تلفن همراه

فناوری

فناوری اطلاعات

لبه تکنولوژی

January 8, 2014
0:52 چهارشنبه، 18ام دیماه 1392
کد خبر: 60104

گزارش تصویری از بزرگترین نمایشگاه الکترونیکی دنیا: CES از سال‌ 1967 تا 2013

"نمایشگاه محصولات الکترونیکی مصرفی"(CES) به عنوان بزرگترین نمایشگاه فناوری جهان در سال 2013 میلادی 150 هزار شرکت‌کننده داشت که این رقم نسبت به 156 هزار شرکت‌کننده آن در سال 2012 میلادی کمتر بود. 
 
 
این نمایشگاه بزرگ همواره طی چندین روز متوالی در ماه ژانویه،‌ در لاس‌وگاس آمریکا توسط "سازمان محصولات الکترونیکی مصرفی"(CEA) برگزار می‌شود و بزرگترین شرکت‌های فناوری و رسانه‌های خبری به همراه افرادی از سراسر جهان در آن حضور میابند. 
اهمیت این نمایشگاه به اندازه‌ای است که شرکت‌های بزرگ فناوری سعی می‌کنند آخرین محصولات و دستاوردهای خود را در آن به نمایش بگذارد.
 
با نزدیک شدن به زمان برگزاری CES 2014، آژانس خبری فناوری ارتباطات و اطلاعات(ایستنا)  گزارش تصویری این نمایشگاه بزرگ را بین سال‌های 1967 تا 2013 منتشر کرده است.
https://assets.sbnation.com/assets/1945957/1967CES_05.jpg
سال 1967
نخستین نمایشگاه در ژانویه 1967 در شهر نیویورک برگزار شد. در این نمایشگاه درمجموع 14 شرکت حضور داشتند که از جمله‌ آن‌ها می‌توان به ال‌جی، موتورولا و فیلیپس اشاره کرد. در آن زمان فضایی به وسعت 100 هزار پا به نمایشگاه اختصاص داده شده بود. نمایشگاه CES آن زمان زیرمجموعه جدیدی از "نمایشگاه موسیقی شیکاگو" بود که تا آن زمان بزرگترین نمایشگاه محصولات الکترونیکی جهان محسوب می‌شد.
 
سال 1967
در سال 1967 همچنین غرفه مربوط به جوانان نیز با نام CES Guides برگزار شد. نخستین نمایشگاه CES با محوریت محصولات الکترونیکی جامد در معرض دید عموم قرار گرفت و در آن زمان شرکت‌های ژاپنی حاکمیت بازار را برعهده داشتند.
 
 
سال 1969
این نمایشگاه مانند سال قبل در چند هتل شهر نیویورک برگزار شد. نمایشگاه CES ’69 در حالی برگزار شد که تلویزیون 1.5 اینچی پاناسونیک با وزن تنها 2 پوند به عنوان بهترین محصول توجه همگان را به خود جلب کرد. در این نمایشگاه از نخستین هدفون‌های استریو FM برای گوش دادن به رادیو نیز رونمایی شد.
 
 
سال 1969
در نمایشگاه سال 1969 گیرنده‌های رادیویی و تلویزیونی به صورت گسترده عرضه شدند و مدیرعامل شرکت RTC در آن سال ابراز نگرانی کرده بود که صنعت فناوری به قدر کافی تلاش نمی‌کند تا مشتریان و مصرف‌کنندگان را به سمت خود جذب کند.
 
 
سال 1971
در سال 1971 محل برگزاری نمایشگاه به شهر شیکاگو انتقال یافت و تا سال 1977 نیز در آن شهر برگزار شد. در نمایشگاه سال 1970 شرکت سونی با دستگاه ویدیویی U-Matic VCR توانست عنوان تولیدکننده بهترین فناوری سال را از آن خود کند. این محصول در سال 1971 وارد بازار شد.
 
 
سال 1971
مهم‌ترین فناوری‌هایی که در نمایشگاه این سال عرضه شدند تجهیزات صوتی شامل کاست‌های 8 ترک(Track)، کاست‌های خام و نوارهای صوتی با قابلیت ضبط صدا بودند. هدفون‌ها نیز در این سال با اندازه‌ها و قیمت‌های مختلف به دست کاربران رسیدند که البته برای آن زمان قیمت بسیار زیادی داشتند. هر هدفون در آن زمان به قیمت 50 دلار(معادل 150 دلار امروزی) به فروش می‌رسدند. در نمایشگاه CES این سال بیش از 275 شرکت حضور داشتند.
 
