایش 7/9 اینچی و دوربین 5 مگاپیکسلی در چهار نسخه ۱۶ ، ۳۲ ، ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی به فروش می‌‌رسد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.