اپراتورها

January 6, 2014
14:27 دوشنبه، 16ام دیماه 1392
کد خبر: 60060

پارسینه: روابط‌عمومی مخابرات، حامی کارکنان یا در جدال با آنها؟!

پارسینه نوشت: مدیر روابط‌عمومی وظیفه دارد به خواسته‌ها و گلایه‌های کارکنان مجموعه، واکنش‌هایی منطقی نشان دهد.

مدیران روابط‌عمومی، زبان ناطق و سخنگوی مجموعه‌های متبوعشان محسوب می‌شوند. به‌عبارت دیگر جامعه، هر ارگان و مجموعه‌ای را از میان روش‌های رفتاری و کلامی روابط‌عمومی‌ها می‌شناسد. بنابراین اینکه مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی‌ها چه می‌گویند و چگونه رفتاری دارند، بسیار حساس و در جهت‌دهی تصور مخاطبان نسبت به آن مجموعه، بسیار تأثیرگذار است.
 
روابط‌عمومی در هر مجموعه‌ای مانند پلی است میان آن مجموعه و مخاطبانش. اما نباید از آن بخش مهم از تعریف روابط‌عمومی غافل شد که این پل، کارکنان آن مجموعه تا مدیران ارشد را نیز به هم متصل می‌سازد. به‌عبارت دیگر این روابط‌عمومی‌ها هستند که موظفند خواسته‌های پرسنل مجموعه خود را بدانند و بشنوند و آنها را به مدیران بالا رتبه منتقل کرده و  پاسخ بطلبند. اما آیا همه روابط‌عمومی‌ها به این اصول پایبندند؟
 
اندکی پیش گفتگوی کوتاهی با مدیر روابط‌عمومی شرکت مخابرات در یکی از بخش‌های خبری رسانه ملی پخش شد که در آن، گزارشگر یکی از مشکلات بحث‌برانگیز  پرسنل آن مجموعه را با او مطرح کرد و دکتر داوود زارعیان، مدیرکل روابط‌عمومی، پاسخ حیرت‌انگیز و به دور از انتظاری داد. موضوعی که گزارشگر مطرح کرد این بود که چرا تصمیمی برای تغییر وضعیت قرارداد کارکنانی که در مراکز مخابراتی به فعالیت مشغولند و به دلیل ارتباط مستقیم با ارباب رجوع، در شرایط کاری سختی نیز به سر می‌برند، گرفته نمی‌شود. 
 
این گروه از کارکنان که ‌جمعیت کمی نیز ندارند، سابقاً جزو نیروهای پیمانکارهای مخابرات بوده‌اند و اکنون دو سالی هست که روش پیمانکاری برچیده شده و با شرکت تی‌سی‌تی طرف قرارداد شده‌اند. اما بر خلاف وعده‌هایی که در مورد تغییر نوع قرارداد و افزایش حقوق‌هایشان به آنها داده شده بود، هیچ تصمیمی هنوز گرفته نشده است. گزارشگر از داوود زارعیان پرسید که چرا نیروهایی که به تازگی با شرکت مخابرات وارد همکاری شده‌اند، نسبت به آن دسته از کارکنانی که نامبرده شد، حقوقی سه برابر و گاهی بیشتر دارند، در حالی‌که آن دسته از کارکنان،‌ بعضاً سابقه‌هایی پانزده ساله دارند. زارعیان پاسخ داد که من اگر در چنین شرایطی از لحاظ شغلی قرار بگیرم، آن محل را ترک کرده و کارم را تغییر می‌دهم!
 
بخش بزرگی از کارکنان مراکز مخابراتی، بی‌تردید از این پاسخ مدیرکل روابط‌عمومی مخابرات رنجیده خاطر و سرخورده شده‌اند. جامعه نیز از چنین رفتارهای بی‌پروا و فرافکنانه‌ای حیرت‌زده و متشنج خواهد شد. 
 
مدیر روابط‌عمومی وظیفه دارد به خواسته‌ها و گلایه‌های کارکنان مجموعه، واکنش‌هایی منطقی نشان دهد و اگر هم نشان نداد و جریان رسانه‌ای شد، لااقل در آن هنگام روش درست و پاسخ معقولی بیابد و از دیدگاه جامعه نسبت به دستگاه متبوعش محافظت کند. کارکنان هر مجموعه‌ای، محقند که مطالبات خود را به واحد روابط‌عمومی انعکاس دهند و منتظر پاسخ‌هایی درخور بمانند. پاسخ‌هایی که آنها را به حرفه خود علاقه‌مند و پایمندتر کند، نه آنکه آنها را مأیوس سازد. به راستی این پاسخ مدیر روابط‌عمومی مخابرات به مطالبه کارکنان، چه چیزی جز ناامیدی به همراه دارد؟ و آیا می‌توان کتمان کرد که دلسردی آنها نسبت به شغل خود، مستقیماً بر روحیه مراجعان به مراکز مخابراتی و هم‌میهنانمان تأثیر خواهد گذاشت؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.