اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 5, 2014
16:22 یکشنبه، 15ام دیماه 1392
کد خبر: 60022

چرا اینستاگرام نباید فیلتر شود؟

شهرام رستمی
 @shahrammrl
 
اینستاگرام دوهفته‌گذشته برای ساعتی فیلتر و بعد رفع فیلتر شد. مساله‌ای که در این مطلب قصد بررسی آن را داریم این پرسش است که آیا فیلتر کردن اپلیکیشن اینستاگرام کار درستی خواهد بود؟ پاسخ خیر است. به دلایلی که در ادامه آورده شده است: 
 
۱- اپلیکیشن اجتماعی اینستاگرام یک شبکه اجتماعی است که کاربرانی از طیف‌های مختلف جامعه دارد: در حقیقت اینستاگرام نمودی از کل جامعه است. مساله‌ای که در غالب شبکه‌های‌اجتماعی به دلیل فیلتر بودن صادق نیست و این شبکه‌ها میزبان فقط طیف خاصی از کاربران ایرانی هستند. در اینستاگرام بخش‌ها، طیف‌ها و طبقه‌های مختلف جامعه حضور دارند.  به‌عنوان مثال هنرمندان و ورزشکاران در اینستاگرام حضوری فعال و حقیقی دارند و به دلیل عدم فیلترینگ این شبکه‌اجتماعی، حضور خود را تایید نیز می‌کنند. این مساله درخصوص چهره‌های سیاسی، فعالان فرهنگی، رسانه‌های خبری و… نیز صادق است.  چنان‌که دیده‌ایم در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیداهای محترم، ضرورت حضور در این فضا را درک کرده و در آن مشغول فعالیت‌های انتخاباتی شدند. از این جهت اینستاگرام جامع‌ترین شبکه‌اجتماعی فعال در ایران است و ظرفیت‌های بالقوه فراوانی دارد. 
 
۲- اینستاگرام فرهنگ و درک کاربران از شبکه‌های‌اجتماعی را ارتقا داده است: کاربران این شبکه رفتارهایی مشابه آنچه بر صفحه مسی گذشت را از خود بروز نمی‌دهند. حضور چهره‌های سرشناس داخلی و هنرمندانی که طرفداران فراوانی دارند و نزدیکی بیش از پیش کاربران با این اشخاص، مفهوم و کارکرد‌های شبکه‌های اجتماعی را بیش از پیش به کاربران داخلی می‌نمایاند. کاربر ایرانی اینستاگرام، حالا بهتر از هر کاربر دیگری با مفهوم و کارکردهای شبکه‌های‌اجتماعی و تحولی که در ارتباطات پدیده آمده آشناست. 
 
۳- اینستاگرام به رونق فضای کسب وکار در فضای مجازی ایران کمک می‌کند: اگر از کاربران اینستاگرام باشید، قطعا متوجه اکانت‌هایی شده‌اید که مربوط به شرکت‌ها و کمپانی‌های داخلی هستند. اکانت‌هایی که با برگزاری مسابقات مختلف بین کاربران، معرفی محصولات خود و تبادل‌نظر با کاربران و مخاطبان، درصدد بهبود و رونق کسب وکار خود هستند. درست است که بسیاری از سرویس‌های تبلیغاتی بین‌المللی امکان استفاده از تبلیغات را به روی ایرانیان بسته‌اند؛ با این حال بسیاری از کسب‌وکارها، مخصوصا کسب‌وکارهای کوچک، به کمک اینستاگرام و طیف کاربران گسترده آن سعی در رونق کسب‌وکار خود دارند. با پیشرفت این تفکر (رونق کسب و کار با استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی) می‌توان امید داشت حضور برندها در سایر بخش‌های وب فارسی بهتر و گسترده‌تر شود. 
 
مطالب مطرح شده در بالا فقط بخشی از دلایلی است که در دفاع از عدم فیلترینگ اینستاگرام می‌توان به میان آورد. موضوعات دیگری از قبیل نبود مشابه و جایگزین داخلی
 و … نیز وجود دارد که می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد. امید است همان‌طور که می‌گویند، فیلترینگ اینستاگرام یک مشکل فنی بوده و به کلی رفع فیلتر شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.