امنیت

فناوری اطلاعات

January 2, 2014
12:10 پنجشنبه، 12ام دیماه 1392
کد خبر: 59972

صفر و ۱۰۰ وی‌چت؛ مخالفان و موافقان چه می‌گویند؟

وی چت و موضوع فیلتر شدن آن در روزهای اخیر به عنوان یک موضوع داغ در بستر جامعه رسانه‌ای کشور ، موافقان و مخالفانی داشته است که نظرات آنها در طیفی ازقابل دسترس بودن مطلق تا فیلتر شدن کامل جای دارد.
 
وی چتWECHAT یک نرم افزار پیام رسان رایگان برای گوشی‌های هوشمند با سیستم عامل اندروید و آی او اس است که براساس برخی آمارهای اینترنتی بیش از 200 میلیون کاربر در سراسر جهان دارد .
 
به گزارش ایرنا، این فنآوری همانند بسیاری از فناوری های وارداتی ، فرهنگ استفاده صحیح آن همزمان با کاربرد آن وارد نشد و تبعات ناشی از آن تبدیل به دغدغه متولیان این حوزه شد تا اینکه سرانجام رسما این نرم افزار از پنجشنبه عصر فیلتر شد.
 
کاربری وسیع وی چت بسرعت آن را به یک شبکه اجتماعی درجهان تبدیل کرده است. این پدیده اگرچه با کاربردهای فنی به جهان رسوخ کرد اما قابلیت‌های کنترل کننده‌ای نیز داراست که همین امر سبب می‌شود تا هرنوع خطای تعامل در آن، مشکلات متعددی ازجمله به سرقت رفتن اطلاعات حقیقی و حقوقی را ایجاد کند.
 
درعین حال به گزارش برخی منابع خبری شبکه‌های اجتماعی مانند وی چت در صورت هدایت نشدن صحیح به دلیل قابلیت تجمیع اطلاعات امکان سوء استفاده را توسط منابع و شرکت‌های کنترل کننده فراهم می سازد.
 
به هر حال این پدیده اجتماعی دارای موافقان ومخالفانی است که برخی از رسانه های مختلف اعم از مکتوب و مجازی با رویکردهای مختلف آن را مورد بازبینی قرار داده اند که عمده ترین آنها به شرح ذیل است:
 
رویکردهای موافق فیلترینگ
فیلتر شدن صفحات با محتوای نامناسب مطلوب تر است
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، عضو ناظر مجلس در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه با مثبت ارزیابی کردن فیلترینگ صفحات با محتوای نامناسب به جای ایجاد محدودیت در استفاده از شبکه‌های اجتماعی در این خصوص گفت: فیلترینگ صفحات با محتوای نامناسب می‌تواند جایگزین خوبی برای فیلتر کلی شبکه‌های اجتماعی باشد؛ این اقدام مطلوب کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه نیز بوده و هیچ منعی از این بابت وجود ندارد.
 
محمد علی اسفنانی با یادآوری فیلترینگ شبکه اجتماعی وی چت، افزود: به طور حتم در بسیاری از موارد روش‌هایی که حاکمیت به کار می‌گیرد، لاجرم و از روی ناچاری است بدان معنا که ممکن است به مذاق افراد خوش نیاید اما راهی جز آن وجود ندارد.
 
فیلترینگ شبکه یا صفحه‌های اجتماعی، تنها مخصوص ایران نیست
محمد علی اسفنانی با طرح این مطلب که فیلترینگ شبکه یا صفحه‌ای اجتماعی، تنها مخصوص ایران نیست گفت : اگر فرهنگ سازی انجام شود ضرورتی به فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی نیست؛ همواره فرهنگسازی در همه کشورها حرف اول را می زند و در صورت اجرایی شدن این مهم شاهد تخلفات کمتری بین کاربران این صفحه ها هستیم.
 
