اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

January 11, 2014
17:42 شنبه، 21ام دیماه 1392
کد خبر: 60186

مأموریت واعظی و جنتی در کمیته فیلترینگ; پیشنهاد رفع فیلتر چند سایت

وزیر ارتباطات با بیان اینکه سیاست‌ فیلترینگ در دولت یازدهم با دولت قبل متفاوت است، افزود: من و آقای جنتی قرار است سیاست ۶ وزارتخانه عضو در کمیته فیلترینگ را هماهنگ کنیم و در این کمیته به بحث بگذاریم. حتی پیشنهاد رفع فیلتر چند سایت را نیز داریم.
 
 
 
محمود واعظی طبق قرار قبلی امروز از ساعت 11 تا 12 به کاربران اینترنتی گزارش کار ارائه کرد.
 
واعظی امیدوار به بودجه برای رفع مشکلات
 
واعظی نوشت: طی دو هفته گذشته چند جلسه برای بودجه وزارتخانه داشته‌ایم که به مجلس رفته و امیدواریم بتوانیم بودجه‌ای بگیریم تا بخشی از مشکلات مردم را بتوانیم برطرف کنیم.
 
وزیر ارتباطات در بخش دیگری از ارائه گزارش خود به کاربران، گفت: از دیگر اقدامات طی دو هفته گذشته تشکیل شورای عالی فضای مجازی است که در آن شبکه ملی اطلاعات به تصویب رسیده است و بالاترین شورا در کشور در ارتباط با فناوری اطلاعات است و سران سه قوه عضو ابن شورا هستند. این شورا به ریاست رییس جمهور تشکیل می‌شود و تصمیم بر این شد زیربنای شبکه ملی اطلاعات توسط این وزارتخانه و اجرای آن با قوت انجام شود.
 
تشکیل نخستین جلسه شورای عالی فناوری به ریاست معاون اول
 
وی ادامه داد: نکته دیگر شورای عالی فناوری است که برای سال‌ها تعطیل شده بود. آقای رییس جمهور آقای جهانگرد را به عنوان دبیر این شورا تعیین کردند و اولین جلسه آن روز سه شنبه به ریاست جهانگیری معاون اول رییس جمهور تشکیل شد.
 
تصمیم جدی برای کاهش هزینه‌های پرداخت‌های مردم بابت اینترنت
 
وزیر ارتباطات گفت: برای کاهش تعرفه اینترنت برای کاربران جلساتی انجام شده است که امیدواریم این جلسات زودتر به نتیجه برسد. برای کاهش پرداخت‌های مردمی که از اینترنت استفاده می‌کنند مصمم هستم.
 
جلسات ماهانه ملاقات با وزیر
 
واعظی همچنین در پاسخ به گلایه‌هایی که از سوی مردم مطرح می‌شود، گفت: دوستانی که درخواست ملاقات دارند و یا مشکلات شخصی خود را مطرح کرده‌اند می‌توانند به صورت مکتوب به روابط عمومی وزارتخانه اعلام کنند. وزارت ارتباطات جلسات ملاقات با وزیر را به صورت ماهانه دارد که می توانید از طریق روابط عمومی وزارتخانه اقدام کنید.
 
وزیر فرصت 2 ساله طلب کرد
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین یادآور شد: در ارتباط با سرعت اینترنت کامنت‌های بسیاری داشته‌ام. نخست اینکه ما وزارتخانه‌ای هستیم که هرچه بستر فنی را بیشتر آماده کنیم می‌توانیم سرعت را افزایش دهیم. سرعت اینترنت با دستور بالا نمی‌رود.
 
خواهش من این است که ما را درک کنید و در حد همین چند ماهی که آمده‌ایم انتقاداتی به من کنید.
 
روز اول ورود به وزارتخانه قول دادم پهنای باند را طی 100 روز 40 گیگابیت بر ثانیه اضافه می‌کنم و تا عید نیز پهنای باند را اضافه می‌کنم و روی حرف خود هستم.
 
یک فرصت 2 ساله به من بدهید تا این مشکلات برطرف شود.
 
