امنیت

فناوری اطلاعات

January 13, 2014
20:36 دوشنبه، 23ام دیماه 1392
کد خبر: 60236

آلودگی‌سنجی استانی تعلیق شد

آزمایشگاه بدافزار ماهر در بخش استان‌های آلوده به بدافزار که به شکل ماهانه اقدام به ارائه گزارش تعداد آدرس‌های اینترنتی آلوده شناسایی شده در هر استان می‌کرد از مرداد ماه تا به امروز گزارشی در این زمینه منتشر نکرده است.
 
 
به گزارش تسنیم، آزمایشگاه بدافزار مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای در بخش استان‌های آلوده به بدافزار پس از سه سال و نیم فعالیت مستمر از مرداد ماه تا به امروز گزارشی در ارتباط با استان‌های آلوده به بدافزار منتشر نکرده است.
 
هر چند به صورت رسمی خبری در این باره منتشر نشده اما به نظر می رسد فعالیت این آزمایشگاه در این خصوص به حالت تعلیق درآمده است.
 
این مرکز که به اختصار "ماهر" گفته می‌شود هر ماه پس از جمع‌آوری و تحلیل داده‌ از شبکه هانی نت ملی، گزارشی مبنی بر میزان گستره آلودگی به بدافزار در استان‌های کشور ارائه می‌نمود که بیانگر تعداد آدرس‌های اینترنتی آلوده شناسایی شده در هر استان بود اما از مرداد ماه سالجاری هیچ گزارشی در این زمینه ارائه نشده است.
 
این مرکز که خود را به عنوان نقطه کانونی پاسخگویی به حوادث رایانه‌ای کشور معرفی می‌کند، در سه بخش دولتی، خصوصی و عمومی فعالیت می‌کند که در بخش دولتی کلیه سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی زیر مجموعه حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و در بخش خصوصی هم شرکت‌هایی که برای انجام فعالیت خود از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مجوز و پروانه دریافت می‌‌نمایند را جهت تأمین امنیت فضای تبادل اطلاعات در بر می‌گیرد.
 
برخی اهداف این مرکز هم شامل ایجاد نقطه‌ای کانونی در سطح وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای انجام فعالیت‌های هماهنگ راهبری رخدادهای فضای تبادل داده، سیاست‌گذاری، توسعه و بهینه‌سازی روش‌های  CSIRT(مراکز پاسخگویی به رخدادهای امنیت رایانه‌ای)، توسعه مکانیزم‌های امن ارتباطی برای ارتباط مطمئن بین گروه‌ها و بررسی امکانات بالقوه ایجاد امنیت در فضای تبادل داده کشور و کمک به بالفعل نمودن این امکانات است.
 
در ساختار این مرکز پنج گروه 1.ارزیابی و تحلیل، 2.پایش، گردآوری و به روزرسانی اطلاعات، 3. پاسخ به نفوذ (هک)، 4.هماهنگی پاسخ و 5. نگهداری و پشتیبانی نیز دیده شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.