وی چت و وایبر به عنوان مصادیق جنگ نرم در کمین جوانان است
خبرگزاری فارس در مطلبی از قول زهرا سجادی به عنوان یک فعال جامعه زنان گزارش داد : وی چت و وایبر در فضای مجازی و مباحث سایبری مصداق جنگ نرم است که در کمین جوانان جامعه است و باید راهکارهای جدی برای مقابله با آن اندیشیده شود. اگر ما به این مسئله نپردازیم دایره ارتباطات جوان ها به طرز خطرناکی افزایش پیدا می کند و اگر راهبردی برای کنترل فضای مجازی وجود نداشته باشد تهدیدها و خطراتی را برای آینده جوان ها در انتظار دارد و هرچه سرعت اینترنت بیشتر باشد خطر بیشتری دارد.
 
رویکردهای مخالف فیلترینگ
آیا روش‌های گاز انبری ادامه می‌یابد؟
سایت تحلیلی خبری عصر ایران با این تیتر دریادداشتی به قلم صادق حسینی به نقد فیلترینگ وی چت پرداخته و نوشته است: فیلتر شد! توقیف شد تیتر تکراری دهه 80 و 90 جامعه ایرانی است که این بار نصیب وی چت شد.
 
البته برای جامعه جوان و هوشمند ایرانی به مصداق راه های رسیدن به خدا، روش های متعددی برای رسیدن به فیلتر شده ها وجود دارد اما مسئولان فیلترینگ به مصداق العاقل یکفیه الاشاره اگر در روش بیش از 10 ساله شان تامل و تدبیر می کردند از رشد سریع کاربران شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های فیلتر شده متوجه می‌شدند که چقدر در رسیدن به اهداف شان توفیق داشته اند.
 
این نویسنده در مقاله خود تاکید می‌کند: مردمی که به خیز من سرهنگ نیستم؛ حقوق دان هستم حسن روحانی لبیک گفتند و او را انتخاب کردند، انتظارشان این است از روش ها گازنبری اجتناب شود، رویه‌ها به روز و اصلاح گردند و راه‌های آزموده شده و بدون نتیجه، دوباره به کار گرفته نشود.
 
از دیدگاهی دیگر انتشار این خبر مبهم که وزرای دولت که عضو کارگروه هستند به فیلترینگ وی چت رای مثبت داده‌اند نشان می‌دهد برخلاف لبخندها و صحبت‌های روکش شده رسانه‌ای، آنها به دلیل فاصله نسلی شان چندان درک و شناختی از فضای مجازی، ابزارها و فرهنگ اینترنت ندارند.
 
تکنولوژی قابل انکار نیست
روزنامه اعتماد روز شنبه سی ام آذر در مطلبی به قلم محمد سلطانی فر نوشته است : مبارزه با پدیده‌های جدید و تکنولوژی‌های نو، موضوع تازه‌ یی در کشور ما نیست. هرازگاهی شاهد این قضیه هستیم که هر زمانی که پدیده جدید ارتباطی وارد این کشور شده است، نخستین قدم در مواجهه با آن، کنترل و حتی در مواقعی قطع آن بوده است.
 
صرف اعلام کردن ممنوعیت وی چت و حتی فیس بوک راه جدیدی پیش روی ما نخواهد گذاشت و شرایط را تغییر نمی‌دهد، بلکه تنها یک تاخر فرهنگی و زمانی ایجاد می کند که در این روند یک سری سرمایه‌های مادی و معنوی از بین رفته و در واقع تلف می‌شود.
 
این نویسنده می‌افزاید: در میان مهم ترین ویژگی‌های تکنولوژی‌ها که آنها را به جزیی جداناشدنی از زندگی امروزی تبدیل کرده است می‌توان به این ویژگی مهم اشاره کرد که تکنولوژی، به ذات خود قابل انکار کردن نیست: چه تکنولوژی ارتباطی باشد، چه بقیه تکنولوژی‌ها. متاسفانه رسانه ملی و رسانه‌های دیگر کشور از واقعیت‌های دنیای فناوری ارتباطات فرار کرده و به جای اینکه به مردم راه استفاده درست از رسانه‌ها را یاد بدهند و سطح سواد رسانه‌یی آنها را بالا ببرند بحث مقابله ابتدایی را در پیش می‌گیرند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.