تلفن همراه

سخت‌افزار

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری

فناوری اطلاعات

December 21, 2013
8:49 شنبه، 30ام آذرماه 1392
کد خبر: 59662

مروری بر مایکروسافت در سال 2013: سالی پر از همگرایی و ادغام

اتفاقات زیادی در یک سال رخ می دهد و برای شرکت مایکروسافت اتفاقات زیادی در این سال رخ داده است. در این مقاله ما اتفاقات امسال شرکت مایکروسافت را بررسی می کنیم.
 
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) از TNW، یکسال گذشته است، حال می توان از روی عملکرد یکساله شرکت به قضاوت بنشینیم برای مثال شما ویندوز 8، ویندوزموبایلی 8 و پلتفرم های بازی Xbox را در نظر بگیرید با ادغام این سه چه پتانسیل عظیمی بوجود خواهد آمد که شرکت های دیگر فقط می توانند در خواب آن را ببینند. اما این تمام ماجرا نیست، پیش از آنکه به سال 2014 نگاه کنیم و انتظارات خود را از مایکروسافت بیان کنیم باید دستاورد های عظیم شرکت در سال 2013 را جمع بندی نماییم.
 
2012 Consumer Electronics Show Showcases Latest Technology Innovations
 
در هنگام بررسی شرکتی مانند مایکروسافت و آن بخش های وسیع نرم افزار و سخت افزاری شرکت ما تنها می توانیم به بررسی سیستم عامل ویندوز 8.1، تبلت های surface 2 و Surface 2 Pro، ظرفیت هایی که ویندوز فون ایجاد کرده است و البته خرید چند میلیارد دلاری بخش دستگاه ها و خدمات شرکت نوکیا توسط مایکروسافت بپردازیم.
 
همچنین مطالب زیادی نیز در مورد Skype، Xbox Music، Xbox Movie، Outlook و مجموعه نرم افزاری آفیس 2013 و خیلی موارد دیگر نیز وجود دارد و تا فراموش نکردم به موضوع کم اهمیت چه کسی پس از آنکه استیو بالمر در ماه اگوست بازنشسته شد CEO شرکت خواهد شد نیز خواهیم پرداخت.
 
Windows 8.1
Screenshot 7 730x410 Microsofts 2013 in review: A year of convergence and integration
 
هنگامی که ویندوز 8 در سال 2012 به بازار آمد تقریباً می توان گفت با استقبال چندان خوبی مواجه نشد. سیستم عامل هسته ای مایکروسافت باید برای نسل جدید دستگاه ها دوباره طراحی می شد، و در حین این طراحی دوباره خیلی از کارکرد های آشنا و مفید مانند دکمه Start از بین رفت.
برای نسخه تکراری بعدی که در سال 2013 عرضه شد، شرکت مایکروسافت به انتقادات گوش فرا داد و در ویندوز 8.1 آن ها را اصلاح نمود، اولین بروز رسانی عمده این سیستم عامل با نام بتا در ماه ژوئن انتشار یافت و در ماه اکتبر نیز به بازار خرده فروشان رسید.
اگر به انتقاداتی که به  اولین نسخه انتشار یافته ویندوز 8 وارد شده بود رجوع کنید متوجه خواهید شد که نسخه ویندوز 8.1 چیزی بیش از تغییر طراحی گرافیکی سیستم عامل بوده است. یکی از بی نهایت تغییر در سیستم عامل برگشت دکمه Start بود و همچنین چندین تغییر دیگر در صفحه آغازین ویندوز که برای کاربرانی که با دستگاه های غیر لمسی از این سیستم عامل استفاده می کردند ایجاد شد.
جدای از برگرداندن دکمه Start تغییرات گسترده دیگری نیز در شیوه جستجوی ویندوز صورت گرفت و در نهایت با تغییرات گسترده، نتایج جستجو را جذاب تر کرد.
در نسخه 8.1 ویندوز شرکت مایکروسافت چندین نرم افزار جدید را نیز اضافه کرد مانند Health+Fitness و همچنین تقریباً تمامی نرم افزار های هسته ای دیگر را نیز بروز رسانی کرد از جمبه Xbox Music، Internet Explorer 11 و Windows Store.
 
