سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

December 27, 2013
8:43 جمعه، 6ام دیماه 1392
کد خبر: 59798

هشدارسازمان نصر تهران نسبت به افزایش تعرفه گمرکی رایانه‌های همراه

کمیسیون سخت‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران مخالف خود را با هرگونه افزایش تعرفه گمرکی رایانه‌های همراه اعلام کرد.
 
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، کنفرانس خبری کمیسیون سخت‌افزار صبح امروز با حضور رئیس سازمان و تعدادی از اعضای این کمیسیون متشکل از مدیران بزرگترین شرکت‌های سخت‌افزاری و جمع انبوهی از خبرنگاران حوزه ITبرگزار شد.
 
تولید نوت‌بوک توجیه اقتصادی ندارد
در این نشست ، حسین غروی، نائب رئیس کمیسیون سخت‌افزاردرخصوص تصمیم کمیسیون ماده یک برای  افزایش تعرفه رایانه‌های همراه به بهانه تولید داخلی، گفت :شرکتی ادعا کرده که در کشور، خط تولید نوت بوک و تبلت ایجاد کرده است. کمیسیون سخت‌افزار پس از بررسی‌های کارشناسی خود معتقد است که تولید نوت‌بوک و تبلت در ایران به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارد و علاوه بر ایجاد انحصار در این بازار، فعالیت اقتصادی واردکنندگان و مصرف‌کنندگان این حوزه را با مشکل جدی روبه‌رو خواهد کرد.
غروی با تاکید براینکه افزایش تعرفه گمرکی نوت‌بوک از 4 به 20درصد، موجب افزایش نجومی قیمت این کالاها در بازار می‌شود، ادامه داد: تجربه ناموفق افزایش تعرفه موبایل طی سالیان گذشته نشان داد که بالابردن تعرفه‌ها، نمی‌تواند حامی تولیدات داخلی باشد.
او با اشاره به بالارفتن حجم کالاهای قاچاق دراثر افزایش تعرفه‌ گمرکی گفت: افزایش تعرفه گمرکی نوت‌بوک و تبلت نیز قطعا علاوه بر افزایش قیمت، میزان قاچاق را در بازار این کالاها بالا می‌برد که این موضوع درنهایت واردکنندگان قانونی را محدودتر از گذشته خواهد کرد.
غروی ادامه داد: همچنان این پرسش مطرح است که چرا کمیسیون ماده یک با وجود آسیب‌های ناشی از تجربه افزایش تعرفه همچنان باید در مورد بازار نوت‌بوک نیز چنین اشتباهی را تکرار کند.
نماینده سازمان در کمیسیون ماده یک حضور یابد
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، با اشاره به درخواست این سازمان برای حضورنماینده خود در کمیسیون ماده یک، گفت: معتقدیم کمیسیون ماده یک برای تصمیم‌گیری در خصوص تعرفه‌های گمرکی حوزه IT حتما نیازمند نظرات کارشناسی و تخصصی سازمان نصر است.  مطالبه ما این است که نماینده سازمان در تصویب  تعرفه‌های IT کمیسیون ماده یک حضور داشته باشد.
 
آزاده داننده افزود: این موضوع در دولت جدید مطالبه دائمی ماست و  تلاش می‌کنیم تا از طریق دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت، بتوانیم این توافق را حاصل کنیم.
 
داننده درباره چالش افزایش تعرفه در حمایت از برند داخلی، گفت: صنعت خودرو به عنوان صنعت ملی ما، نمونه بارز حمایت همه جانبه از برند ایرانی است.قطعا انحصار در حوزه خودرو تنها  با حمایت‌های صورت گرفته امکان پذیر بوده است اما این برند ایرانی، هم‌اکنون هیچ توان رقابتی با خارجی‌ها ندارد و قطعا اگر تعرفه را آزاد کنند، خودروی داخلی از گردونه رقابت خارج می‌شود.
 
