لبه تکنولوژی

December 28, 2013
9:03 شنبه، 7ام دیماه 1392
کد خبر: 59826

پیش‌بینی IBM برای پنج سال آینده جهان

شرکت IBM با نزدیک شدن به آغاز سال جدید میلادی پیش‌بینی‌های جدید خود را که معتقد است طی پنج سال آینده رخ خواهند داد اعلام کرد.
 
براساس گزارش CNN، کودکان طی دوران تحصیلی خود در همهمه تعداد زیادی از معلمان، کلاس‌ها و مدارس غرق می‌شوند و برخی از آنها پرونده‌ای بسیار سنگین از خود به جا می‌گذارند درحالی که برخی دیگر هیچ نشانه خوب و بدی از خود به جا نمی‌گذارند. در چنین سیستمی معمولا ناتوانی‌های فراگیری نادیده گرفته می‌شوند، نبوغ‌های ویژه دانش‌آموزان دست‌کم گرفته شده و دانش‌آموزان قربانی ضعف‌های سیستم آموزشی می‌شوند.
 
اما در آینده مدارس می‌توانند با استفاده از ابزارهای تحلیلی و نرم‌افزارهای ردیاب سطح آموزش را ارتقا دهند. این ابزار و تجهیزات می‌توانند درباره چگونگی عملکرد و یادگیری دانش‌آموز اطلاعات جمع‌آوری کرده و مشکلات و الگوهای رفتاری آنها را کشف کرده و از نادیده‌گرفتن شدن نقاط ضعف و قوت کودکان جلوگیری کنند.
 
اطلاعات جمع‌آوری شده درباره هر دانش‌آموز می‌تواند به بخشی از مجموعه اطلاعاتی بزرگتری تبدیل شود که از آن برای آزمودن کارایی درس‌ها و شیوه‌های آموزشی در سیستم مدارس استفاده می‌شود. کلاس‌های هوشمند که درباره دانش‌آموزان اطلاعات جمع‌آوری می‌کنند تنها یکی از پیشرفت‌های بزرگ تکنولوژی است که IBM ظهور آن در آینده را پیش‌بینی کرده‌است. این شرکت از سال 2005 تاکنون روند‌های آینده‌‌نگرانه را پیش‌بینی کرده و در پایان هرسال پنج تکنولوژی که به باورش طی پنج سال آینده به بار خواهد نشست را معرفی می‌کند.
 
امسال بیشتر پیش‌گویی‌های IBM خوشبینانه بوده و بر صنعت پزشکی، دولت‌ها، مدارس و سیستم‌های رایانه‌ای و تحلیل حجم وسیعی از داده‌ها درباره انسان‌ها، تحلیل و بررسی این داده‌ها درباره رفتارهای افراد به صورت انفرادی و گروهی و حتی در قالب ژنتیکی متمرکز شده‌است.
 
مدرسه‌ای که نسبت به دانش‌آموزانش هوشیار است تا آموزش تاثیرگذارتری را به آنها ارائه کند. شهری که سیستم حمل‌و‌نقل عمومی‌اش را براساس رفتارها، برنامه روزمره و حرکات شهروندانش بنا می‌کند. دستیار دیجیتالی که سلامت کاربرش را کنترل کرده و ایمنی آنلاین وی را ارتقا می‌بخشد. درمانهای شخصی‌سازی شده که براساس DNA و ساختار ژنتیکی افراد عرضه شده‌است و خرید محلی و شخصی به واسطه نفوذ تکنولوژی شخصی‌سازی شده به درون فروشگاه‌ها.
 
به گفته بارنی میرسون، قائم‌مقام بخش نوآوری شرکت IBM، تامل کردن و اندیشیدن مردم به آنچه درحال تغییر دادن زندگی آنها است از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. میرسون هدایت پروژه سالانه پیشگویی شرکت IBM را که 5در5 نامیده می شود را به عهده دارد. درصد درستی پیش‌بینی‌های این شرکت طی هشت سال گذشته 50 درصد بوده‌است.
امسال بیشتر پیش‌گویی‌های IBM خوشبینانه بوده و بر صنعت پزشکی، دولت‌ها، مدارس و سیستم‌های رایانه‌ای و تحلیل حجم وسیعی از داده‌ها درباره انسان‌ها، تحلیل و بررسی این داده‌ها درباره رفتارهای افراد به صورت انفرادی و گروهی و حتی در قالب ژنتیکی متمرکز شده‌است.
بسیاری از پیش‌بینی‌های گذشته این شرکت اثر اجتماعی مثبتی داشته‌اند، مانند فرمول شیمیایی جدیدی که انهدام زباله‌های پلاستیکی را تسهیل می‌کند و یا بازیافت زباله را به روندی سود‌آور تبدیل می‌کند. برخی از آنها هنوز درمرحله توسعه قرار دارند و برخی دیگر مانند رایانه‌هایی با قدرت بویایی،‌ممکن است هرگز به واقعیت تبدیل نشوند.
 
