امنیت

فناوری اطلاعات

December 29, 2013
19:05 یکشنبه، 8ام دیماه 1392
کد خبر: 59876

چشم های غریبه پشت دوربین کوچک لپ تاپ

تهران- ایرنا- کارشناسان حوزه امنیت سایبر نسبت به سوء استفاده از دوربین وبکم لپ تاپ هشدارداده اند. آنها می گویند حملات هکرها با استفاده از این ابزار به صورت متمرکز روبه افزایش است.
 
 
به گزارش ایرنا از پایگاه خبری سی.نت این کارشناسان می گویند به هنگام فعالیت در فضای اینترنت با دوربین باز وبکم لپ تاپ این احتمال که به طور هدفمند مورد حمله هکرها برای عکسبرداری قرار گیرید، بسیار زیاد است.
 
رسانه های مختلف بارها گزارش هایی از منابع پلیس در مورد سوء استفاده افراد تبهکار از عکس های گرفته شده توسط دوربین لپ تاپ ارائه کرده اند.
 
به گزارش سایت سی. نت.تقریبا تمام لپتاپ ها دارای وب کم هستند که ویژگی مهم آن این است که چراغ آن در زمان استفاده، روشن می شود، اما بارها گزارش شده که کاربر قربانی می گوید، هیچ وقت چراغ وب کم لپتاپ خود را روشن ندیده استو در نتیجه از اینکه مورد سوء استفاده قرار گرفته، اطلاعی نداشته است.
 
اگرچه منطق فنی این موضوع می گوید که هیچ راهی نیست که بتوان از دور، چراغ وبکم را از کار انداخت اما شواهد نشان می دهد که در فضای سایبر این اتفاق بارها رخ داده و همچنان در حال وقوع است.
 
نتایج تحقیق دانشگاه جان هاپکینزآمریکا نشان می دهد که این موضوع قابلیت عملیاتی دارد. 
 
محققان این پژوهش می گویند: این اتفاق برای کامپیوترهای مدرن هم می تواند رخ دهد. به عبارت دیگر، اگر لپتاپی وب کم داشته باشد، ممکن است که هر کس و یا هر نهادی بتواند به آن دسترسی داشته باشد و از طریق آن کاربر را زیر نظر داشته باشد.
 
براساس این تحقیق، وبکم تعبیه شده در برخی کامپیوترهای امروز طوری طراحی شده اند تا از این اتفاق جلوگیری کنند. این شرکت های کامیپوتری سعی کردند راهی را ارائه کنند تا هرگاه وبکم در حال استفاده است، چراغ آن روشن شود، اما در عمل این موضوع محقق نشده است.
 
لپتاپ های امروزی از لحاظ سخت افزاری با لپتاپ های گذشته تفاوت دارند. در این کامپیوتر ها بیش از یک چیپ وجود دارد: یک چیپ در باتری، یک چیپ در صفحه کلید و یکی در دوربین.
 
ˈمک بوک ایرˈ طوری طراحی شده است تا از اجرا شدن نرم افزاری در ˈسی پی یوˈ که باعث شود تا دوربین وب کم بدون روشن شدن چراغ کار کند، جلوگیری کند اما محققان راهی را یافته اند تا بفهمند چگونه می توان چیپ داخل دوربین را دوباره برنامه نویسی کنند تا این ویژگی امنیتی را در آن بشکنند. به همین دلیل 
 
اکنون بسیاری از هکر ها به این فکر افتاده اند که چگونه می توان این چیپ را دوباره برنامه نویسی کرد. 
 
کارشناسان امنیت فضای سایبر پیشنهاد می دهند: برای این جلوگیری از بروز این همه مشکل و عواقب نامناسب اجتماعی و… که ناشی از دوربین کوچک لپ تاپ کاربراست، یک راه ساده و ارزان- پوشاندن دوربین وبکم با یک تکه کاغذ یا چسب- وجود دارد که درصورت توجه کاربر این مشکلات هیچ وقت بوجود نمی آید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.