امنیت

باندپهن ثابت

فناوری اطلاعات

December 22, 2013
14:07 یکشنبه، 1ام دیماه 1392
کد خبر: 59700

واکنش مجلس به فیلتر وی چت: فیلتر صفحات با محتوای نامناسب مطلوب‌تر از فیلتر کلی است

عضو ناظر مجلس در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه با مثبت ارزیابی کردن فیلترینگ صفحات با محتوای نامناسب به جای ایجاد محدودیت در استفاده از شبکه های اجتماعی گفت: فیلترینگ صفحات با محتوای نامناسب می تواند جایگزین خوبی برای فیلتر کلی شبکه‌های اجتماعی باشد؛ این اقدام مطلوب کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه نیز بوده و هیچ منعی از این بابت وجود ندارد.
 
محمدعلی اسفنانی در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت، با یادآوری فیلترینگ شبکه اجتماعی وی‌چت، افزود: به طور حتم در بسیاری از موارد روش‌هایی که حاکمیت به کار می‌گیرد، لاجرم و از روی ناچاری است بدان معنا که ممکن است به مذاق افراد خوش نیاید اما راهی جز آن وجود ندارد.
 
نماینده مردم فریدن، فریدون‌شهر، و چادگان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: زمانی که حکم محکومیت خلافکاری صادر می‌شود فرد رغبتی برای چنین مجازاتی ندارد اما حاکمیت برای حفظ نظام و ارزش‌های جامعه دست به اجرای حکم می‌زند.
 
این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه در فیلترینگ وی‌چت  قانون اعمال شده است، تصریح کرد: هرجا که مصادیق مجرمانه‌ای در صفحه‌های اجتماعی وجود داشته باشد بدون‌شک شبکه مدنظر باید به وسیله قانون فیلتر شود، البته گاهی این اقدام سریع صورت نمی‌گیرد و در ابتدا ممکن است به تذکرات شفاهی یا مکتوب بینجامد و در صورت آنکه نتیجه‌ای از این تذکرات حاصل نشد، بحث فیلترینگ به اجرا در می‌آید.
 
فیلتر صفحات با محتوای نامناسب مطلوب تر است
 
اسفنانی در مورد پیشنهاد وزیر ارتباطات مبنی بر تلاش برای فیلترینگ صفحات با محتوای نامناسب در شبکه‌های اجتماعی، ادامه داد: تصمیم برای انجام این اقدام مثبت است و اگر سیاستی اتخاذ شود تا بتواند بخشی از مصداق مجرمانه را بردارد بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.
 
وی یادآور شد: به طور حتم اگر فیلترینگ صفحات با محتوای نامناسب در شبکه‌های اجتماعی به گونه‌ای اجرا شود تا به این شبکه‌ها آسیبی وارد نشود، مطلوب کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه است و منعی از این بابت وجود ندارد.
 
نماینده مردم فریدن، فریدون‌شهر، و چادگان در مجلس نهم،‌ با یادآوری گسترده بودن شبکه‌های اجتماعی، افزود: در بسیاری از مواقع با فیلترینگ شبکه‌ اجتماعی، بلافاصله صفحه‌ای دیگر برای فعالیت کاربران جایگزین آن می‌شود؛ این موضوعی است که اغلب اتفاق می‌افتد اما با این وجود نمی‌توان کشور را به این بهانه رها و از فیلترینگ برخی شبکه‌ها چشم پوشی کرد.
 
فیلترینگ شبکه یا صفحه‌های اجتماعی، تنها مخصوص ایران نیست
 
این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: بدون‌شک فیلترینگ شبکه یا صفحه‌ای اجتماعی، تنها مخصوص ایران نیست و می‌توان گفت در همه کشورها چنین محدویت‌هایی وجود دارد بنابراین نمی‌توان ادعا کرد که فیلترینگ خاص کشور ایران است.
 
اسفنانی با تاکید بر ضرورت فرهنگسازی در استفاده از شبکه‌های اجتماعی، یادآور شد: بدیهی است اگر فرهنگ‌سازی ایجاد شود ضرورتی به فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی نیست؛ همواره فرهنگسازی در همه کشورها حرف اول را می‌زند و در صورت اجرایی شدن این مهم شاهد تخلفات کمتری بین کاربران این صفحه‌ها هستیم.
 
عضو ناظر مجلس در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه، با تاکید بر اینکه فرهنگسازی پدیده‌ای زمان‌بر است،‌ گفت: به طور حتم نمی‌توان به امید اینکه روزی فرهنگسازی انجام خواهد شد همه فضاها را در کشور رها کنیم اما در هرحال والدین، آموزش و پرورش و صدا و سیما می‌توانند به کمک این امر شتافته و با سرعت بخشیدن به فرهنگسازی در بین افراد، جامعه را از آسیب‌های بیشتر مصون نگه دارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.