 
سال 1972
در سال 1972 تعداد شرکت‌کنندگانی که از نمایشگاه CES دیدن کردند به 40 هزار نفر رسید که این رقم دو برابر بیشتر از شرکت‌کنندگان نمایشگاه سال اول بود. در این نمایشگاه 300 شرکت محصولات خود را عرضه کردند. سیستم‌های استریو مخصوص اتومبیل‌ها بزرگترین اتفاق در نمایشگاه این سال بود که البته این محصول در سال 1973 به دست کاربران رسید. در این سال نوارهای ضبط صدا و هدفون‌ها رایج‌تر شدند. از سال 1973 به بعد نمایشگاه CES سالانه دو بار برگزار شد.
 
 
سال 1974
دستگاه‌های مخصوص پخش دیسک‌های لیزری در نمایشگاه CES 1974 برای نخستین بار به نمایش درآمد که البته نسخه تجاری و گسترده این محصول تا سال 1978 به دست کاربران نرسید. در سال 1974 نمایشگاه CES برای نخستین بار همکاری‌های خود را با "سازمان ملی کالاهای ضبط صدا"(NARM) آغاز کرد. این سازمان به عنوان متولی صنعت موسیقی در آمریکا محسوب می‌شد.
 
 
سال 1975
در نمایشگاه سال 1975 موسیقی همچنان حرف اول را می‌زد که البته درآن سال کنسول خانگی Pong توجه همگان را به خود جلب کرد. این محصول مدل جدید کنسول بازی Atari بود.
 
 
سال 1977
در نمایشگاه این سال تعداد شرکت‌کنندگان به 50 هزار نفر رسید و بیش از 700 شرکت محصولات و دستاوردهای خود را در نمایشگاه زمستانه CES به نمایش گذاشتند. در نمایشگاه این سال ساعت‌های دیجیتالی ارزان قیمت عرضه شدند و شرکت Texas Instruments با قیمت 20 دلار آن‌ها را روانه بازار کرد.
 
 
سال 1978
نمایشگاه سال 1978 برای نخستین بار در شهر لاس‌وگاس برگزار شد. از این زمان تا سال 1995 نمایشگاه تابستانه در شهر شیکاگو و نمایشگاه زمستانه به صورت گسترده‌تر و وسیع‌تر در شهر لاس‌وگاس برگزار می‌شد. نخستین نمایشگاه CES در شهر لاس‌وگاس در فضایی به وسعت نیم میلیون پای مربع برگزار شد.
 
 
سال 1978
در تابستان سال 1978 نمایشگاه شیکاگو همچنان آکنده از محصولات مربوط به صنعت موسیقی بود و شرکت‌کنندگان از این محصولات استقبال گسترده کردند.
 
 
سال 1979
در نمایشگاه این سال شرکت Atari از دو رایانه شخصی 8 بیتی رونمایی کرد. این دو رایانه شخصی با نام‌های Atari 400 و Atari 800 معرفی شدند.
 
 
سال 1980
سال 1980 نخستین زمانی بود که در نمایشگاه CES بخش "ترویج و تبلیغات" نیز راه‌اندازی شد. هدف از راه‌اندازی این بخش کمک به صنعت فناوری در پیدا کردن روش‌های نوآورانه برای تبلیغات کالاهای الکترونیکی در رادیو و تلویزیون بود.
 
 
سال 1982
در سال 1981 از دیسک‌های فشرده و دوربین‌های فیلم‌برداری شخصی رونمایی شد و در نمایشگاه سال 1982 محصولاتی مانند Commodore 64 و Western Technologies’ Vectrex برای نخستین بار در معرض دید عموم قرار گرفتند.
 
 
سال 1984
در نمایشگاه سال 1984 تعداد شرکت‌کنندگان در هر دو نمایشگاه تابستانه و زمستانه از 100 هزار نفر هم بیشتر شد. در آن سال "اسکات مِیس"( Scott Mace) یکی از روزنامه‌نگاران مرکز InfoWorld علاوه بر آنکه به نوآوری‌ها اشاره کرد، برای نخستین بار تعداد شرکت‌کنندگان و اهداف آن‌ها برای حضور در نمایشگاه را نیز مورد بررسی قرار داد. در نمایشگاه آن سال از رایانه شخصی Amiga رونمایی شد.
 
