اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

January 19, 2014
6:18 یکشنبه، 29ام دیماه 1392
کد خبر: 60334

اختلالات موبایلی و کلافگی مردم؛ نتایج ارزیابی‌های کیفی برروی میز مدیران

اختلالات تلفن همراه طی ماه‌های گذشته به اذعان مشترکان بیش از قبل شده و با وجود این که وزیر ارتباطات وعده داده بود بعد از مهرماه به منظور بهبود کیفیت، نقاط ضعف و قدرت اپراتورها اطلاع‌رسانی خواهد شد اما ظاهرا اکنون چند هفته‌ای است به رغم آماده بودن، گزارش جدید برروی میز مدیران مانده است.
 
 
پس از روی کار آمدن دولت جدید، وزیر ارتباطات این گونه اعلام کرد که فرصتی دو ماهه در اختیار اپراتورهای تلفن همراه قرار خواهد گرفت تا آن‌ها نقاط ضعف خود را برطرف کرده و برای بررسی‌های ماهانه آماده شوند.
 
بر این اساس قرار بر آن بود که از پایان مهرماه، نقاط قوت و ضعف اپراتورهای تلفن همراه منتشر شود تا به این ترتیب میان اپراتورها رقابت بیشتری ایجاد شده و سطح خدمات آنها ارتقاء پیدا کند.
 
پیش از انتشار این گزارش‌ها و در ابتدای کار دولت نیز وزیر ارتباطات از وضعیت خدمات اپراتورها گلایه‌هایی را مطرح کرده و گفته بود: لازم است تعرفه‌های اپراتورها بر اساس کیفیت آنها باشد و این اصلا مطلوب نیست که شما در یک مکالمه موبایلی گاه چندبار تماس‌تان قطع شود.
 
محمود واعظی همچنین به عدم آنتن دهی مناسب موبایل در داخل خانه‌ها اشاره کرده و این که خط‌ها در برخی قسمت‌های خانه آنتن دارند و در برخی قسمت‌های دیگر ندارند را امری نامناسب برشمرده بود.
 
با این وجود وقتی اخبار مربوط به اولین دوره بررسی‌ها منتشر شد، از قول وزیر ICT این گونه اعلام شد که ارزیابی کیفیت عملکرد اپراتورهای تلفن‌ همراه نشان می‌دهد در مجموع میانگین کشوری شاخص‌های میزان برقراری موفقیت‌آمیز مکالمه، میزان قطعی ناخواسته حین مکالمه و میزان جابجائی موفق بین سلولهای شبکه حین مکالمه در شبکه همراه‌ اول و ایرانسل در حد مطلوب است. البته در بعضی از شهرها ضعفهایی هم وجود دارد.
 
نکته دیگر آنکه در اولین دوره بررسی‌ها تنها دو اپراتور اول و دوم مورد توجه قرار گرفتند و در نهایت در ارتباط با رایتل و تالیا هیچ گزارشی منتشر نشد.
 
واعظی که پس از اعلام این نتایج مورد سوال بسیاری رسانه‌ها قرار گرفته بود در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این‌که با وجود انتقادات مختلفی چگونه اولین ارزیابی‌های کیفی وزارت ارتباطات وضعیت مکالمات موبایلی را مناسب دانسته، تصریح کرد:‌ ما باید امانت‌دار مردم و اپراتورها باشیم زمانی که ما مباحث فنی را بررسی کردیم دیدیم که ارزیابی فنی سرویس‌های مختلفی که مورد بررسی قرار گرفته بودند گویای آن است که کیفیت این بخش‌ها در حد مطلوب است.
 
وی ادامه داد: البته در مواردی هم برخی شهرها نقاط ضعفی داشتند که ما این نکته را نیز عین واقعیت به مردم اعلام کردیم حال اگر برخی رسانه‌ها انتظار داشته‌اند که ما یک کار فنی به اقدامی سیاسی تبدیل کنیم بحث دیگری است.
 
واعظی در ادامه اظهار کرد: وقتی که بررسی‌های فنی می‌گویند بخشی مشکل ندارد ما نمی‌توانیم بگوییم که این بخش دچار مشکل است البته همان طور که پیش از این هم اشاره شد برخی شهرها و یا مناطق تهران هستند که سرویس‌دهی آن‌ها خوب نیست اما در مدت این یک ماه دستگاه‌های ما بیشتر به نقاط اصلی رفت و ما در تلاشیم که برای دوره‌های بعد دستگاه‌هایی تهیه کنیم که در اماکن فرعی و داخل منازل هم بتواند کیفیت آنتن دهی اپراتورها را بررسی کند.
 
حال بیش از 80 روز از انتشار نتایج بررسی‌های اپراتورهای موبایل و همچنین شرکتهای ارائه کننده اینترنت می‌گذرد و صحبت‌های غیر رسمی مدیران وزارت ارتباطات گویای آن است که نتیجه دومین دوره بررسیها از مدتها قبل آماده شده اما با این وجود اخبار مربوط به آن همچنان منتشر نشده و به دلایلی نامعلوم که ممکن است بخشی از آن به واکنش‌های شرکت‌ها پس از انتشار این اخبار مربوط شود، نتایج مربوطه همچنان روی میز مدیران باقی مانده است.
 
چندی پیش وزیر ارتباطات در آخرین اظهار نظرهای خود در خصوص وضعیت اپراتورهای موبایلی به ذکر توضیحاتی در شبکه‌های اجتماعی پرداخته و در پاسخ به افرادی که به پیگیری این موضوع پرداخته بودند گفته بود: مساله دیگر یادآوری برخی دوستان در مورد وعده اینجانب در خصوص افزایش کیفیت تلفن همراه و قطع نشدن مکالمات است که در این مورد نیز باید بگویم کیفیت سرویس‌های تلفن همراه مناسب نیست و نارضایتی وزارتخانه و مردم به اپراتورهای ذیربط اعلام شده و آنها نیز در حال اجرای طرح‌های توسعه‌ای هستند و قول داده‌اند در آینده نزدیک بخش قابل توجهی از مشکلات حل شود.
 
وی در عین حال گفته بود: درباره سرویس‌دهی به اپراتورها باید بگویم درست است که من در گذشته قول دادم به این موضوع رسیدگی کنم و در حال حاضر در حال پیگیری هستم. دستگاه‌های فنی وقتی بخواهند ارتقای کیفیت بدهند نیازمند دایر کردن تاسیسات جدید و داشتن زیر ساختهای بهتر هستند. اپراتورها به ما قول داده‌اند که کیفیت را بهتر کنند و ما هم به طور جدی پیگیری‌ها و سختگیری‌هایمان را بیشتر می‌کنیم تا سرویس‌دهی به مردم بیشتر شود؛ وظیفه سازمان تنظیم مقررات رادیویی همین است که مطمئن شود به مردم سرویس مناسب می‌رسد و ما هم به اپراتورهایی که وظیفه شان را به درستی انجام نمی‌دهند تذکر می‌دهیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.