Screenshot 70 730x410 Microsofts 2013 in review: A year of convergence and integration
 
طبق گزارش شرکت Net Applications از تاریخ عرضه ویندوز 8.1 در ماه اکتبر تا پایان ماه نوامبر فروش این نسخه ویندوز تقریباً 2.64 درصد تمام فروش بازار را در اختیار داشت. در مجموع، ویندوز شرکت مایکروسافت 91 درصد مجموع فروش بازار را در اختیار دارد.
طبق گزارش rumor mill، شایعاتی نیز شنیده می شود که احتمالاً تغییرات دیگری نیز در راه است مخصوصآ در بخش Threshold ویندوز که به شرط اجرای صحیح این تغییرات احتمالات بسیار خوشایندی هستند.
 
Windows Store
 
Screenshot 19 730x410 Microsofts 2013 in review: A year of convergence and integration
 
Windows Store، مانند همتایش در ویندوزفون برای نسخه خانگی این ویندوز نیز خانه تمام نرم افزار های ویندوز 8 است و صحیح اجرا شدن چنین بخش عظیمی برای سیستم عامل ویندوز بسیار حیاتی است.
 
تا ماه مارس چیزی در حدود 50 هزار نرم افزار در Windows Store قابل خریداری بود و تا ماه جولای این تعداد به بالای 100 هزار رسید. امروز چیزی در حدود 137 هزار نرم افزار در آن قابل خریداری است از جمله نرم افزار های Facebook، Nook، Skype، Netflix، Twitter، Amazon، Napster، Foursquare، Flipboard و غیره.
 
این تعداد نرم افزار حتی نزدیک به تعداد نرم افزار های موجود در فروشگاه مجازی نرم افزار شرکت اپل نیست اما اعداد همه چیز نیستند، و همچنین بد نیست خاطر نشان کنم که تا نیمه سال 2013 هیچکدام از نرم افزار های بزرگ دنیا در Windows Store نبود.
 
نمی توان گفت این بخش عالی ترین بخش ویندوز 8.1 بود اما در طول سال رشد داشت.
 
Surface 2 and Surface 2 Pro
 
prod surface2 Print 730x416 Microsofts 2013 in review: A year of convergence and integration
 
برای شرکت مایکروسافت این تبلت ها در نقش قائم مقامی برای تبلت Surface این شرکت به شمار می آیند. این تبلت ها در ماه سپتامبر (یعنی پیش از عرضه به بازار در 22اکتبر) در شهر نیویورک رونمایی شد و همان زمان 448 دلار برای Surface 2 و 899 دلار برای Surface 2 Pro قیمت گذاری شد.
 
شاید این ها را بتوان قائم مقام نامید اما در نگاه نزدیک تر این تبلت ها خیلی به نظر آشنا می رسند. البته از آن جایی که تغییرات سخت افرازی ناچیزی (مثل تغییر پذیر کردن زاویه صفحه نمایش) بر روی دستگاه انجام گرفته است و ارتقای ناچیزی نیز مانند باتری با طول عمر بیشتر نیز صورت پذیرفته است؛ این موضوع چندان هم غیر منتظره نیست.
 
در ماه مارس 2013، خبر گزاری بلومبرگ اعلام کرد که چیزی حدود 1.5 میلیون از این تبلت فروخته شده و تنها 400 هزار عدد از نسخه Pro بوده است.
 
Windows Phone & Nokia
 
700 nokia lumia 1520 nokia dc 50 wireless charging Microsofts 2013 in review: A year of convergence and integration
 
در اوایل سال 2013 طبق گزارش IDC ویندوز فون رتبه بلک بری را در محموله های دریافتی گرفت و پس از iOS و Android در جایگاه سوم قرار گرفت.
طبق گزارش شرکت comScore ویندوز فون تا پایان اکتبر حدود 3 درصد سهم بازار آمریکا در اختیار داشت و در کشور های اروپایی از جمله انگلستان، آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا این سهم 10 درصد بازار بوده است. همچنین در کشور های لاتین آمریکای جنوبی نیز فعالیت خوبی دارد.
 
lumia 520 730x280 Microsofts 2013 in review: A year of convergence and integration
 
هنوز آپدیت قابل توجهی برای ویندوز فون 8 انتشار نیافته است اما یک منبع غیر رسمی اطلاعاتی را انتشار داده است که ویندوز فون 8.1 دکمه های روی صفحه و همچنین سیستم گوشزد کردن جدید و دستیار مجازی را اضافه کرده است و از همه مهم تر خصوصیات پیام رسانی بحث برانگیز Skype.
 
