اپراتورها

امنیت

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

January 17, 2014
7:20 جمعه، 27ام دیماه 1392
کد خبر: 60302

اسنودن: آمریکا پیامک‌های سراسر جهان را رصد کرده است/جاسوسی از کامپیوترهای خاموش و آفلاین!

ادوارد اسنودن، افشاگر اطلاعاتی و کارمند سابق نهادهای جاسوسی و اطلاعاتی آمریکا به رسانه‌ها مدارکی ارایه کرده که نشان می‌دهد سازمان امنیت ملی آمریکا (ان.اس.ای) روزانه ۲۰۰ میلیون پیامک تلفنی کاربران در تمامی نقاط جهان را جمع آوری و ضبط کرده است.
 
روزنامه معتبر کلیک گاردین چاپ بریتانیا، روز پنجشنبه در گزارشی اعلام کرد بر اساس مدارکی که آقای اسنودن فاش کرده، سازمان ان.اس.ای تمامی مشخصات این پیامک‌ها (تکست) اعم از مکان ارسال و محتویاتی چون داد و ستدهای بانکی و اطلاعات مربوط به کارتهای اعتباری را رصد و ثبت می کرده است.
 
 
 
سازمان امنیت ملی آمریکا (ان.اس.ای) در پاسخ به این گزارش به بی بی سی گفت "رصد و ضبط پیامک های تلفنی کاملا قانونی بوده و القای این تصور که این سازمان خودسرانه و بدون مجوزهای قانونی چنین اقدامی کرده، نادرست است."
 
 
 
این گزارش تنها یک روز پیش از آن صورت می گیرد که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، بنا دارد از تصمیم کاخ سفید برای اصلاح قوانین و مقررات و نظارت بر سازمان ان.اس.ای سخن بگوید.
اصلاحاتی که گفته می شود بیشتر پیرامون این چهار محور خواهد بود: تقویت نظارت دولت؛ جمع‌آوری اطلاعات زیر نظر ان.‌اس.‌ای؛ شنود از رهبران جهان مشروط به تایید مقامات عالی دولت؛ افزودن وکیل حریم خصوصی به دادگاه نظارتی
این گزارش همچنین از دسترسی یک نهاد اطلاعاتی بریتانیایی به بخشی از این اطلاعات که مربوط به شهروندان بریتانیایی بوده، خبر می‌دهد.
 
جاسوسی از کامپیوترهای خاموش
روز گذشته (پانزدهم ژانویه) هم در گزارش جداگانه، روزنامه معتبر کلیک نیویورک تایمز از برنامه سازمان ان.اس.ای برای جاسوسی از کامپیوترهایی که حتی به اینترنت وصل نیستند و خاموش اند، پرده برداشت.
 
این روزنامه آمریکایی گفت در استفاده از این روش، ارتش روسیه، چین و کارتل‌های مواد مخدر از جمله اهداف آژانس امنیت ملی آمریکا بوده‌اند.
 
نیویورک تایمز نوشته که آژانس امنیت ملی آمریکا با نصب مدار یا کارت‌های یو اس بی در کامیپوترها، این امکان را می‌یافت تا با استفاده از امواج رادیویی ارسالی، اطلاعات موجود در کامیوترها را بی آنکه به اینترنت وصل باشند به دست آورد.
 
این فن‌آوری اگرچه پدیده جدیدی نیست اما تا کنون خبری در مورد استفاده از آن توسط سرویس‌های جاسوسی آمریکا منتشر نشده بود.
 
آژانس امنیت ملی آمریکا در واکنش به این خبر گفته است که هدف های مورد نظر، در خاک آمریکا نبودند.
 
رسوایی‌های اطلاعاتی سازمان ان.اس.ای در یکسال گذشته به بزرگترین چالش حقوق بشری کاخ سفید در سال ۲۰۱۳ تبدیل شد و با اضافه شدن موضوع شنود تلفنی رهبران جهان و کاربرد هواپیماهای بدون سرنشین در حریم هوایی کشورهای دیگر، دولت دموکرات باراک اوباما را با پرسش های جدی درباره رعایت حقوق شهروندان آمریکایی و حقوق بین المللی و دیپلماتیک روبرو کرده است.
 
این رسوایی سال گذشته با انتشار اسنادی که ادوارد اسنودن از عملیات آژانس امنیت ملی و شرکت مخابراتی ورایزن که بزرگترین شرکت تلفن آمریکاست منتشر کرد، مورد توجه‌ها قرار گرفت.
 
عملیاتی که طی آن سازمان ان.اس.ای دستور داده بود ورایزن اطلاعات مربوط به میلیون‌ها تماس تلفنی که دست کم یک سوی آن در آمریکا باشد را در اختیار دولت بگذارد. این اطلاعات از جمله شامل شماره تلفن‌ها، زمان و طول تماس، شماره کارت های تلفن و شماره سریال تلفن‎ها می‌شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.