لبه تکنولوژی

January 27, 2014
13:41 دوشنبه، 7ام بهمنماه 1392
کد خبر: 60501

پشت لنزهای دیابتی گوگل یک ایرانی‌ است

اول عینک گوگل و حالا لنز طبی تشخیص قند خون برای دیابتی‌ها، محصولاتی هستند که از سوی شرکت گوگل معرفی شده‌اند و هنوز وارد بازار نشده، بازخوردهای زیادی را از سوی محافل خبری برانگیخته‌اند.
 
پیش از این نیز به معرفی افرادی که در پشت پرده پروژه عینک گوگل مشغول به کارند پرداخته‌ایم:
 
عینک گوگل را چه‌کسانی ساخته‌اند؟
در این پروژه در کنار نام تعدادی از محققان نام دانشمندی ایرانی به چشم می‌خورد که در اصل و از ابتدا برروی تولید لنزهای بیونیکی متمرکز بود اما بعد‌ها به گوگل پیوسته و در پروژه تولید عینک گوگل نیز سهیم شد.
 
بابک پرویز و لنزهای بیونیکی‌اش چندین سال است که در میان اخبار علمی جهان شناخته شده‌اند. لنزهای بیونیکی لنزهایی به منظور ایجاد دید مجازی هستند که می‌توانند کاربرد‌های متنوعی از قبیل کمک به افراد فلج گرفته تا کاربرد در صنعت بازی داشته‌باشند. این لنزها به لنزهای طبی معمولی شباهت دارند که تکنولوژی بیونیکی متشکل از مدارهای الکترونیکی مینیاتوری و نورفروسرخ به آنها افزوده شده‌ است تا نمایشگری مجازی درست در برابر چشم فرد ایجاد شود. مانند آنچه در فیلم گزارش اقلیت نمایش داده می‌شد.
 
بابک پرویز
 
بابک پرویز دانشمند ایرانی دانشگاه واشنگتن در سال 2011 با ابداع این لنزها آینده استفاده از لنزهای طبی را متحول ساخت و امیدوار بود با کمک فناوری نانو و ترکیب کردن‌ ریز تجهیزات میکروسکوپی نوری، الکترونیکی و حسگرهای زیستی بتواند اطلاعات وضعیت سلامت فرد را بر روی لنزهای طبی نمایش دهد. رویایی که اکنون با کمک شرکت گوگل و ذهن خلاق پرویز به حقیقت تبدیل شده‌است:
 
اقدام گوگل در زمینه دیابت؛ساخت لنز تماسی برای اندازه‌گیری قند
اکنون گوگل درحال آزمایش روی لنزهایی هوشمند است که می‌توانند میزان قند خون را از درون اشک چشم اندازه‌گیری کرده و نیاز به آزمایش‌های مکرر خون را در بیماران دیابتی از بین ببرد. برای انجام این‌کار این دانشمند ایرانی درون لنزهای هوشمندش از حسگرهای مینیاتوری گلوکز و تراشه‌ای وایرلس بهره‌ برده‌است تا به این شکل لنزها بتوانند هرثانیه یک‌بار قند خون بدن بیمار را از روی اشک چشم وی تخمین بزنند.
 
او به همراه تیم تحقیقاتی مایکروسافت در سال 2011 نسخه آزمایشی این لنزها را با قابلیت اندازه‌گیری مقدار قند خون از درون اشک چشم رونمایی کرد. وجود گلوکز قابل محاسبه درون اشک چشم در دهه 1930 توسط دانشمندان فرانسوی کشف شد اما تا چند دهه بعد قابلیت‌های بهره‌برداری از آن به وجود نیامد. بابک پرویز به همراه برایان اوتیس،‌دیگر محقق این پروژه در سال 2012 مقاله‌ای به نام حسگرهای گلوکزی برای کنترل گلوکز اشک چشم از طریق لنزهای بی‌سیم را در مجله Solid-State Circuits منتشر ساختند.
 
پرویز از آن زمان به بعد با پیوستن به لابراتوار مشهور Lab X گوگل به تحقیق و تکمیل این ابداع پرداخت. او در وبلاگش نوشت درحال آزمایش روی این لنزها هستند تا بتوانند در هرثانیه امکان خواندن مقدار قند خون را فراهم آورند. وی همچنین می‌گوید قصد دارد قابلیت‌های استفاده از این لنزها را به عنوان سیستم هشدار زودهنگام مورد بررسی قرار دهد تا به این شکل با ایجاد تغییر رنگ با استفاده از چراغ‌های LED بسیار کوچک درباره پایین بودن میزان قند خون هشدار دهند.
 
به گفته پرویز، باوجود دستگاه‌های تست قند خون،‌ دیابتی‌ها هنوز باید برای تعیین میزان قند خون خود آزمایش‌های آزار‌دهنده خون را در طول روز بارها روی خود انجام دهند و همین آزار‌دهنده بودن مانع از انجام دقیق تست‌ قند خون توسط بیماران می‌شود.
 
پرویز می‌گوید در این دوران که فدراسیون جهانی دیابت اعلام کرده درحال شکست خوردن در نبرد علیه دیابت است، آزمودن چنین پروژه‌ای برای کسی ضرر نخواهد داشت.به گفته وی این لنزها اکنون در مراحل اولیه آزمایش به سر می‌برند اما تاکنون چندین مرحله آزمایش بالینی که منجر به بهبود آنها شده روی این لنزها انجام گرفته‌است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.