تلفن همراه

سخت‌افزار

فناوری

January 12, 2014
18:45 یکشنبه، 22ام دیماه 1392
کد خبر: 60194

بهترین گجت‌های 2013

سال 2013 سالی پر از دستگاه‌های الکترونیکی جدید با قابلیت‌های مختلف بود. این دستگاه‌ها نه تنها توجه کاربران را به خود جلب کرد، بلکه در برخی مواقع کارشناسان را نیز متحیر کرد و نسل جدیدی از فناوری‌ها را در اختیار مردم گذاشت.
 
دستگاه‌های الکترونیکی پیشرفته در مدل‌ها مختلف و با قابلیت‌های گوناگون عرضه می‌شوند. اما کارشناسان بر اساس آخرین بررسی خود بهترین انواع را به قرار زیر برگزیده‌اند:
 
دستگاه‌های شخصی هوشمند
این دستگاه‌ها در سال 2013 محبوبیت فراوان داشتند و با روی کار آمدن نسل جدید فناوری‌های بلوتوثی برای کنترل مصرف انرژی بسیار مورد توجه قرار گرفتند. 
بهترین نوع: Fitbit Force: این محصول که در سال 2013 وارد بازار شد، یک دستبند مچی هوشمند مجهز به نمایشگر OLED بود که تمام اطلاعات مربوط به تناسب اندام افراد را نشان می‌داد. پیش‌بینی می‌شود که در سال جدید میلادی این محصول به یک ساعت مچی هوشمند تبدیل شود.
 
فناوری‌های پوشیدنی
این فناوری‌ها در انواع مختلف به دست کاربران می‌رسند و این روزها مدل‌های متفاوت آن از ساعت‌های مچی هوشمند گرفته تا عینک‌های پیشرفته و همه‌کاره عرضه می‌شوند.
بهترین نوع: عینک هوشمند Google Glass: دومین نسل از این عینک هوشمند در ماه اکتبر عرضه شد و به کاربران امکان می‌داد با چشمک زدن بتوانند تصویربرداری کنند و وارد اینترنت شوند.
 
کنسول‌های بازی
این محصولات که در چند سال گذشته هیچ به‌روزرسانی قابل ملاحظه‌ای برای آن‌ها صورت نگرفته بود، سرانجام در سال 2013 با تحولات بزرگ مواجه شدند.
بهترین نوع: Xbox One: این کنسول بازی در شرکت مایکروسافت ساخته شده است و بزرگترین رقیب آن PS4 سونی نام دارد. شرکت مایکروسافت برای ساخت این کنسول بازی آخرین فناوری‌های هوشمند و حرکتی را به کار گرفته است.
 
گوشی‌های هوشمند
گوشی‌های هوشمند تا پیش از سال 2013 محبوبیت فراوان داشتند. اما در این سال انواع این گوشی‌ها با قابلیت‌های مختلف و فناوری‌های پیشرفته وارد بازار شدند و نسل جدیدی از توانمندی‌های فناوری را در اختیار کاربران گذاشتند.
بهترین نوع: HTC One و iPhone 5S اپل: گوشی هوشمند HTC One به واسطه امکانات پیشرفته، بدنه فلزی، قابلیت‌های منحصر به‌فرد، طراحی زیبا و قیمت ارزان محبوبیت فراوان پیدا کرد و گوشی هوشمند iPhone 5S هم با اسکنر مخصوص تشخیص اثر انگشت توانست تحولی در دنیای فناوری ایجاد کند.
 
رایانه‌های لوحی
به‌جرات می‌توان گفت که 2013 سال شکوفایی رایانه‌های لوحی بود. در این سال بیشتر شرکت‌های بزرگ فناوری به این محصول روی آوردند و انواع مختلف آن را با امکانات و قابلیت‌های گوناگون تولید کردند.
بهترین نوع: Surface Pro 2 مایکروسافت: این رایانه لوحی مبتنی بر سیستم‌عامل ویندوز 8.1 ساخته شده است که همراه با یک صفحه کلید سخت‌افزاری لمسی به دست کاربران می‌رسد و نمایشگر 10.1 اینچی را در خود جا داده است.
 
ساعت‌های مچی هوشمند
این بخش از فناوری با سرعت کندتری به جلو حرکت می‌کند و هنوز اتفاق قابل ملاحظه‌ای در آن رخ نداده است. با این وجود تولیدکنندگان بزرگ فناوری سرمایه‌گذاری‌های فراوانی را روی این محصولات انجام داده‌اند.
بهترین نوع: Pebble: این ساعت مچی هوشمند نمایشگر E-Ink دارد و به کمک آن می‌تواند با هر بار شارژ برای مدت بیشتری انرژی را در خود نگه دارد. برای این ساعت هوشمند قابلیت سازگاری با انواع ابزارهای کاربردی فراهم شده است.
 
سیستم‌های الکترونیکی هوشمند خانگی
در سال 2013 میلادی انواع سیستم‌های هوشمند خانگی با قابلیت‌های مختلف وارد بازار شدند و هر کدام از آن‌ها بخشی از وظایف خانه را برعهده گرفتند. برای این ابزارها قابلیت‌ها و توانایی‌های فراوانی در نظر گرفته شده است.
بهترین نوع: Nest Protect: این محصول یک ترموستات هوشمند است که نخستین دستگاه خانگی برای تشخیص دود و دی‌اکسیدکربن محسوب می‌شود و زمانی که حضور این گازهای سمی در خانه زیاد باشد، زنگ هشدار دهنده آن به صدا درمی‌آید. این دستگاه همچنین با چراغ‌های خود به عنوان یک راهنما در هنگام تاریکی مورد استفاده قرار م ی‌گیرد.
 
ابزارهای سرگرمی
در سال 2013 میلادی انواع ابزارهای سرگرمی از بازی‌های رایانه‌ای گرفته تا سیستم‌های مخصوص پخش تصاویر ویدیویی وارد بازار شدند. برخی از انواع این ابزارها امکان حضور حقیقی کاربر در دنیای مجازی را نیز فراهم کردند.
بهترین نوع: Google Chromecast: این محصول به هنگام معرفی تعجب همگان را برانگیخت. این فناوری 35 دلاری به کاربران امکان می‌داد از طریق دستگاه‌های اندرویدی محتوای مورد نظر خود را به‌راحتی روی تلویزیون پخش کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.