اینترنت و شبکه

باندپهن ثابت

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

January 5, 2014
16:32 یکشنبه، 15ام دیماه 1392
کد خبر: 60027

دبیرخانه شرکت‌های PAP: رعایت عدالت در شرایط حاضر، محک بزرگ وزارت ICT است

در چهار ماه گذشته پس از کسب تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از سوی جناب آقای محمود واعظی، جلسات متعددی با شرکت‌های PAP به منظور رفع موانع و چالش‌های پیش روی فعالیت آنها به ویژه واگذار نکردن امکانات اولیه واگذاری ADSL از سوی مخابرات به شرکتهای  PAP برگزار شد. اما چالش‌ها هنوز مرتفع نشده‌اند و شرکت‌های PAP درحالی به سختی امکان بقا و فعالیت در بازار دارند که شرکت مخابرات ایران در این مدت به واسطه در اختیار داشتن امکانات انحصاری در این مدت سهم عمده‌ای از بازار اینترنت کشور را به دست آورده است. برهمین اساس عبدالمحمد بیدختی‌نژاد، مسوول دبیرخانه شرکت‌های PAP رعایت عدالت در این بازار را محک بزرگی برای وزارت ICT توصیف می‌کند.
 
در چهار ماه گذشته با روی کار آمدن دولت یازدهم، وزارت ارتباطات جلسات متعددی با شرکت‌های PAP برای رفع مشکلات موجود با مخابرات برگزار کرد. این مشکلات به صورت کلی شامل چه مواردی هستند؟
براساس مستندات و سوابق موجود، شرکت مخابرات ایران و زیرمجموعه‌های استانی نه تنها پایبند به رعایت حقوق اولیه پروانه شرکت‌های انتقال داده (PAP) و الزامات پروانه خود نیست، بلکه به صراحت بسیاری از مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات مانند مصوبات 90، 97، 152 و 166 را بی‌اعتبار تلقی می‌کند. بر کسی پوشیده نیست که مشکلات شرکت‌های PAP با مخابرات در نهایت منجر به تدوین و تصویب آیین‌نامه تعاملی جلسه 97 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات شد اما چون شرکت مخابرات ایران اجرای آن را قبول نکرد، این آیین‌نامه هیچ وقت اجرایی نشد.
باتوجه به اینکه این آیین‌نامه با تعامل و مشارکت PAPها و مخابرات و با حضور رگولاتوری تدوین شد، چرا درحالی که مصوبات رگولاتوری لازم‌الاجرا هستند به اجرا درنیامد؟
ما هر وقت برای پیگیری اجرای این آیین‌نامه به سراغ رگولاتوری رفتیم، اظهار گردید ضمانت اجرایی محکم برای این آیین نامه مصوب نداریم و نمی‌توانیم مخابرات را به اجرای آن مجبور کنیم. حتی شورای رقابت هم در مصوبه 106 خود سهم حداکثر 10 درصدی از بازار اینترنت پرسرعت برای شرکت مخابرات ایران تصویب کرد اما هیچ یک از این مصوبات نتوانست مانع از قانون‌شکنی مخابرات در این بازار بشود.
چه درخواستی برای رفع مشکلات توسعه اینترنت در کشور از وزارت ارتباطات داشته‌اید؟
با روی کارآمدن دولت جدید خیلی گرایش و برخوردهای مثبتی را برای رفع مشکلات شاهد بودیم و چند جلسه نیز با وزیر ارتباطات و معاونان ایشان او درخصوص قانون‌شکنی مخابرات برگزار شد و درهمه موارد قول مساعد از وزیر ارتباطات برای رفع مشکلات گرفتیم. تنها خواسته ما اجرای قانون و اجرای مصوباتی همچون مصوبه¬ی 97 کمیسیون تنظیم مقررات و رعایت حقوق مندرج در پروانه شرکت‌های PAP و شرکت مخابرات ایران است چراکه اگر قانون رعایت شود، مشکلات واگذاری ADSL در بازار مرتفع می‌شوند و در نهایت همه¬ مردم و جامعه سود خواهد برد.
