December 21, 2013
9:07 شنبه، 30ام آذرماه 1392
کد خبر: 59664

۵مسیری که شرکت‌های فروش نرم‌افزار را دگرگون خواهد کرد

ظاهراً تا سال 2017 یک چهارم شرکت ها فروشگاه مجازی نرم افزار خواهند داشت، اما چگونه این شرکت ها آماده پذیرش این تغییرات انقلابی خواهند شد؟
 
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) از اینفورمیشن ایج، همه چیز از آن جایی شروع شد که شرکت اجباراً باید نرم افزار های گوشی را برای کارمندان خود ارائه می داد. آن اوایل کارکنان شرکت باید گوشی های خود را به بخش IT شرکت می دادنئد تا آن ها نرم افزار ها را بر روی گوشی هایشان نصب کنند.
 
خیلی زود، نرم افزار ها از طریق لینک در ایمیل ها میان افراد رد وبدل می شد و مردم می توانستند در محیطی غیر رسمی به آن ها دسترسی داشته باشند. اما شرکت های نرم افزار کم کم متوجه فرصت بوجود آمده شده و تمرکز خود را بر این فرصت که روشی مناسب و ساده برای توزیع نرم افزار ها بود؛ معطوف کردند.
 
گارتنر پیش بینی می کند که تا سال 2017 حدود 25% شرکت ها صاحب فروشگاه مجازی نرم افزار خواهند شد که بخشی جداگانه از سایر بخش ها هم برای کامپیوتر های شخصی و موبایل ها نرم افزار تولید خواهد کرد.
 
پر واضح است که شرکت ها در حال حرکت به سمت داشتن فروشگاه های مجازی نرم افزار هستند. اما سوال اصلی اینجاست که این فروشگاه ها چطور تکامل پیدا خواهند کرد؟
بطور کلی فروشگاه های نرم افزاری جیره خوار IT و قانون BYOD (سیاست بعضی از شرکت ها که به کارکنان خود اجازه می داد تا دستگاه های الکترونیکی خود از جمله گوشی و لپ تاپ و غیره خود را به شرکت بیاورند) بودند. 
 
اگرچه بخش های IT شرکت ها برای همراه شدن با موج تغییر بوجود آمده بسیار تلاش کردند اما اکثر آنها به وضع جدید عادت کردند. بعضی بخش های IT که متوجه ارزش ذاتی تغییر فرهنگ به سمت خود مصرفی (self-service) شده بودند این تغییر را موهبتی الهی می دانستند نه مانع.
تکامل تک تک بخش های مربوط به تکنولوژی بطور گسترده ای از تجربه بهبود یافته کاربران الهام گرفته اند و در زمان و هزینه تاثیر بسزایی گذاشته است.
 
طبق گفته های مدیر بخش فناوری شرکت Virtusa، اگر با عینک تکامل به قضایا بنگریم، فروشگاه های مجازی نرم افزار در 5 مسیر متفاوت تکامل خواهند یافت:
 
1- فرانرم افزار ها:
شرکت های فروشگاهی نرم افزار از یک فروشگاه نرم افزار به یک شرکت فروشگاهی تبدیل خواهند شد. این شرکت ها تبدیل به پد اجرایی برای نرم افزار های کارکنان از جمله نگهداری زمان، مرخصی، مدیریت هزینه ها؛ خواهند شد.  
 
2- فراموبایل ها:
دستگاه های موبایل صورت ساده ای از کامپیوتر های کوچک هستند. اگر کارکنان بتوانند بر روی دستگاه خود به نرم افزار های اشتراکی دست بیابد دیگر هیچ دلیلی وجود نخواهد داشت که کارکنان نتوانند قانون BYOD را به لپ تاپ ها و دیگر دستگاه های الکترونیکی خود گسترش دهند.
 
3- فروشگاه های مجازی نرم افزار بر پایه فضای مجازی به اشتراک گذاری مطالب (Cloud)
شرکت هایی که مایل به ادغام کردن فروشگاه های نرم افزاری خود با بخش IT شرکت خود نیستند از فروشگاه ای نرم افزاری که بر پایه Cloud کار می کند کمک خواهند گرفت. Private AppExchange که شرکت Salesforce ایجاد کرده است و AppDirect مثال های خوبی برای این مورد هستند.
 
4- فراهم آوردن همگرایی نرم افزار ها
امروزه معمولاً تولید نرم افزار در شرکت ها با یک سفارش شروع می شود. سپس این درخواست به کانال بررسی می رود و چندین بخش آن را بررسی می کنند و برآورد هزینه، بررسی امنیت و تطبیق با قوانین شرکت می نمایند. سپس نرم افزار برای کارکنان تولید می شود. با ظهور فروشگاه های نرم افزاری کارکنان این توانایی را خواهند داشت تا نرم افزار های خود را از قروشگاه سفارش دهند و از همانجا به محض اینکه سفارش تایید شد نرم افزار را دانلود کند. امروزه، با تولید برخی نرم افزار های پیشرفته سیار IT می تواند از راه حل های MAM (مدیریت نرم افزار های موبایل) استفاده کنند تا متوجه شوند چه گروهی از کاربران از چه نرم افزاری و برای چه دستگاهی استفاده می کند. نسل بعدی شرکت های فروش مجازی نرم افزار قادر خواهند بود تا یک آنالیز یگانه راه اندازی نمایند که از نقطه چه کسی چه نرم افزار های را نصب می کند و هر چند وقت یکبار نصب می کند آغاز می شود و یک پراکندگی توزیع از بخش های کارکنانی که از آن نرم افزار استفاده می کنند را ارائه می دهد.
 
5- شرکت های فروش مجازی نرم افزار ها در حال تبدیل شدن به تکنولوژی هزاره هستند
برخلاف نسل پیش و پس از جنگ جهانی نسل هزاره معمولاً علاقه ای شدید به تکنولوژی های ارتباطی نسل جدید مانند شبکه های اجتماعی و پیام رسانی آنی دارند. آن ها در تکنولوژی های موبایل و self-service غرق شده اند.صاحبان شرکت های چند منظوره در حال حرکت به سمت تکنولوژی های هزاره هستند. اجتماع طبع مصرف کنندگان را برای خرید نرم افزار ها و خدمات تغییر داده است و در نتیجه دیدگاه صاحبان شرکت ها را نیز در یافتن تکنولوژی ها تغییر داده است. فروشگاه های مجازی نرم افزارقادر به شخصی سازی و هوشمند سازی نرم افزار ها بر پایه تحلیل ها و نمایه کاربران خواهند بود. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.