اینترنت و شبکه

لبه تکنولوژی

January 18, 2014
3:26 شنبه، 28ام دیماه 1392
کد خبر: 60324

راه‌اندازی شبکه جهانی وب ویژه روبات‌ها

شبکه تارگستر جهانی وب (www) درحال خارج شدن از انحصار انسان‌ها است زیرا به زودی شبکه‌ای مشابه برای یادگیری و به اشتراک‌گذاری، ویژه روبات‌ها فعال خواهد شد.
 
براساس گزارش BBC، روبات‌ها برای اولین بار در طول تاریخ حضورشان در میان زندگی بشر می‌توانند از شبکه اینترنتی ویژه خود برای یاد‌گیری و به اشتراک‌گذاری موضوعات مختلف استفاده کنند. دانشمندانی که این پروژه با نام RoboEarth را در دست اجرا دارند قصد دارند این شبکه را از اتاق بیمارستانی نمایشی در دانشگاه آیندهوون راه‌اندازی کنند.
 
قرار است چهار روبات از این سیستم برای تکمیل مجموعه‌ای از فعالیت‌ها از قبیل بردن نوشیدنی برای بیماران استفاده کنند. هدف نهایی این پروژه این است که انسان‌ها و روبات‌ها به صورت همزمان بتوانند اطلاعات را برروی دیتا‌سنترهای ابری که عملکردی مشابه مغزی مشترک برای تمامی ماشین‌ها را دارد، بارگذاری کنند.
 
مغز مشترک
این سیستم توسط محققان و دانشمندان شرکت فیلیپس به همراه پنج دانشگاه اروپایی از جمله دانشگاه آیندهوون ابداع شده‌است. به گفته محققان، RoboEarth nv hwg در اصل همان شبکه تارگستر جهانی است با این تفاوت که ویژه روبات‌ها ساخته شده‌است. شبکه‌ای عظیم که روبات‌ها می‌توانند در آن اطلاعات را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و از اطلاعات یکدیگر برای یادگیری استفاده کنند.
 
چهار روباتی که قرار است این سیستم جدید را آزمایش کنند از طریق این شبکه به صورت گروهی به تعدادی بیمار کمک کرده و به وضعیت آنها رسیدگی خواهند کرد. یکی از روبات‌ها نقشه اتاق را روی شبکه بارگذاری خواهد کرد تا روبات‌های دیگر بتوانند مسیر خود را در اتاق بیابند و دیگر روبات‌ها نیز وظیفه پذیرایی از بیماران را به عهده دارند.
 
به گفته محققان،‌مشکلی که هم‌اکنون ایجاد شده این است که روبات‌ها معمولا برای انجام یک کار برنامه‌ریزی می‌شوند و تغییرات روزانه‌ای که به صورت روزمره در محیط زندگی انسان رخ می‌دهد می‌تواند فعالیت‌های برنامه‌ریزی‌شده روبات‌ها را بی‌استفاده کند.
 
از این رو دیگر هدف ایجاد این شبکه خلق مغزی مشترک و متغییر برای روبات‌ها است. به این شکل یک فعالیت مانند باز کردن در جعبه قرص را می‌توان روی شبکه بارگذاری کرد تا روبات‌های دیگر نیز بتوانند بدون نیاز به برنامه‌ریزی ویژه در جعبه را باز کنند.
 
روبات‌های خانگی
سیستم‌های مبتنی بر ابر همچنین به این معنی هستند که برخی از فعالیت‌های فکری یا محاسباتی روبات‌ها را می‌توان بدون نیاز به محاسبات رایانشی پیچیده و مصرف انرژی زیاد انجام داد.
 
متخصصان براین باورند روبات‌های دستیار تا 10 سال آینده برای کمک به انسان‌ها به خانه‌های مسکونی راه‌خواهند یافت. درحالی‌که هم‌اکنون می‌توان از فروشگاه‌های روبات‌های جاروبرقی، چمن‌زن و روبات شوینده پنجره‌ها را خریداری کرد. روبات‌های انسان‌نمایی که ویژه کمک به بیماران و افراد سالخورده طراحی شده‌اند نیز در حال تکمیل شدن بوده و به زودی روانه بازارها خواهند شد.
 
جیمز برت، نویسنده‌ای که بارها درباره خطرات ناشی از هوشمند شدن روبات‌ها هشدار داده‌است معتقد است چنین سیستمی باید از ایمنی بالایی برخوردار باشد. به اعتقاد وی عواقب اشتراک‌گذاری قابلیت‌های روبات‌ها از طریق هوشی مشترک باید پیش از اینکه به یک فاجعه ختم شود مورد بررسی دقیق قرار بگیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.