به گفته وی، بالابردن غیرمنطقی تعرفه‌های گمرکی به بهانه حمایت از تولید کالاهای IT، قطعا موجب قربانی شدن کیفیت خواهد شد.
 
رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران عنوان کرد: اگر کمیسیون ماده یک به دنبال حمایت از تولیدات داخلی است قطعا باید از شیوه‌های دیگر بهره‌ گیرد، نه اینکه با افزایش تعرفه وارداتی  و گران کردن کالاها، مصرف‌کنندگان را متضرر کند.
 
شبه تولید خیانت است
در این نشست خبری، فرخ امیری، عضو کمیسیون سخت‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، با اشاره به آسیب‌شناسی تولید کالاهایIT در کشور گفت: ما به عنوان یکی از تولیدکنندگان IT، سال‌ها روی این موضوع تحقیق کردیم و نتیجه گرفتیم که تولید نوت‌بوک نیز مانند باقی تجهیزات فناوری در این حوزه واقعا امکان پذیر نیست.
امیری با اشاره به تجربه ناموفق تولید موبایل در کشور و دلایل این شکست ادامه داد:  درخصوص تولید موبایل و ALL IN ONE با وجود تمام حمایت‌های وزارت صنعت، حتی با تعرفه گمرکی 60درصد هم نتوانستیم با واردات قاچاق رقابت کنیم ؛ چراکه چرخه زمان تولید در کشور طولانی است و این موضوع به هیچ عنوان با سرعت تکنولوژی، حجم کالای قاچاق و قیمت بالای قطعات امکان پذیر نیست.
عضو کمیسیون سخت‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با اشاره به اینکه افزایش تعرفه‌های گمرکی اجحاف در حق مصرف‌کنندگان است، افزود: تولید کار مقدسی است و ما از تولید حمایت می کنیم مشروط براینکه بتوان منطقی از تولید حمایت کرد . قطعا افزایش تعرفه و ایجاد محدودیت در حوزه واردات تنها اجحاف در حق مصرف‌کنندگان است.
تولید واقعی در حوزه نوت‌بوک وجود ندارد
در ادامه این نشست خبری، علیرضا پورنقشبند، عضو کمیسیون سخت‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، با اشاره به اینکه تولید داخلی محصولات IT در کشور به معنای واقعی وجود ندارد، گفت: به بهانه تولید داخلی، تعرفه گمرکی رایانه‌های یکپارچه(ALL IN ONE) به 60درصد ارتقا پیدا کرد؛ درصورتی که معنای تولید این رایانه‌ها، تنها مونتاژ قطعات در داخل کشور است.
 
پورنقشبند ادامه داد: اگر هم اکنون جای خالی انواع کامپیوترهای یکپارچه در ادارات و سازمان‌ها احساس می‌شود این موضوع تنها به دلیل تعرفه بالای گمرکی است و شبه تولید داخلی هم هیچ گاه نتوانسته نیاز در این حوزه را تامین کند.
 
او با تاکید براینکه واردکنندگان حوزه IT همچنان درگیر قوانین و مقررات دست‌و پاگیر هستند، گفت: در شرایطی که واردکنندگان نوت‌بوک همچنان متضرر می‌شوند افزایش تعرفه این کالا باعث کاهش واردات قانونی آنها خواهد شد و واردکنندگان قانونی بیشتر از گذشته محدود خواهند شد.
 
او با انتقاد از رویکرد داخلی برخی شرکت‌ها که ادعای تولید رایانه‌ در کشور دارند، ادامه داد: بزرگ‌ترین شرکت‌های IT در جهان، تولید نوت‌بوک را به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی و سرعت تکنولوژی رها کرده‌اند و در حال حاضر این انحصار در دست شرکت‌های چینی با تیراژهای میلیونی در تولید است؛ پس چطور ممکن است که ما در ایران بتوانیم ادعای تولید لپ‌تاپ داشته باشیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.