اگرچه دیگر سازندگان نیز می توانند بر پایه ویندوز فون دستگاه های خود را عرضه کنند اما تنها چندی از شرکت ها دستگاه های برپایه ویندوز فون ارائه کرده اند. مانند ATIV Odyssey شرکت سامسونگ و ATIV Neo همین شرکت و همچنین Ascend W1 و W2 شرکت هواوی.
 
Windows Phone Store
 
microsoft offers 25 windows store gift card with pc in the us Microsofts 2013 in review: A year of convergence and integration
 
بعد از وارد آمدن انتقادات تند و تیز به شرکت مایکروسافت، این شرکت تلاش کرده است تا در زمینه Store نیز تغییراتی را بوجود آورد.
 
اما حالا که زمانی از عرضه ویندوز فون گذشته است به واقع نمایان شده است که نبود این وجه به تنهایی نقص محسوب نمی شده بلکه دیر بارگذاری شدن نرم افزار ها در آن و همینطور دشواری در دریافت آن ها مزید بر علت بوده است.
 
Xbox One
 
xboxone1 730x312 Microsofts 2013 in review: A year of convergence and integration
 
مدت زمان زیادی از عرضه اولین نسل Xbox می گذرد و شرکت مایکروسافت در ماه می سال 2013 نسل بعدی کنسول بازی خود را بانام Xbox One عرضه کرد تا با آن به مبارزه با Sony PlayStation 4 برود که تقربیاً یک هفته بعد از Xbox One وارد بازار شد.
 
Microsoft Services
 
جدای از پلتفرم های سخت افزاری و سیستم عامل های مایکروسافت، طیف وسیعی از خدمات نیز که کارکرد های کمکی را برای کاربران فراهم می آورند نیز توسط شرکت مایکروسافت عرضه شذ.
SkyDrive
اگر زیر ساخت آبی رنگ مایکروسافت سخت افزاری ست که عملیات های چند جانبه اش را پی ریزی می کند، پس SkyDrive نیز به مانند چسبی است که از طریق سرویس های Cloud پلتفرم ها را به هم مرتبط می کند.
 
Skype
 
Skype video message WP8 Microsofts 2013 in review: A year of convergence and integration
 
سرویس Skype شرکت مایکروسافت در سال 2013 به 10 سالگی پا گذاشت. با 1.4 تریلیون دقیقه مکالمه که میان 300 میلیون کاربر آن انجام گرفته است.
 
Xbox Music and Xbox Video
 
XboxVideo 730x370 Microsofts 2013 in review: A year of convergence and integration
 
پایان سال 2012 شرکت مایکروسافت تصمیم گرفت تا سرویس Zune خود را بازتشسته کند و بجای آن سرویس Xbox Music and Xbox Videos خود را راه اندازی نمود.
 
Bing
 
bing jingle bells1 730x352 Microsofts 2013 in review: A year of convergence and integration
 
شرکت مایکروسافت در سال 2013 سعی نمود تا میان Bing و Google تفاوت ایجاد کند. و آن را در محصولات خود مانند Windows 8.1 و Xbox One گنجاند تا کاربران از Bing برای جستجو در دنیای وب استفاده نمایند.
 
Outlook
 
SkypeDialogBox Page Microsofts 2013 in review: A year of convergence and integration
 
ماه می سال 2013 شرکت مایکروسافت اعلام کرد که 400 میلیون کاربر از Outlook.com استفاده می کنند.
 
بازنشستگی استیو بالمر
 
Ballmer Microsofts 2013 in review: A year of convergence and integration
 
سال 2013 رو به اتمام است و سلطنت استیو بالمر نیز در این شرکت رو به افول است. در ماه آگوست استیو بالمر اعلام کرد که ظرف 12 ماه آینده بازنشسته می شود. اما چه کسی جای او را خواهد گرفت؟ هنوز شرکت مایکروسافت شخصی را تایید یا رد نکرده است اما شایعاتی وجود دارد که افرادی برای این کار معرفی شده اند:
استبفن الوپ مدیر اجرایی نوکیا
تونی بیتز مدیر اجرایی سابق Skype
الن مولالی مدیر اجرایی فورد
ساتیا نادلا مدیر بخش Cloud شرکت مایکروسافت
کوین ترنر، COO شرکت مایکروسافت.
 
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.