رگولاتوری

فناوری اطلاعات

January 16, 2014
3:41 پنجشنبه، 26ام دیماه 1392
کد خبر: 60293

گزارش فارس از تعیین سیاست‌های فضای مجازی کشور در سکوت خبری: کانال ارتباط با رسانه مسدود است

شورایعالی فضای مجازی در دولت یازدهم بار دیگر احیا شده اما در سکوت خبری زمان می‌گذراند. خبر جلسات در پایگاه دولت منتشر می‌شود و رسانه‌ها امکان کسب اطلاع از سیاست‌ها و اتفاقاتی که به زودی بر فضای مجازی کشور اعمال می‌شود را ندارند.
 
 
 
در شهریورماه 92 رئیس جمهور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را به سرپرستی شورای عالی فضای مجازی منصوب کرد. سپس واعظی نیز محمد حسن انتظاری را به عنوان جانشین خود در این سمت منصوب کرد تا در نهایت در آبان ماه 92 در نخستین جلسه شورای عالی فضای مجازی در دولت یازدهم، انتظاری رسما به عنوان دبیر شورا انتخاب شد.
 
از زمان آغاز دوره جدید فعالیت این شورا، اطلاع از مصوبات شورای عالی فضای مجازی برای خبرنگاران و رسانه‌ها بسیار سخت است، اگرچه این شورا دارای دبیر، دبیرخانه و مرکز ملی فضای مجازی است، اما با این استدلال که رئیس‌جمهور در جلسات شورا حضور دارد، گفته می‌شود که  اطلاع‌رسانی از محتوای جلسات این شورای عالی باید از سوی دفتر رئیس جمهور یا پایگاه اطلاع‌رسانی دولت انجام شود.
 
به این دلیل علی‌رغم برگزاری 2 جلسه از ابتدای دولت یازدهم، هنوز خبرنگاران نتوانستند به صورت مبسوط از رخدادهای این جلسات و تصمیمات آن مطلع شوند.
 
خروجی رسانه‌ای رسمی جلسات این شورای مهم، اخبار کوتاهی است با مضمون «برگزاری جلسه شورای عالی با حضور رئیس جمهور» که در یک یا 2 خط آن نیز به اختصار به آنچه در جلسه مصوب شده، اشاره می‌شود و این خبر روی پایگاه اطلاع‌رسانی دولت منتشر می‌شود.
 
همچنین وزیر ارتباطات نیز گاهی در سخنان خود، مصوبات شورای عالی را مصداق می‌گیرد و به آنها اشاره می‌کند. این مقام مسئول نیز در پرسش‌های بیشتر، اعلام می‌کند که مسئول اطلاع‌رسانی شورا نیست.
 
پس از آن خبرنگاران از مسئولانی که در جلسه شورا حضور داشته‌اند، می‌شنوند که با نظر رئیس‌جمهور و اغلب اعضای شورا، برای مثال مقرر شده «قوانین شبکه‌های مجازی در ایران بازتعریف شود» و این یکی از اخبار مهم از نظر رسانه‌ها و خبر غیرضروری از نظر پایگاه اطلاع‌رسانی دولت است که از نظر دور می‌ماند.
 
اگر توضیحات از نظر اهالی رسانه کافی نیست، انجام وظیفه خبرنگاری نیز برای تکمیل اطلاعات و رفع ابهام مقدور نیست، زیرا هیچ کانال رسمی رسانه‌ای فعالی برای ارتباط با رسانه‌ها وجود ندارد. دبیر و مسئولان این مرکز نیز روش‌های دیگر را غیرهماهنگ‌شده می‌دانند و قبول ندارند.
 
صحبت‌های رسمی دبیر شورا تاکنون در چند همایش شنیده شده که اهالی رسانه ناگزیر فرصت یک پرسش و پاسخ کوتاه در جمع را حتی در برنامه غیر خبری «مجمع سالانه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران» از دست نمی‌دهند.
 
نمای بیرونی این شرایط مشابه اواخر فعالیت دوره دبیر سابق شورای عالی فضای مجازی است که امکان پرسشگری وجود نداشت و به اذعان اعضای شورا، عملاً شورا به رکود و انفعال رفته بود.
 
درنهایت باید گفت برای خبرنگاران و کارشناسان، شورای عالی فضای مجازی، امیدبخش آغازی دوباره و نقطه عطفی در فضای مجازی کشور است، از این رو پرسشگرانه منتظر رویدادهای این شورا و تأثیرات آن به فضای مجازی کشور هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.