سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

December 31, 2013
13:52 سه شنبه، 10ام دیماه 1392
کد خبر: 59929

تاریخچه تغییرات مدیریتی در همکاران سیستم

systemgroup-newCEO.jpg

گروه همکاران سیستم، در راستای نهادینه کردن صنعت IT در بیست و پنجمین سال فعالیت خود با ۱۰۰۰ نفر پرسنل و بیش از ۱۲۰۰۰ مشتری، همچنان به عنوان بزرگ‌ترین شرکت تولید نرم افزار در ایران در بازار فعالیت می‌کند. گروه همکاران سیستم با ۲۴ شرکت منطقه‌ای، ۲۰ شرکت تحت لیسانس و ۶ شرکت تخصصی حوزه فعالیت خود را همگام با فناوری روز توسعه داده و عرضه محصولات و خدمات همکاران سیستم را در سراسر کشور زیر پوشش قرار می‌دهند. 
 
همکاران سیستم در مجموعه شرکت‌هایش بیش از ۱۰۰ مدیر دارد که در قالب یک تیم مدیریتی منبعی پویا از استعداد‌ها و سرمایه‌های این شرکت را تشکیل می‌دهد. عزم همکاران سیستم بر آن بوده تا در چرخه مدیریتی خود جدا از موسسین، تیم مدیریت خود را تجهیز کند تا بتواند از میان این تیم، مدیران ارشد را تا عالیترین سطوح، توسعه و معرفی نماید. اینک این تیم مدیریتی ظرفیتی ایجاد کرده که به پشتوانه آن، توان برداشتن گامهای بلند و نگاه توسعه طلبانه به کسب و کار برای همکاران سیستم می‌سر شده است. 
در هر دوره از بلوغ شرکت مدیران قدیمی و با تجربه همکاران سیستم، جایگاه و نقششان در تیم مدیریتی تغییر کرده است، به طوریکه در نقشی جدید در کنار مدیرعامل و تیم مدیریتی وی، قوت‌ها و تجربیاتشان را در اختیار مدیران جدید قرار داده‌اند. پیمودن این چرخه به تقویت نظام مدیریتی گروه و موفقیت بیش از پیش مجموعه همکاران سیستم، کمک شایانی کرده است.
 
دوره اول؛ شروع فعالیت تا سال ۸۳
 
نخستین مدیرعامل شرکت محمود نظاری بود که در دوره مدیریت او، شرکت همکاران سیستم شکل گرفت. در ۱۰ سال اول تاسیس، زیرساخت‌ها و پایه‌هایی اساسی ایجاد شد که به سود آوری عمده شرکت در سال‌های بعدی کمک شایانی کرده است. در این دوره ارتباط نزدیک مدیران ارشد با کارکنان، مشتریان و بازار رواج یافته به طوری که بسیاری از مشتریان قدیمی همکاران سیستم از نزدیک با آقای نظاری و رحیمی در ارتباط بوده‌اند. 
همکاران سیستم در این زمان موقعیت خود را در بازار تعریف کرده و برندی مستحکم در بازار نرم افزار ایجاد کرده است. این شرکت توانست ارتباطی با مشتریان خود ایجاد کند که در صنعت نرم افزار ایران منحصر به فرد است. در این دوره مطالعات و تحقیقات در حوزه تکنولوژی در دستور کار قرار گرفت و تلاش تیم مدیریتی بر آن بود تا سازو کارهای مشابه شرکت‌های پیشرفته دنیا را مورد استفاده قرار دهد. این امر سکوی پرش همکاران سیستم برای دستیابی به موفقیت‌های بیشتر شد. 
یکی از اصلیترین پایه‌هایی که در این دوره شکل گرفت، فرهنگ کاریِ همکاران سیستم بوده است. در این دوره سخت کوشی، دقت، ایجاد ارتباطات گسترده و اثر بخش، پاسخ‌خواهی و پاسخ‌گویی پایه‌گذاری شده است و همکاران سیستم با این فرهنگ و به واسطه محصولات و خدمات خود در بازار شاخص شد. همچنین تعداد مشتریان شرکت به عنوان یک شاخص موفقیت در حرفه نرم افزار زبانزد شده و از این بابت برند همکاران سیستم، قوام بیشتری گرفته است. 
در این دوره، دو ایده ارائه خدمات کیفی و نزدیکی به مشتریان در سراسر کشور، از طریق تاسیس شرکت‌های پناه، افزایش ارتباط با بازار، گسترده شدن کانالهای ارتباطی و تاسیس شرکت‌های تحت لیسانس در ذهن مدیران مجموعه شکل گرفت و زیرساخت‌ها و پایه‌های آن ایجاد گردید. این شرکت‌ها امروز نیز از قوت‌های همکاران سیستم به شمار رفته و بستری برای رونق صنعت IT در تمامی استان‌های کشور محسوب می‌شوند. 
در همین دوره نسل Windowsمحصولات همکاران سیستم تولید شد و شرکت با عرضه این محصولات و به اتکای کانال‌های متعدد فروش خود، به رونقی اساسی در کسب و کار دست یافت. امروز نیز که گروه همکاران سیستم نسل جدید محصولات راهکار محور خود، «راهکاران» را به بازار ارائه می‌کند، تیم مدیریتی رشدی شبیه به رشد ایجاد شده از عرضه نسل قبلی محصولات را انتظار دارند. در این دوره روند رشد تعداد مشتریان و کارکنان شرکت شیب قابل ملاحظه‌ای داشته‌ است. 
مجموعه این دستاورد‌ها توجه بازار را به همکاران سیستم به عنوان یک مجموعه کارآفرین جلب نموده است. 
در دوران مدیرعاملی محمود نظاری، شهریار رحیمی مدیر پشتیبانی و سپس مدیر فروش همکاران سیستم بوده و پس از آن مدتی در کنار محمود نظاری در حال آماده شدن برای ایفای نقش، به عنوان مدیرعامل جدید مجموعه بوده است. نهایتا در سال ۸۳، شهریار رحیمی به عنوان مدیرعامل گروه همکاران سیستم معرفی شد و محمود نظاری نقش رییس هیات مدیره گروه را به عهده گرفت.
 