 
سال 1985
در نمایشگاه سال 1985 عرضه کنسول‌های بازی خانگی توجه همگان را به خود جلب کرد. در این نمایشگاه کنسول‌ بازی Nintendo Entertainment System عرضه شد که البته بعدها نام آن به Nintendo Advanced Video System تغییر یافت.
 
 
سال 1988
نمایشگاه سال 1988 به دلیل عرضه انواع کنسول‌ها و بازی‌های خانگی مخصوص کاربران شهرت فراوان داشت و کنسول بازی Nintendo Game Boy در نمایشگاه این سال در معرض دید عموم قرار گرفت و در سال 1989 به دست مردم رسید.
 
 
سال 1990
در نمایشگاه زمستانه لاس‌وگاس در سال 1990 نمایشگاه تابستانه شیکاگو را بسیار تحت‌الشعاع قرار داد. در این نمایشگاه بیش از 1600 روزنامه‌نگار حضور یافتند. این فرآیند از آن زمان تا امروز به همین گونه ادامه پیدا کرده است و هرساله تعداد زیادی از روزنامه‌نگاران سراسر جهان در نمایشگاه CES حضور میابند.
 
 
سال 1993
سال 1992 آخرین زمانی بود که شرکت اپل به صورت رسمی در نمایشگاه CES حضور یافت. در نمایشگاه آن سال "جان اسکالی"( John Sculley) در سخنرانی افتتاحیه "نیوتون"(Newton) را معرفی کرد. در نمایشگاه سال 1993 نیز MiniDisc سونی به عنوان یک دستگاه کوچک پخش دیسک‌های اطلاعاتی معرفی شد که سیستم این دستگاه می‌توانست به مدت 74 دقیقه موسیقی را در خود نگه دارد که این مسئله یک تحول بزرگ محسوب می‌شد. فناوری MiniDisc در سال 2011 میلادی رسما بازنشسته شد.
 
 
سال 1996
در سال 1994 چهار نمایشگاه CES در لاس‌وگاس، دو نمایشگاه در شیکاگو و یک نمایشگاه هم در مکزیکو سیتی برگزار شد. اما 1995 آخرین سالی بود که این نمایشگاه در Windy City برگزار شد.
 
 
سال 1997
نمایشگاه لاس‌وگاس در این سال نخستین بار در فضایی به وسعت یک میلیون پای مربع برگزار شد تا عنوان بزرگترین نمایشگاه CES را از آن خود کند. البته این نمایشگاه‌ در اندازه‌های کوچک‌تر در شهرهای دالاس و آتلانتا نیز دایر شد. اما از سال 1999 به بعد، نمایشگاه CES تنها سالی یک بار و فقط در شهر لاس‌وگاس به اجرا درآمد.
 
 
سال 2003
در سال 1999 نمایشگاه CES به طور کامل متحول شد و نحوه حضور شرکت‌ها، کالاها و مردم تغییر یافت. در 2003 این نمایشگاه با تغییرات اساسی مواجه شد و از این سال به بعد شرکت مایکروسافت وظیفه سخنرانی افتتاح نمایشگاه را برعهده گرفت. اغلب سخنرانی‌های افتتاحیه این نمایشگاه را "بیل گیتس"(Bill Gates) مدیرعامل مایکروسافت اجرا می‌کرد. در نمایشگاه این سال برای نخستین بار از دیسک‌های Blu-ray رونمایی شد.
 
 
سال 2005
نمایشگاه CES 2005 بسیار بزرگتر از چیزی بود که تصور می‌شد. در نمایشگاه این سال بیش از 150 هزار شرکت‌کننده حضور داشتند و رسانه‌های آنلاین به صورت گسترده‌تر آن را پوشش دادند. "بیل گیتس" مدیرعامل مایکروسافت سخنرانی افتتاحیه این نمایشگاه را تا سال 2008 میلادی به عهده داشت و در آن سال اعلام کرد که قصد دارد بازنشسته شود.
 
 
سال 2012
شرکت مایکروسافت تا سال 2012 میلادی و در نبود "بیل گیتس" همچنان سخنرانی افتتاحیه را انجام داد. نمایشگاه این سال در وسعتی بیش از سال‌های قبل برگزار شد و بیشترین تعداد بازدیدکنندگان هم در این سال به ثبت رسید. 
 
 
سال 2013
نمایشگاه CES 2013 گسترده‌تر از قبل اجرا شد. در این نمایشگاه شرکت Qualcomm طی سخنرانی خود تلویزیون 4 هزار پیکسلی سامسونگ را معرفی کرد. این تلویزیون عنوان بهترین فناوری سال را نیز از آن خود کرد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.