رگولاتوری

مخابرات فضایی

December 25, 2013
19:12 چهارشنبه، 4ام دیماه 1392
کد خبر: 59765

سیداحمد معتمدی رئیس سازمان فضایی کشور می‌شود

سید احمد معتمدی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت هشتم-، بعنوان رئیس سازمان فضایی کشور منصوب خواهد شد.

براساس اخبار رسیده به خبرنگار آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، به زودی وزیر اسبق ارتباطات در دولت سید محمد خاتمی، بعنوان رئیس سازمان فضایی کشور معرفی و جایگزین محمد شریعتمداری -سرپرست فعلی این سازمان- خواهد شد.

هجدهم آذرماه و با تایید هیئت دولت، سید احمد معتمدی، نصر الله جهانگرد و مسعود اخوان فرد، به عضویت کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در آمده بودند.

پیش از آن و در سوم آذرماه هم، طی حکمی از سوی محمود واعظی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات-، سید احمد معتمدی به عنوان مشاور وزیر در امور علمی و پژوهشی و عضو شورای راهبری وزارت ارتباطات منصوب شده بود.

معتمدی کیست؟
سید احمد معتمدی در سال ۱۳۳۲ در تهران به دنیا آمد و در سال ۱۳۵۷ از دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رشته الکترونیک فارغ‌التحصیل شد. او به عنوان دانشجوی ممتاز با بورس تحصیلی عازم فرانسه شد و مدارک فوق لیسانس و دکترای خود را در رشته الکترونیک دیجیتال و سیستم انفورماتیک از دانشگاه پیر و ماری کوری فرانسه اخذ نمود. 
وی در سالهای تحصیل در فرانسه عضو اتحادیه انجمن‌های اسلامی اروپا واز مؤسسان انجمن اسلامی پاریس بود. از جمله سوابق اجرائی او می‌توان به معاونت فن‌آوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ریاست سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران از سال ۱۳۶۵ تا کنون اشاره نمود. معتمدی همچنین معاون پژوهشی وزارت علوم و دبیر شورای پژوهشهای علمی کشور از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۲ بوده و از سال ۱۳۶۲ عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر است. 
 
در سال ۱۳۷۶ با حکم عارف، کمیته خودکفایی مخابرات متشکل از چند تن از معاونان و مدیران وزارت پست و تلگراف و تلفن مخابرات و به صورت مشترک با سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران تشکیل شد که مدیریت این کمیته با معتمدی بوده‌است. پس از آن و در کابینه دوم محمد خاتمی، وی عهده دار وزارت پست و تلگراف و تلفن شد که بعدها با تصویب مجلس شورای اسلامی، نام این وزارت خانه، با تغییر ساختار، به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تغییر پیدا کرد.
 
درباره سازمان فضایی ایران
وظیفه این سازمان، پژوهش در زمینه استفاده از فضا و برنامه‌ریزی برای گسترش فن‌آوری‌های فضایی کشور با استفاده از دانش بومی و همکاری‌های بین‌المللی است. توسعه فن‌آوری ماهواره‌ای و مخابرات، سنجش از دور، پرتاب و حمل و نقل فضایی از یک طرف، و توسعه منابع انسانی، ایستگاه‌های زمینی و زیرساخت‌های مناسب جهت هدایت و کنترل ماهواره‌ها از طرف دیگر، محور فعالیتهای سازمان فضایی ایران است.
 
این سازمان اجرا کننده مصوبات شورای عالی فضایی است، که تصمیم‌گیری در مورد استفاده صلح‌آمیز از فضا در کشور را به عهده دارد. در حال حاضر ریاست سازمان فضایی ایران برعهده محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور ، سرپرست موقت این سازمان و -دبیر شورای عالی فضایی- است. ریاست شورای عالی فضایی به عهده رئیس جمهور کشور است.
 
سازمان فضایی ایران قصد دارد که تا سال ۱۳۹۹، نخستین فضانورد ایرانی را با استفاده از فن‌آوری بومی به فضا بفرستد. سازمان فضایی ایران دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است، و بصورت موسسه دولتی وابسته به معاونت اجرایی رئیس جمهور اداره می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.