سیاست شیرینگ که از هفته گذشته در حال اجرا داریم امیدواریم بسیاری از مشکلات را برطرف کند.
 
می دانم برای نسبت 1 به 8، شرکت‌‌های اینترنتی مقاومت خواهند کرد اما سعی می کنیم این کار انجام شود.
 
قرار واعظی و جنتی برای یکی کردن سیاست 6 نماینده دولت در کمیته فیلترینگ
 
واعظی گفت: در رابطه با فیلترینگ سیاست‌های دولت یازدهم متفاوت با سیاست‌های دولت قبل است. می‌دانید که این دولت در کمیته تعیین مصادیق 6 عضو دارد. من و آقای جنتی هماهنگی‌هایی داشتیم و قرارمان بر این است که بین 6 وزارتخانه سیاست هایمان را هماهنگ کنیم و یک جلسه ای داشته باشیم در کمیته تعیین مصادیق و سیاست‌های جدید در آنجا مورد بحث قرار گیرد.
 
امیدوارم مقداری به سیاست فیلترینگ چارچوب دهیم که فقط بخش‌هایی که از نظر اخلاقی نامناسب است و مورد خاص مردم و خانواده های عزیز هست در آن کمیته فیلتر شود و بقیه مواردی که از نظر علمی مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرد را به گونه‌ای بتوانیم آزاد کنیم.
 
حتی چند تا از سایت‌های فیلترشده را بررسی کردیم. بنای ما براین است که این سایت‌ها را به کمیته تعیین مصادیق پیشنهاد کنیم که رفع فیلتر شوند. در ارتباط با وی‌چت پیشنهاد دادیم که بخش مشکل دار آن فیلتر شود و مجددا مردم بتوانند از آن استفاده کنند.
 
نمی‌توانم تایید کنم که فیلتر وی چت علت اقتصادی داشته است
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: سئوالاتی درباره این شده که آنهایی به دنبال فیلتر وی چت بوده‌اند که درآمد آنها کمتر شده است و نام اپراتور اول ودوم را می برند. ما شدیدا مخالف هستیم که برای مسائل اقتصادی بخواهند شبکه‌ای را فیلتر کنند و هیچ علائمی ندارم تاکنون که این مسئله را تایید کند که به دلیل مسائل اقتصادی وی چت فیلتر شده است و اصولا با این کار مخالف هستیم.
 
در آینده بسیاری از تماس‌ها روی همین بستر برقرار می‌شود و در دنیا چنین نیست که همه چیز از طریق مخابرات انجام شود بلکه بستر اینترنت است که ارتباطات را فراهم می‌کند. بنابراین ما نمی‌توانیم در ایران در برابر پیشرفت علم مقاومت کنیم .
 
یکی از دلایلی که به دنبال افزایش پهنای باند بودیم این است که همه ارتباطات چه در ایران و چه در خارج از همین بستر استفاده شود به همین دلیل نمی‌توانم تایید کنم که از نظر فنی فیلتر وی چت علت اقتصادی داشته است.
 
در آینده نزدیک 195 در تمامی استان‌ها فعال خواهد شد
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا شماره تماس 195 فقط مخصوص تهران است، گفت: در حال حاضر تلفن 195 در استان تهران و تلفن 0963661 در سایر استان‌ها به سامانه سپاس متصل می‌شود. در آینده نزدیک 195 در تمامی استان‌ها فعال خواهد شد ضمن اینکه استفاده از سایت www.195.ir شماره پیامک 600195 و همچنین رایانامه ict.gov.ir@195 در تمامی کشور قابل استفاده است.
 
بنای گسترش زیرساخت ICT کشور را براساس جدیدترین فناوری دنیا
 
وی ادامه داد: چند سئوال راجع به سیاست های وزارتخانه درباره استفاده از فناوری های روز دنیا شده است.
 
بنای ما بر این است که زیرساخت ICT کشور را براساس جدیدترین فناوری دنیا گسترش دهیم.
 
آنچه که در ایران تولید نمی‌شود را از کشورهایی که در زمینه ICT تجهیزات مدرنی دارند و می‌توانند سیستم را با کیفیت بالا پیش برد از آن استفاده می‌کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.