سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

January 8, 2014
10:28 چهارشنبه، 18ام دیماه 1392
کد خبر: 60115

دوربین هایی که با CES 2014 آمدند: از D4s غیر منتظره، تا N100 خلاقانه

در حالی که دو سه روزی از شروع نمایشگاه CES در لاس وگاس آمریکا می گذرد، در بین هیاهوی دیوایس های هندهلد هوشمند، می توانیم شاهد دوربین های دیجیتال هم باشیم. دوربین های دیجیتالی که هرچند مکان اصلی معرفی آن ها در نمایشگاه فوتوکینا است، ولی تولید کنندگان آن ها نخواسته اند که در CES دست خالی باشند.
 
به گزارش دیجیکالا، از دوربین های قریب الوقوع و قابل پیش بینی چون سامسونگ NX30، فوجی فیلم XP70، سری S شبه SLR های فوجی فیلم و چند دوربین کامپکت و سوپرزوم پاناسونیک که بگذریم، چند دوربین جالب توجه نیز در این میان وجود دارد.
 
 
یکی از دوربین هایی که نظر ما را به خود جلب کرد، مدل جدید DSLR نیکون، یعنی دوربین D3300 بود. دوربینی مجهز به سنسور تصویر 24 مگاپیکسلی بدون فیلتر Low Pass و در کل آپدیت هایی منطقی نسبت به مدل قبلی اش، یعنی D3200. این دوربین در پایین ترین و ارزان قیمت ترین رده ی DSLR های نیکون می گنجد و نیکون دوست داشته که با حذف کردن فیلتر Low Pass، عکس های شارپ تر را برای آن به ارمغان بیاورد. اما جالب ترین چیز در مورد این دوربین، همراه شدن آن با کیت لنز جدید 18-55 نیکون بوده است. لنزی که می تواند هر بار در صورت عدم استفاده، جمع شود و کوچک گردد، تا جای بیشتری را برای تجهیزات جانبی درون کیف عکاسی باز کند. به هر صورت خوش به حال نیکون!
 
 
اما در غرفه ی نیکون، چیزی جالب تر نظر همه را به خود جلب کرده بود. شیشه ای که DSLR ی بزرگ با لوگوی D4s در آن جای خشک کرده بود و به نظر یک پروتوتایپ می آمد. از دیدن آن زبانمان بند آمد و فکر کردیم که چرا به این زودی نیکون قصد دارد مدل بعدی D4 را معرفی کند. تازه مثل گوشی های اپل، با اسامی چون D3، D3s، D4، D4s… به هر صورت همه ی دوربین های این سری نیکون فوق العاده بودند و هستند و امیدواریم که نیکون باز هم با دوربین جدید خود، ما را شگفت زده کند.
 
 
یکی از دوربین های جالب توجه دیگر در نمایشگاه CES 2014، دوربینی به نام کانن N100 است. دوربینی که بلافاصله آن را در ذهن خود، مدل بعدی Powershot N پنداشتیم. کانن این دوربین را با نام Story Camera می خواند. دوربینی که دارای یک دوربین دوم پشتی است و هنگامی که برای گرفتن عکس دکمه ی شاتر را می فشارید، دوربین دومی که به سمت چهره ی شما قرار دارد همزمان عکس می گیرد. سپس عکس گرفته شده از چهره ی شما، در گوشه ی عکس اصلی قرار می گیرد. بدین ترتیب در هر عکسی که می گیرید، عکسی از خودتان هم قرار دارد. امیدواریم که این یک آپشن قابل روشن و خاموش کردن باشد و این طور نباشد که همیشه بالاجبار چهره ی عکاس را هم در عکس داشته باشیم. یک ویژگی خیلی خوب دیگر در مورد این دوربین آن است که، سنسور تصویرش از نوع 1/1.7 اینچی است. یعنی همانی که در S120 هم به کار رفته بود. بنابراین این سنسور تصویر از سنسورهای مرسوم 1/2.3 اینچی بر روی کامپکت ها بزرگتر است و در کل کاری می کند که خروجی عکس های این دوربین کاملا با کیفیت تر باشد. N100 هم مجهز به Wi-Fi و انواع امکانات اشتراک آسان بر روی شبکه های اجتماعی است. فقط نمی دانیم که آیا مثل Powershot N توانایی تغییر ترکیب بندی با استفاده از کراپ کردن و اعمال فیلترهای خلاقانه ی خودکار را دارد یا خیر.
 
Fujifilm FinePix S1 camera
 
در غرفه ی فوجی فیلم نیز همه چیز خیلی عادی در جریان بود. همان دوربین هایی را می دیدیم که همواره انتظارشان را داشتیم. با این حال در میان دوربین های شبه SLR، یکی از آن ها توجه را بیشتر به سمت خود جلب کرد. این دوربین، S1 نام دارد و فوجی آن را نخستین شبه SLR مهر و موم در برابر شرایط آب و هوایی یا اگر نخواهیم فارسی بگوییم، Weather Sealed می خواند. بدین معنی که اگر در زیر باران از آن استفاده کنید، آب در آن نفوذ نمی کند. پس بدین معنی نیست که در صورت درون آب افتادن، ضد آب باشد. به هر صورت این هم از آن خلاقیت های فوجی فیلم است که مشخص نیست به کار چه کسی می آید!
 
 
در آخر هم بد نیست که به جدیدترین بدون آینه با لنز قابل تعویض سونی، یعنی A5000 اشاره کنیم. دوربینی که نفهمیدیم چرا اسمش NEX نیست و لقب سبک وزن ترین بدون آینه با لنز قابل تعویض جهان را با وزن تنها 210 گرم با خود یدک می کشد. ظاهرا که سونی از این به بعد قصد ندارد که نام NEX را بر روی دوربین های خود بگذارد. با این حال A5000 را به نوعی می توانیم آپدیتی منطقی بر سری NEX5 بدانیم. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.