 
دوره دوم؛ ۸۳ تا ۹۲
 
در این دوره که می‌توان از آن به عنوان دوره توسعه همکاران سیستم یاد کرد، شرکت از حدود ۴۰۰ نفر پرسنل به شرکتی ۱۰۰۰ نفره تبدیل شد. در این دوره مشتری محوری قوت گرفت و نفوذ شرکت در بازار عمیق‌تر شد. شرکت به بازدهی مناسبی رسید و محصولات Windows همکاران سیستم در بازار جایگاه خود را پیدا کرد. همچنین تبدیل سیستمهای مشتریان از نسل DOS به Windows تکمیل شد که به گواه بازار و مشتریان، این نسل از محصولات همکاران سیستم پایه‌هایی اساسی و زیرساختی مستحکم در چرخه صنعت کشور ایجاد کرده است. تعداد شرکت‌های پناه و تحت لیسانس بیشتری در این دوره تاسیس شدند و سرمایه‌گذاری قابل توجهی برای تاسیس این شرکت‌ها صورت گرفت. به تناسب تشکیل شرکت‌های بیشتر، تیم مدیریتی همکاران سیستم نیز بزرگ‌‌تر شد و مسئولیت-پذیری این تیم نیز قوت بیشتری گرفت. همچنین مدیریت بر هزینه‌ها نیز در این دوره، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت و زیرساخت‌های لازم برای این امر فراهم شد. 
از سال ۸۶ ایده ایجاد نسل جدید محصولات با تکنولوژی. NET در همکاران سیستم شکل گرفت و متخصصین محصولات، در واحد تحقیق و توسعه نرم افزار، کار خود را برای تعریف «راهکاران» آغاز کردند. از سال ۹۰ راهکاران وارد بازار شد و افزایش درآمد عرضه این محصولات از برنامه‌های مدیرعامل جدید همکاران سیستم است. راهکاران، ارائه راهکار به صنایع بزرگ، استراتژیک و بازار کسب و کارهای متوسط را هدف‌گذاری کرده است. 
در سال ۸۸ محصولات «سپیدار» و «دشت» همکاران سیستم برای پاسخ‌گویی به نیاز کسب و کارهای کوچک و اصناف ساخته شدند. مزیت اصلی این محصولات، سادگی و کیفیت آن‌ها است و تاکنون نیز تعداد قابل ملاحظه‌ای از فعالان اقتصادی در بازار کسب و کارهای کوچک و اصناف از این محصولات استفاده می‌کنند. 
شرکت در سال ۸۴ در هیات بورس پذیرفته شد و نهایتا با تصمیم هیات مدیره گروه در سال ۹۰ وارد فرابورس شد. 
در سال‌های اخیر شهریار رحیمی با تشکیل گروهی از مدیران اجرایی، ضمن به خدمت گرفتن ایشان در توسعه و رشد شرکت، فضایی برای پرورش مدیرعامل بعدی همکاران سیستم را ایجاد کرده و پس از مدتی مهدی امیری را به عنوان معاون خود در امور اجرایی برگزیده است.
 