مدارس هوشمند و دانش‌آموزان نابغه
 
میرسون امسال بیش از هر موضوع دیگری درباره کلاس‌های درس آینده هیجان‌زده است. IBM هم‌اکنون با استفاده از برنامه‌ای در مدرسه‌ عمومی جورجیا که 170هزار دانش‌آموز در آن تحصیل می‌کنند درحال آزمودن روند استفاده از اطلاعات دانش آموزان در بهبود بخشیدن به آماز فارغ‌التحصیلی آنها است. این برنامه هرکاری که دانش‌آموزان انجام می‌دهند، از حضور و غیاب، نمرات، تعامل با محتوای الکترونیک، و محتوای دروسی که در کلاس فرا می‌گیرند را زیر نظر دارد و براساس این اطلاعات پیشنهاداتی برای ارتقا تحصیلات آمها ارائه می‌کند.
 
شهرهای خود‌تصحیح کننده
 
طی پنج سال آینده شهر‌ها نیز در مسیر گرد‌آوری اطلاعات درباره زندگی روزمره ساکنانشان قدمهایی را برخواهند داشت. شهرها می‌توانند از تکنولوژی برای درک بیشتر رفتارها و نیازهای تعداد زیادی از افرادی که در مناطق جغرافیایی متراکم شده‌اند استفاده کنند. برای مثال شهر می‌تواند حجم افرادی که در یک ایستگاه قطار در انتظار ایستاده‌اند را برآورد کرده و در لحظه با ایجاد تغییری در برنامه قطارها از بار ترافیکی بکاهد. موبایل‌ها نیز می‌توانند به عنوان ابزاری برای افزایش مشارکت در فعالیت‌های دولت‌های محلی به کار گرفته شوند و افراد با استفاده از این ابزارهای کوچک موضوعات مختلف را گزارش داده،‌با سیاستمداران ارتباط برقرار کرده و صدای خود را به گوش آنها برسانند.
 
در خواب و بیداری همراه شما
 
در سطوح شخصی‌تر IBM معتقد است طی پنج سال آینده نگهبانان دیجیتال خود را وارد زندگی شخصی افراد خواهند کرد. این برنامه‌ می‌تواند همه‌چیز را درباره رفتارهای آنلاین کاربرش را برای تایید هویت وی  و مدیریت بهتر وضعیت در زمان بحران فرا بگیرد. اگر فرد به صورت ناگهانی آغاز به بارگذاری حجم زیادی از اطلاعات شخصی یا مالی خود برروی سروری در شرق اروپا کند، دستیار درخواهد یافت که کاربرش گرفتار هکرها شده‌است. چنین تکنیکی به صورت آفلاین و با استفاده از داده‌هایی که با کمک حسگرهای اسمارت‌فون‌ها و تکنولوژی‌های پوشیدنی که برای کنترل فعالیت‌های فیزیکی و سلامت فرد مورد استفاده قرار می‌گیرند،‌کاربردی خواهد بود. شتاب‌سنج درون اسمارت‌فون می‌تواند از دست رفتن کنترل کاربر حین راندن موتور را ردیابی کرده و برای فراخواندن نیروهای امداد درخواست کمک کند. به گفته میرسون این برنامه تصویری حقیقی از کاربرش خلق می‌کند و به خوبی او را،‌رفتارهایش و اعمالش را می‌شناسد.
 
طراحی درمان براساس DNA
 
براساس پیش‌بینی IBM، در آینده این رایانه‌ها هستند که می‌توانند اثر درمان‌های مختلف را براساس آمار و اطلاعاتی که از سوابق بیماری و ویژگی‌های ژنتیکی او در اختیار دارند، برروی فرد ببینند. افراد نسبت به داروها و درمان‌ها واکنش‌های متفاوتی دارند و چنین رایانه‌هایی می‌توانند مدت زمانی که صرف یافتن بهترین درمان از طریق آزمایش‌ و معاینات می‌شود را کاهش دهند. IBM درحال حاضر درحال کار روی سیستمی است که می‌تواند افراد را به صورت مجزا شناخته و با بهره‌گرفتن از سیستم ذخیره‌سازی ابر، دسترسی پزشکان را به اطلاعات بیماران در هر مکان و زمانی فراهم آورد.
 
احیای خرید محلی
 
مهم نیست که خرید آنلاین تا چه اندازه دقیق و سریع باشد، خرید‌های محلی هنوز جایگاه خود را در زندگی روزمره افراد از دست نداده‌اند و حتی ممکن است در آینده به واسطه تطبیق یافتن با برخی از تکنولوژی‌های موجود که هم‌اکنون از آنها در خرید‌های آنلاین استفاده می‌شود نفسی تازه در آن دمیده شود. این تجریه با اشتراک‌گذاری اطلاعات بیشتری درباره افراد آغاز خواهد شد،‌اطلاعاتی مانند الگوی خرید‌های افراد طی گذشت زمان. به این شکل با ورود به فروشگاهی محلی، فروشگاه خواهد دانست که فرد در جستجوی چه کالایی است و در چه روزی از هفته به آن کالا نیاز دارد، برند مورد علاقه‌اش چیست، حساسیت‌ها و علائق فرد چیست، برای مثال فروشگاه می‌داند که فرد عاشق پنیر چدار است اما هرگز به پنیرهای آمریکایی دست نمی‌زند. به این شکل فروشگاه می‌تواند براساس رفتارهای گذشته خریدار، پیشنهاد‌هایی جدید را برای خرید بهتر به او ارائه دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.