سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

January 24, 2014
5:04 جمعه، 4ام بهمنماه 1392
کد خبر: 60448

مایکروسافت خواستار پیمانی جهانی برای محدودسازی نظارت دولتها بر داده‌های کاربران شد

در پی رسوایی مربوط به جاسوسی­های NSA، مایکروسافت از دولت­های جهان خواسته است که یک چارچوب قانونی بین­‌المللی برای حفظ حریم خصوصی افراد تهیه کنند.
 
 
مایکروسافت، همانند بسیاری دیگر از شرکت­های بزرگ فناوری، از پایگاهی از کاربران برخوردار است که فرای مرزهاست. این ویژگی برای هر شرکتی که بخواهد بین درخواست­های قانونی برای کسب داده­‌های کاربران و حفظ حریم خصوصی کاربران مذکور تعادلی ایجاد کند مشکل­‌ساز است.
 
براد اسمیت، مشاور و معاون اجرایی واحد امور حقوقی و شرکتی مایکروسافت، از دولت­های دنیا خواسته است که پشت میز مذاکره بنشینند و چارچوبی تهیه کنند تا عدم­ قطعیتی که گریبان صنعت آی­تی را گرفته برطرف سازند. با قرار گرفتنِ موضوع حفظ حریم خصوصی داده­‌ها و اصلاح نظارت دولت در دستورِکار جلسۀ این هفتۀ مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس، مایکروسافت تلاش می­‌کند تا با استفاده از قدرت و نفوذ خود، این مسائل را در مرکز توجه قرار دهند.
 
اسمیت در پستی وبلاگی در تاریخ 20 ژانویه نوشت: "ما به یک چارچوب قانونی بین­‌المللی برای خلق قوانین نظارت و دسترسی به داده­ها نیاز داریم."
 
بنا به گفتۀ اسمیت، همان­طور که افشاگری­های اخیر نشان داده است، نظارت دولت و مؤسسات مجری قانون بر تمام داده­های کاربران یکسان نیست و حفاظت­هایی که قانون اساسی آمریکا و قوانین این کشور بر آن­ها تأکید کرده است ندرتاً در مورد شهروندان کشورهای دیگر اعمال می­‌شود.
 
اسمیت خاطرنشان کرد که تمام دولت­های جهان نظارت انجام می­دهند و عجیب نیست که دولت­ها خواستار دسترسی به داده­‌های مشتریان­‌اند. به همین دلیل، ما باید این موضوع را در سطح گسترده مطرح سازیم و دولت­ها را برای ایجاد یک چارچوب قانونی بین­‌المللی گرد هم آوریم.
 
به عقیدۀ اسمیت، حریم خصوصی باید تحت چنین چارچوبی حفظ شود. سنگ بنای این قرارداد بین­‌المللی باید احترام به حقوق بشر و حریم خصوصی افراد باشد. هر توافقی که میان دولت­ها حاصل شود باید متضمن این نکته باشد که دولت­ها تنها در صورتی می­توانند در مورد شهروندان کشورهای عضو توافق اطلاعات گردآوری کنند که این اقدام مبتنی بر مقررات و فرایندهای قانونی باشد.
 
مایکروسافت همراه با سایر غول­های فناوری، از جمله گوگل و اپل، در معرض این اتهام قرار گرفته­‌اند که سازوکار نظارتی NSA به سیستم­‌های آنان دسترسی داشته و ترافیک اینترنتی کدگذاری­ نشده­‌ای را برای اعمال نظارت در اختیار مؤسسۀ مذکور قرار داده­‌اند و به این ترتیب، دولت ایالات متحده بدون محدودیت به داده­‌های کاربران دسترسی یافته است. این اطلاعات را ادوارد اسنودن، از پیمانکاران سابق NSA افشا کرده بود.
 
بر اساس اطلاعات سایت سازمان فناوری اطلاعات، پس از ماه­ها درگیری بر سر این موضوع، سرانجام اوباما در 17 ژانویه اعمال تغییراتی را در ساختار NSA اعلام کرد. به این ترتیب، قرار بر این است که بر عملیات گردآوری اطلاعات در NSA نظارت بیش­تری صورت گیرد و چگونگی مدیریت متاداده­‌های تلفنی نیز دچار تغییراتی شود. اسمیت می­گوید که این اقدامی درست است اما شرکت مایکروسافت در این زمینه همچنان هوشیاری خود را حفظ می­‌کند.
 
به گفتۀ وی، مایکروسافت از اقدام مذکور قدردانی می­‌کند زیرا مؤید پیشرفتی مثبت در زمینه­‌های کلیدی، از جمله حفظ حریم خصوصی شهروندانی غیر از شهروندان ایالات متحده است. اما کارهای بیش­تری باید صورت گیرد. از این رو، شرکت مذکور با قوۀ مجریه و کنگره همچنان تعامل خواهد داشت تا تغییرات مبتنی بر اصولی که در ماه دسامبر برای این صنعت تدوین شده حاصل شود.
 
در ماه دسامبر، مایکروسافت به همراه گوگل، اپل، فیس‌بوک، لینکدین و یاهو نامۀ سرگشاده­ای در وبلاگ موسوم به "اصلاحات در نظارت دولتی" منتشر کردند و در آن خواستار تغییر روش دولت­ها در گردآوری داده­‌های کاربران شدند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.