اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

January 7, 2014
23:42 سه شنبه، 17ام دیماه 1392
کد خبر: 60081

تاکید بر رعایت حد پرتوگیری استاندارد در شبکه‌های تلفن همراه

نشست خبری مسوولان ارشد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان انرژیِ اتمی، رگولاتوری و مسوولان فنی اپراتورها در حاشیه همایش "ایمنی تشعشع در شبکه های تلفن همراه" در دانشگاه تبریز تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان شرقی، معاون رئیس سازمان انرژی اتمی در این نشست اظهار کرد: نه تنها مسوولان بلکه آحاد جامعه نگران تشعشع‌های شبکه‌های تلفن همراه هستند.
 
ناصر راستخواه با بیان اینکه نیاز به فناوریهای نو در جامعه دلیل اقبال مسوولان به بسترسازی این فناوریهاست، خاطرنشان کرد: می توان از تکنولوژی به شیوه‌ای صحیح بهره جست.
 
وی ادامه داد: در زمینه تشعشع‌های شبکه‌های تلفن همراه خلا قانونی نداریم و قانون جامع است ولی رفاه طلبی بیش از حد ما را دچار مشکل می کند.
 
وی با بیان اینکه اپراتورها باید به سمت به حداقل رساندن خطرات امواج رادیویی حرکت کنند، خاطرنشان کرد: نظارت سازمان انرژی اتمی بر تشعشعات شبکه های تلفن همراه نگرانیها را از بین برده است.
 
عضو هیات مدیره انجمن حفاظت در برابر اشعه ایران و کارشناس سازمان انرژی اتمی نیز در این نشست گفت: با توجه به تنوع در تعداد آنتنهای روی دکل، محل و ارتفاع نصب هر یک، تنوع در فرکانسهای تابشی آنتنها نمی توان برای دکل‌ها حریم ثابتی تعیین کرد.
 
دلنواز فروردین اظهار کرد: برای هر دکل با کلیه آنتنهای نصب شده روی آن باید حد پرتو گیری رعایت شود.
 
وی اضافه کرد: خوشبختانه کشور ایران از سال 1368 در قانون حفاظت در برابر اشعه و آیین نامه آن پرتوهای غیر یون ساز را هم لحاظ کرده است.
 
فروردین ادامه داد: منظور از استاندارد پرتوهای غیر یون ساز حدود پرتوگیری مصوب 8567 است و حدود استاندارد در موسسه تحقیقات استاندارد صنعتی ایران تصویب شدند.
 
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در تمام بازه فرکانسی GSM، حد استاندارد 4/4 وات متر مربع در نظر گرفته می شود و سازمان انرژی اتمی به اپراتور ها از این مقدار بالاتر اجازه فعالیت نمی دهد.
 
وی ادامه داد: اگر روی یک دکل هم آنتن تلفن همراه و هم آنتن وایمکس نصب شود حد پرتوگیری برای فرکانس تلفن همراه یعنی 440 میکرو وات بر سانتیمتر مربع باید رعایت شود.
 
وی با بیان اینکه هر اپراتور پس از نصب آنتن روی دکل موظف است شدت کل پرتو را اندازه گیری کند، گفت: در صورتی که میدان ترکیبی از چند فرکانس باشد سخت گیرانه‌ترین حالت و کمترین حد برای آن فرکانس رعایت می شود.
 
فروردین تاکید کرد: آنچه که مهم است این است که فاصله 10 متری از آنتن حفظ شود ولی از آنجا که آنتن در فاصله بالاتری قرار می گیرد خطرات ناشی از این تشعشعات به طور چشم گیری کاهش پیدا می کند.
 
رئیس حفاظت در برابر اشعه ایران نیز در این نشست با بیان این‌که تلفن همراه مانند دیگر تکنولوژی‌ها مزایا و معایبی دارد گفت:‌ البته باید برای معایب آن چاره‌ای اندیشید و استانداردهای مورد نظر را رعایت کرد که این استانداردها در کشور ما نیز رعایت می‌شود.
 
محمد رضا کاردان اظهار کرد: تحقیقات استانداردی در خصوص مخاطرات اموج رادیویی آنتن‌های BTS صورت نگرفته و تحقیقات پراکنده نمی تواند مبنای تصمیم گیری برای لحاظ استانداردها در این خصوص باشد.
 
وی ادامه داد: سازمان‌های متولی بحث‌شان براین است که این استانداردها رعایت می‌شود و به اعتقاد ما استانداردهایی که در ایران تدوین شده، منطبق بر آخرین استانداردهای و به‌روزترین استانداردها در دنیا و کشورهای پیشرفته است.
 
مدیر کل ارتباطات شمالغرب کشور نیز در این نشست گفت: استفاده مشترک اپراتورها از یک دکل برای کم کردن نافرمی های بصری این دکل ها در شهرها ضروری است.
 
رشیدی افزود: ارائه سرویس در پوشش‌های داخلی مجتمع‌های رفاهی برای افزایش آنتن دهی گوشی های همراه با همکاری مالک ساختمان و بر اساس پروانه صورت می گیرد.
 
مدیر کل صدور پروانه‌های رادیویی نیز در این نشست با بیان اینکه پالایش دکل‌ها مد نظر ماست افزود: متاسفانه محیط زیست استانداری برای زیباسازی این دکل‌ها ارئه نمی‌کند در صورتی که اپراتورها باید روش‌ها و معیارهایی داشته باشند.
 
عظیم فرد تشعشع‌های مورد استفاده در بخش دفاعی کشور را برای سازمان تنظیم مقررات تعریف شده دانست و افزود: اینطور نیست بخش دفاعی در استفاده از امواج رها شده باشد.
 
مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجانشرقی نیز در این نشست بر گسترش فعالیت اپراتورهای تلفن همراه در سایه طراحی مناسب آنتنهای BTS تاکید کرد و گفت: رعایت استانداردهای علمی رفع کننده نگرانیهای مردم در مورد تشعشع شبکه‌های تلفن های همراه است.
 
بهمن حسین زاده اضافه کرد: افرادی در گوشه و کنار شبکه‌های خبری همه روزه مدعی خطرات این امواج برای مردم می‌شوند و در این رابطه توصیه و هشدارهایی ارائه می کنند ولی باید گفت بیشتر این ادعاها فاقد پشتوانه علمی است.
 
وی با اشاره به اینکه اپراتورهای تلفن همراه پروانه اشتغال به کار با پرتوهای ماکرویو و رادیویی را به صورت سه ساله از سازمان انرژی اتمی دریافت می کنند، گفت: در این سه سال از سوی سازمان انرژی اتمی تحت مراقبت هستند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.