ظاهرا شما از وزارت ارتباطات خواسته‌اید جلوی واگذاری پهنای باند به مخابرات را بگیرد.
موضوعی که ما را نگران کرده، این بوده که اگر در دو ماه گذشته پهنای باندی به شرکت مخابرات ایران واگذار نشد، به دلیل اختلاف حساب‌های میان وزارت ارتباطات و شرکت‌های مجموعه آن با مخابرات بوده است و در این میان رعایت شرایط پروانه‌ای درنظر گرفته نمی‌شد. سوال ما این است که چرا دولت با استفاده از ابزارهای کنترلی جلوی مخابرات را برای رعایت قانون نمی‌گیرد؟ مگر نه این که تنظیم مقررات باید عدالت و انصاف را در برابر همه دارندگان پروانه اجرا کند؟ اگر یک کاربر خانگی از شرکت‌های PAP شکایت کند، رگولاتوری اپراتور را مجبور می‌کند ظرف مدت پنج روز رضایت کاربر را جلب کند. این درحالی است که کسی به شکایت PAPها که هر کدام صدها هزار مشتری دارند و میلیاردها تومان هم هر ماه به مخابرات پرداخت می‌کنند، توجه نمی‌کند. این برخورد دوگانه با اپراتورها است. اگر شرکتهای  PAP تخلف کنند، به آنها امکانات داده نمی‌شود و ضمن برخورد با آنها با جریمه و تهدید به لغو پروانه مواجه می‌شوند. چرا این رویکرد در مورد مخابرات اجرا نمی‌شود و از این موقعیت در برابر او برای رعایت عدالت در بازار ADSL استفاده نمی‌کنند؟
یعنی جلسات با وزارت ارتباطات به ویژه معاونت فناوری و امور بین‌الملل که به طور مشخص از طرف وزیر ارتباطات برای حل مشکلات شرکت‌های خصوصی منصوب شده بودند، بی‌نتیجه مانده است؟
در این چهار ماه با وجود این که در جلساتی که که با معاون وزیر ارتباطات برای حل مشکلات شرکتهای PAP برگزار شد و صحبت‌هایی که شد، برخوردها مثبت بود اما عکس‌العمل وزارت ارتباطات در مورد این درخواست شرکت‌های PAP برای رعایت عدالت و برخورد یکسان برای دارندگان پروانه محک بزرگی برای وزارت ارتباطات است. در نامه سرگشاده‌ای هم که برای وزارت ارتباطات ارسال کردیم، در شرایطی که رگولاتوری پیش از این می‌گفت ابزار کنترلی برای جلوگیری از فعالیت‌های غیرقانونی مخابرات ندارد، یک درخواست مشخص داریم که جلوی مخابرات و واگذاری پهنای باند به مخابرات تا زمان رعایت شرایط رقابت گرفته شود.
درحال حاضر سهم شرکت مخابرات و شرکت‌های PAP از بازار ADSL کشور چقدر است؟
شرکت مخابرات در نتیجه این رفتارها و ممانعت از اقدامات غیرقانونی در بازار اینترنت پرسرعت به تنهایی سهم حدود 60 درصدی از مشتریان و 75 درصدی از بازار مالی را دارد و در شرایطی که یازده شرکت PAP قادر به دریافت امکانات اولیه و رقابت عادلانه در بازار نیستند، تنها 40 درصد از سهم مشتریان و 25 درصد بازار مالی را در اختیار دارند. ضمن اینکه به دلیل واگذار نکردن امکانات به شرکت های PAP، کاربران مجبور به استفاده از خدمات انحصاری در بازار هستند.
انتظارتان از رگولاتوری و دولت چیست؟
انتظار می‌رود سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از ارایه امکانات جدید و به طور مشخص پهنای باند اینترنت به شرکت مخابرات ایران تا زمان رفع تخلفات و اجرای مفاد پروانه شرکت‌های انتقال داده ندا و پروانه مخابرات، به صورت جدی ممانعت به عمل بیاورد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.