 
دوره سوم؛ ۹۲ به بعد
 
هم‌اینک گروه همکاران سیستم پس از پشت سر گذاشتن ۲۵ سال فعالیت، در مقطعی است که ایجاد چابکی بیشتر در توسعه سازمان کار خود در قالب ایجاد تیم‌های کاری و شبکه‌های بیرون از مجموعه را در دستور کار دارد. همچنین گروه بنا دارد تا در زمینه تکنولوژی بلندپروازانه‌تر قدم بردارد و با نگاهی به بازار منطقه حضور خود را در بازارهای جدید بیازماید و بیشترین پوشش از مشتریان از طیف مشتریان کسب و کارهای کوچک تا سطح مشتریان استراتژیک و پروژه‌های بزرگ و ملی با کمک محصولات «سپیدار»، «دشت» و «راهکاران» خود داشته باشد. رسیدن به این اهداف جز با ایجاد زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری جدی برای ایجاد پایه‌هایی مستحکم امکان-پذیر نیست. 
در این خصوص، هیات مدیره گروه به این نتیجه رسید که مهدی امیری را که عضوی از تیم مدیریتی همکاران سیستم بوده، پیشینه‌ای قوی از تکنولوژی داشته و در دوره حضور خود در مجموعه، ظرفیت‌هایی اساسی از خود نشان داده است به عنوان مدیرعامل مجموعه انتخاب کنند. 
مهدی امیری که از سال ۸۶ معاون مدیرعامل شرکت اطلاعات مدیریت (کارخانه تولید نرم افزار همکاران سیستم) بود، در سال ۸۹ مدیرعامل این شرکت شد. در این زمان وی عضو هیات مدیره گروه نیز بود و پس از آن معاون مدیرعامل در امور منابع انسانی و زیرساخت شد. 
حضور وی در شرکت اطلاعات مدیریت همکاران سیستم، پیشینه‌ای فنی ایجاد کرده است که به مجموعه کمک می‌کند تا در راستای ارتقای کیفیت محصولات و به تبع آن ارتقای کیفیت خدمات قابل ارائه به مشتریان، حرکت رو به رشدی داشته باشد. تسلط او بر تکنولوژی ‌روز دنیا نیز نویدی بر این امر است. وی هم‌چنین به واسطه مسئولیتش در حوزه زیرساخت و منابع انسانی، مفهوم حرفه‌ای گری در کار را در همکاران سیستم عمده کرده است. 
وی با نظر هیات مدیره گروه، به عنوان مدیرعامل جدید همکاران سیستم انتخاب و شهریار رحیمی نیز پس از این انتقال همچنان در نقش نائب رئیس هیات مدیره فعالیت خواهد کرد. 
به زعم تیم مدیریتی همکاران سیستم عنصر روحیه تیمی اصلیترین خمیرمایه تداوم موفقیت این شرکت بوده است. در دوره‌های مختلف حیات این شرکت همواره ایجاد زیرساختی برای تداوم روحیه کار تیمی مدیران و اثرگذاری آن بر کسب و کار مورد توجه تصمیم‌گیران شرکت بوده است. همانند دوره‌های گذشته، اعضای هیات مدیره گروه در کنار تیم مدیریتی، با ایفای نقش مقتضی خود مدیرعامل جدید را در هدایت هر چه بهتر مجموعه برای رسیدن به اهداف کمک خواهند کرد. 
این چرخه با همین سبک و سیاق در دوره‌های آتی نیز تکرار خواهد شد و مهدی امیری نیز با همین روش در مجموعه ارتباطاتش با تیم مدیریتی همکاران سیستم و به تناسب جو پویای مجموعه، به دنبال شناسایی استعدادهای بیشتری خواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.